کد خبر : 2757
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مرداد 1402 - 17:23

عبدالملکی صفر کیلومتر است، یک روز هم کارشناس نبوده و با اتکا به مسائل سیاسی و گروه امام صادق به اینجا رسیده

عبدالملکی صفر کیلومتر است، یک روز هم کارشناس نبوده و با اتکا به مسائل سیاسی و گروه امام صادق به اینجا رسیده

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی درباره ادعای مشاور رئیس جمهور مبنی بر سرمایه گذاری ۲۰۰ هزار میلیاردی گفت: ایشان باید اول اعلام کند که چنین پولی در کجا و در چه پروژه‌هایی انجام شده و این پروژه‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ اگر این عددی که ایشان می‌گوید سرمایه گذاری شده در کجاست؟ اگر این ادعا درست باشد که کلا باید بیکاری حل شود و زیر ۵ درصد برسد. در حالیکه اینگونه نیست.

اقتصاد پرس؛ ادعای جذب سرمایه در مناطق آزاد به میزان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دوباره ادعا‌های اقتصادی عبدالملکی را به یادآورد که یک زمان هم مدعی بود با یک میلیون تومان می‌توان شغل ایجاد کرد. این ادعا‌های بی نتیجه باعث شده است که صحبت‌های او همواره با یک ناباوری مواجه شود و از سوی دیگر با منطق اقتصادی نیز چندان خوانایی ندارد.

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی درباره ادعای مشاور رئیس جمهور مبنی بر سرمایه گذاری ۲۰۰ هزار میلیاردی به «انتخاب» گفت: ایشان باید اول اعلام کند که چنین پولی در کجا و در چه پروژه‌هایی انجام شده و این پروژه‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ اگر این عددی که ایشان می‌گوید سرمایه گذاری شده در کجاست؟ اگر این ادعا درست باشد که کلا باید بیکاری حل شود و زیر ۵ درصد برسد. در حالیکه اینگونه نیست. من بعید می‌دانم این حرف‌ها درست باشد. ایشان یک بار هم گفته بود با یک میلیون شغل ایجاد می‌شود. ایشان یک آدم صفر کیلومتر است و یک روز هم کارشناس نبوده است بلکه با اتکا به مسائل سیاسی و گروه امام صادق به اینجا رسیده است. من چند بار هم با او بحث کرده ام، یکی از مشکلاتی که امروز در اقتصاد داریم تفکری است که او در رابطه با نظام دستمزد در سال ۱۴۰۱ ایجاد کرد. با تصمیم غیرکارشناسی که در زمینه دستمزد گرفتند بیکاری را افزایش دادند و بدون مطالعه کاری کرد که پوپولیسم بر اقتصاد حاکم شود. در این شرایط دولت‌ها دنبال مهار تورم هستند، اما تصمیم ایشان در وزارت کار بیشترین ضربه را به جامعه کارگری زد و بالاترین نرخ تورم را در سال گذشته با نزدیک ۶۰ درصد تجربه کردیم و رکود هشتاد ساله را شکستیم.

وی در ادامه در رابطه با چالش‌های دولت رئیسی در زمینه سرمایه گذاری اشاره کرد: عدد ۲۰۰ هزار میلیارد باید مشخص شود که کجا هزینه شده است. پروژه‌های عمرانی دولتی که در بودجه قرار دارند و اعتبار مشخص دارند، ایشان احتمالا صحبت از بخش خصوصی و خارجی می‌کند که بعید می‌دانم. اگر این اتفاق رخ داده بود نرخ بیکاری به زیر ۵ درصد می‌رسید در حالیکه گزارش‌های مرکز آمار این مسئله را نشان می‌دهد. وضعیت سرمایه گذاری خارجی نیز بسیار اسفناک است. در دولت رئیسی نظام تدبیر امور حاکم نیست. سیاست خارجی دولت رئیسی در خدمت توسعه اقتصادی و پیشرفت ایران نیست، یعنی تعامل با جامعه جهانی ندارد. ما چه بخواهیم چه نخواهیم دلار ارز مسلط است. دلار به اضافه یورو ۹۰ درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد. به عبارت ساده‌تر اقتصاد ایران در پیوند با سیاست خارجی است. رابطه با آمریکا به نفع اقتصاد ایران است، اما بی‌سواد‌ها متوجه آن نیستند. در حالیکه کشور‌های منطقه مانند قطر با چین و روسیه هم رابطه دارند، اما آمریکا را فراموش نکرده اند.

پازوکی درباره اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی در افزایش رشد اقتصادی گفت: اگر امروز یک شرکت مثل توتال در ایران سرمایه‌گذاری کند به نفع ایران است، اما آقایان متوجه نیستند. الان اگر توتال بیاید با خود تکنولوژی می‌آورد. الان در زمینه ال. ان. جی قطر در سال گذشته ۱۱ میلیارد دلار صادرات داشته است، اما ما یک سنت هم نداشته ایم، چون شرکت‌های روسی در این زمینه اصلا کاری بلد نیستند. وقتی بعد از فروپاشی شوروی آقای پوتین محبوب شد علت آن جذب سرمایه غربی بود. الان روز به روز نرخ رشد اقتصادی روسیه پایین می‌آید، چون همین شرکت‌ها خارج شده اند و تحریم اضافه شده است. اقتصاد ایران در شرایط فعلی نیاز به سرمایه گذاری و تکنولوژی دارد. ما باید سیاست داخلی را نیز اصلاح کنیم. دولت جرئت ندارد زمینه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کند. باید شفافیت به اقتصاد ایران برگردد و هرگونه انحصار از بین برود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.