کد خبر : 7545
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 شهریور 1402 - 16:44

ترامپ: بایدن فریبکار برای آزادسازی منابع ایران رشوه می‌گیرد

ترامپ: بایدن فریبکار برای آزادسازی منابع ایران رشوه می‌گیرد

ترامپ در واکنش به توافق آمریکا با جمهوری اسلامی ایران برای مبادله زندانیان در ازای آزادسازی ۶ میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده، جو بایدن را «بی‌کفایت» خواند و خواستار برکناری او شد.

اقتصاد پرس؛ دونالد ترامپ (رییس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا) در واکنش به توافق دولت جو بایدن با جمهوری اسلامی ایران برای مبادله زندانیان در ازای آزادسازی ۶ میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده، جو بایدن را «بی‌کفایت» خواند و خواستار برکناری او شد. ترامپ گفت: «ما تجارت گروگان‌گیری با ایران انجام دادیم. جو بایدن فریبکار چقدر رشوه می‌گیرد؟ زمانی که رییس‌جمهور بودم، ۵۸ گروگان را در ازای هیچ پولی پس گرفتم. جمهوری‌خواهان همین حالا خواستار متمم ۲۵ شوند.»
ساعاتی پس از اینکه خبرگزاری آسوشیتدپرس از نهایی شدن توافق دولت بایدن و جمهوری اسلامی پس از معافیت بانک‌ها از تحریم‌ها به‌منظور انتقال میلیاردها دلار پول مسدود شده ایران خبر داد، نمایندگان و سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات از دولت بایدن انتقاد کردند. نخست‌ مایکل مک‌کال، رئیس جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از دولت بایدن انتقاد کرد که با این اقدام دشمنان آمریکا را به گروگانگیری بیشتر تشویق می‌کند. سپس تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه به توافق هسته‌ای «محرمانه» دولت بایدن و «رژیم ایران» اشاره کرد که از کنگره و مردم آمریکا مخفی شده است.
کروز با اشاره به گزارش آسوشیتدپرس که در آن از دستور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا برای معافیت بانک‌ها از تحریم‌های ایران خبر داده بود، گفت: «اخبار امروز تایید کرد که یک توافق جانبی شامل شش میلیارد دلار باج و آزادی عاملان جمهوری اسلامی وجود دارد.» به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، بلینکن هفته پیش دستور معافیت‌ها را صادر کرده بود اما کنگره تا همین اخیرا از آن بی‌اطلاع بود. آسوشیتدپرس می‌گوید که دولت بایدن با این اقدام روند انتقال شش میلیارد دلار پول ایران از کره جنوبی و مسیر سوئیس به قطر را هموار کرده و توافقی را که در آن پنج آمریکایی و پنج ایرانی آزاد می‌شوند نهایی کرده است. رویترز پیش‌تر گزارش داده بود که تبادل زندانیان اوایل هفته آینده انجام می‌شود.
تد کروز در ادامه بیانیه خود به ۱۰ میلیارد دلار دیگر اشاره کرد که قرار است به دست مقامات تهران برسد و میلیاردها دلار دیگر که به دلیل اعمال نشدن تحریم‌های نفتی در دولت بایدن، به جیب «رژیم ایران» سرازیر می‌شود.

مقامات عراق پیش‌تر گفته بودند که برای پرداخت بدهی گازی ۱۰ میلیارد دلاری به ایران با عمان و آمریکا در حال مذاکره‌اند. دولت بایدن پیش‌تر مجوز آزادسازی دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول مسدود شده ایران در عراق را صادر کرده بود. تد کروز در بخش دیگری از بیانیه خود به پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران از زمان به قدرت رسیدن دولتب بایدن اشاره کرد. او گفت که دولت بایدن باید توافق با جمهوری اسلامی را محرمانه نگهدارد چون اگر آن را فاش کند، قانون از او می‌خواهد که توافق را به کنگره ببرد و از آن دفاع کند. کروز گفت که آنها به دروغ گفتن درباره سیاست‌هایشان ادامه خواهند داد مگر اینکه کنگره آنها را مجبور کند به گونه دیگری رفتار کنند.
روز دوشنبه، رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا هم درباره معافیت اعطا شده به بانک‌ها به منظور انتقال شش میلیارد دلار در مقابل آزادی پنج زندانی آمریکایی از ایران ابراز نگرانی کرد. او هم مانند مک‌کال به تاثیر این اقدام بر دشمنان آمریکا و تشویق آنها به گروگانگیری بیشتر اشاره کرد. منندز گفت که این نشان می‌دهد که باید به روشنی به آمریکایی‌ها بگوییم نمی‌توانند به برخی کشورهای جهان، مناطقی که گروگان گرفته می‌شوند، سفر کنند. منندز پیش‌بینی کرد، تا زمانی که این اقدام انجام نشود، این شرایط برای آمریکایی‌ها تکرار خواهد شد. منندز همچنین گفت که گمان نمی‌کند این توافق به صحن سنا برسد. سناتور تام کاتن هم با اشاره به سالگرد ۱۱ سپتامبر گفت: «نخست دولت بایدن ۱۱ سپتامبر را بهانه کرد که از افغانستان خارج شود و حالا در سالگرد آن به کشور حامی تروریسم دولتی باج می‌دهد، شرم‌آور است».

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.