کد خبر : 3918
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 شهریور 1402 - 7:33

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی:

عراق و کره ۱۶ میلیارد دلار به ایران بدهی دارند

عراق و کره ۱۶ میلیارد دلار به ایران بدهی دارند

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، گفت: در حال حاضر برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، عراق پیش قدم شده و پول های بلوکه شده در آمریکا، انگلیس، کره، چین و عراق داریم ولی بیشترین میزان پول های بلوکه شده ایران، در کره و عراق است که حدود ۱۶ میلیارد دلار به ایران بدهی دارند.

اقتصاد پرس؛ شهریار حیدری در رابطه با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، اظهار کرد: ما به هر شکل موافق هستیم که این پول‌ها به کشور باز گردد؛ سال ها است این پول ها، بلوکه شده در قبال آن یا کالا خواستیم و یا پول نقد اما ایران بیش از هر چیزی به دلار نیاز دارد؛ چراکه بابت واردات و تامین نیازمندی های کشور نیاز به ارز داریم.

وی ادامه داد: بنابراین در درجه اول ایران نیاز به پول نقد دارد که بنابر با برنامه ریزی ها و نیازهایش هزینه کند در غیر اینصورت اگر کالاهایی که مورد نیاز و با نظر ایران باشد وارد کشور شود، برای ما فرقی نداشته و همانند پول است و مهم این است که این پول ها به هر شکل به ایران باز گردد. طی رایزنی هایی که با عراق و کره داشتیم، درخواست ما این بود که این پول‌ها به صورت ال سی وارد خزانه بانک مرکزی شود اما به نظر من امکان تهاتر بیشتر از واریز پول نقد است.

آقای حیدری تصریح کرد: ایران به دیوان بین المللی دادگستری و نهادهای بین المللی هم شکایت کرده و کار به داوری کشیده شده و رأی به نفع ایران صادر شده است اما معمولا آمریکا مانع از این امر می شود و در توافق ایران و کره که با وساطت عمان انجام گرفت، آمریکا مانع شد و اگر آمریکا موافقت کند بقیه کشورها مشکلی با ما ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای آزادسازی پول های بلوکه شده ایران، عراق پیش قدم شده و پول های بلوکه شده در آمریکا، انگلیس، کره، چین و عراق داریم ولی بیشترین میزان پول های بلوکه شده ایران، در کره و عراق است که حدود ۱۶ میلیارد دلار به ایران بدهی دارند.

/شفقنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.