کد خبر : 3909
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 - 10:38

عملکرد دوساله دولت سیزدهم/ نوری قزلجه: نه تنها وعده‌ها محقق نشده بلکه معیشت مردم نیز نسبت به ۲ سال قبل، سخت‌تر شده است

عملکرد دوساله دولت سیزدهم/ نوری قزلجه: نه تنها وعده‌ها محقق نشده بلکه معیشت مردم نیز نسبت به ۲ سال قبل، سخت‌تر شده است

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی معتقد است:«دولت هیچ گاه برنامه مدون و مشخصی را در خصوص وعده هایش نداشته و بیشتر مستندات شفاهی ارائه کرده است؛ همچنین نه تنها وعده ها محقق نشده است حتی وضعیت در برخی ازحوزه‌ها بدتر هم شده است.»

اقتصاد پرس؛ غلامرضا نوری قزلجه، در رابطه با عملکرد دولت در حوزه معیشتی و اقتصادی جامعه، اظهارکرد: با تأسف می‌گویم که هیچ یک از وعده‌های دولت محقق نشده است؛ آنچه که دولت در حوزه اشتغال و مسکن و کنترل تورم وعده داده بود محقق نشد. آنچه که دولت در حوزه های اقتصادی و معیشت مردم وعده داده بود محقق نشد. در حوزه مذاکرات احیای «برجام» تاکنون گشایشی حاصل نشده است. حتی در حوزه بین المللی نتوانسته ابتکار عمل خاصی را در منطقه به دست بگیرد. سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز و استفاده ازمیادین مشترک و رفع ناترازی انرژی جزو حوزه های مهمی است که دولت نتوانسته به توفیقاتی دست یابد وهنوز هم با کمبود برق در تابستان و گاز در زمستان مواجه هستیم. اینها نمادی از عدم توفیقات دولت در این حوزه ها است.

وی ادامه داد: دولت هیچ گاه برنامه مدون و مشخصی را در خصوص وعده هایش نداشته و بیشتر مستندات شفاهی ارائه کرده است؛ همچنین نه تنها وعده ها محقق نشده است حتی وضعیت در برخی ازحوزه‌ها بدتر هم شده است. معیشت مردم گویای این مساله است که نسبت به ۲ سال قبل، بسیار سخت تر شده است. همچنین در بحث ارزش پول ملی و کنترل بازار ارز وضعیت مناسب و با ثباتی را شاهد نیستیم.

آقای نوری قزلجه در خصوص دیپلماسی منطقه ای دولت سیزدهم، اظهار کرد: نتیجه ای که قرار است ازدیپلماسی گرفته شود ملموس نیست. در توافق با عربستان به فرض تکمیل شدن فرایند برقراری ارتباط، این مساله که چه کسی سود بیشتری خواهد برد، خیلی مشخص نیست و احتمال دارد که طرف مقابل بیشتر از ما از این ارتباط سود برده باشد. چالش هایی با کشورهای همسایه داریم که نشان می دهد اگرچه در ظاهر ارتباطاتی برقرار می شود، اما این دیپلماسی و ارتباطات منطقه‌ای ظاهرا چالش هایی در درون خود دارد و خیلی عمیق نیستند.

دولت هیچ گاه برنامه مدون و مشخصی را در خصوص وعده هایش نداشته و بیشتر مستندات شفاهی ارائه کرده است؛ همچنین نه تنها وعده ها محقق نشده است حتی وضعیت در برخی ازحوزه‌ها بدتر هم شده است.

نائب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در ادامه این مصاحبه در رابطه با وضعیت ارزی کشور، گفت: بازار «ارز» هم متاثر از عرضه و تقاضای آن است و اگر موانع سر راه مراودات بانکی و انتقال منابع، در صادرات و واردات و نقل و انتقال پول برداشته شود، و درآمدهای ارزی تحقق پیدا کند و سرمایه گذاری خارجی در کشور شکل بگیرد، به عرضه ارز کمک خواهد کرد و بازار از التهاب خارج می شود؛ اما در بحث تقاضای ارز، بعضا سیاست‌هایی که دولت تعقیب می کند و یا لوایحی که ارائه می دهد،مهاجرت ها و سرمایه گذاری ها در خارج از کشور را تحریک می کند که تقاضا برای ارز در داخل کشور ایجادمی شود.و همین افزایش تقاضا و کاهش عرضه خود از موجبات افزایش نرخ ارز و بی ثباتی آن است.

آقای نوری قزلجه در رابطه با عملکرد دولت در استفاده از نخبگان جناح های مختلف، اظهار کرد: وقتی نگاه‌ها محدود است، وقتی به نظرات صاحبان اندیشه و صاحبان نظر در حوزه های مختلف اعتنایی نمی‌شود، پس نمی شود انتظار توفیق داشت. جریان فکری که با دیدگاه خالص سازی، این دولت را با این چهارچوب شکل داد،حتی در اردوگاه اصولگرایی هم از نیروهای توانمند موجود استفاده کافی نکردند، و این افت مدیریتی آثار خود را درعملکردها نشان می دهد؛ چراکه دیدگاه و فکر محدود طبیعتا عملکرد محدود خواهد داشت. اگر دولت تحولی درخودش و در مدیریت‌ها ایجاد کند و از دامنه افراد بیشتری در مدیریت های کشور استفاده کند و به واقعیت‌های کف جامعه و همینطور به واقعیت های بین المللی توجهی داشته باشد، امکان بروز اتفاق های جدید ومثبت خواهد بود اما من بعید می‌دانم فکر حاکم بر دولت، متحول شود.

نتیجه ای که قرار است ازدیپلماسی گرفته شود ملموس نیست. در توافق با عربستان به فرض تکمیل شدن فرایند برقراری ارتباط، این مساله که چه کسی سود بیشتری خواهد برد، خیلی مشخص نیست و احتمال دارد که طرف مقابل بیشتر از ما از این ارتباط سود برده باشد.

نماینده بستان آباد با اشاره به نخستین «اجلاسیه ملی مردمی سازی دولت»، گفت: وقتی واژه ای در کشور مابسیار تکرار می شود، معمولا نتیجه عکس دارد و آن موضوع عملا در حاشیه می ماند. این روزها هم بسیارصحبت از «مردم» و « مردمی سازی » به میان می آید که در ظاهر خوب است ولی عملا آنکه در زحمت است همین « مردم »است اگر می خواهید به «مردم» جایگاه دهید، باید به مطالبات مردم توجه کنید و باید اجازه دهید همه آحاد مردم،نمایندگانی در مجلس داشته باشند تا حرف خود را به صورت رسمی به گوش حاکمیت برسانند. در قانون اساسی آمده است که «مجلس شورای اسلامی» محل تجلی اراده ملت است و عزم دولت هم باید در این راستاباشد؛ و شعار دادن و برای اعضای ستاد انتخابات به دنبال استخدام و پست و مقام گشتن به معنای «مردمی سازی» نیست بلکه عین «خودمانی سازی» است.

آقای نوری قزلجه افزود: شاید یکی از کارکردهای «اجلاسیه ملی مردمی سازی دولت» این باشد که همه کاسه کوزه ها را سر مردم بشکنند و بگویند ما می خواستیم دولت را مردمی کنیم اما مردم پای کار نیامدند پس مردم مقصرهمه این مشکلات هستند. باید در انتخابات ها فضایی فراهم شود که نه تنها یک سوم مردم و یا کمتر از پنجاه درصد مردم، بلکه مانند بقیه کشورهای همسایه، حداقل ۸۰ درصد مردم رئیس جمهور و نمایندگان خود را انتخاب کنند و این مهم محقق نمی شود مگر اینکه سلیقه های سیاسی مختلف کشور در بین نامزدها، نماینده داشته باشند و حاصل این فرایند را می توان مجلس و دولت مردمی و حاکمیت مردمی نامید که مردم در آن حضور فعال، تعیین کننده و سازنده دارند.

/شفقنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.