کد خبر : 2174
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 تیر 1402 - 14:45

طالبان، روزانه ۳۵۰ تن نفت استخراج می‌کند

طالبان، روزانه ۳۵۰ تن نفت استخراج می‌کند

همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و نفت گفت: «در حوزه آمو دریا، در مجموع ما ۹ چاه فعال داریم. فعلا ظرفیت استخراج روزانه این چاه‌ها در حدود ۳۵۰ تن است.»

اقتصاد پرس؛ وزارت معادن و نفت طالبان اعلام کرد استخراج نفت از چاه‌های بلاک قشقری حوزه آمو دریا در ولایت سرپل را آغاز کرده است.

به گزارش طلوع نیوز، شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و نفت طالبان که به ولایت سرپل سفر کرده، گفت در آینده نزدیک میزان استخراج نفت از چاه‌های این حوزه به ۱۰۰ تُن در روز خواهد رسید.

وی آغاز استخراج نفت از این حوزه را گامی مهم در جهت توسعه اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد زمینه کار برای شمار زیادی از ساکنان سرپل و سایر ولایت‌ها فراهم خواهد شد.

شهاب الدین دلاور در این باره گفت: «حق اولویت با جوانان سرپل است که استخدام شوند. پس از آن جوانانی از ولایت‌های افغانستان در این‌جا استخدام می‌شوند. اکنون هم جوانان زیادی از ولایت سرپل در این‌جا استخدام شده‌اند.»

همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و نفت به طلوع‌نیوز گفت: «در حوزه آمو دریا، در مجموع ما ۹ چاه فعال داریم. فعلا ظرفیت استخراج روزانه این چاه‌ها در حدود ۳۵۰ تن است.»

اتاق صنایع و معادن افغانستان، آغاز استخراج نفت در حوزه آمو دریا را گامی سودمند در راستای رسیدن به خودکفایی در کشور عنوان کرد.

سخی احمد پیمان، معاون اول اتاق صنایع و معادن افغانستان، در مصاحبه با خبرنگاران طلوع‌نیوز گفت: «خوشبختانه در حوزه آمو دریا ذخایر عظیم نفتی وجود دارد. امیدواریم در آینده از فرصتی که بوجود آمده شاهد خودکفایی نفت در افغانستان باشیم و بتوانیم تولید انرژی داشته باشیم و صنایعی که وابسته به نفت است را توسعه بدهیم.»

قرارداد واگذاری استخراج و پالایش نفت حوزه قشقری در ولایت سرپل از سوی طالبان به شرکت ملی نفت چین واگذار شده است.

برخی کارشناسان مسائل اقتصادی از مسئولان طالبان درخواست کردند مواد نفتی استخراج شده از چاه‌های حوزه قشقری در داخل کشور پالایش شود.

عبدالنصیر رشتیا، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «حالا که از چاه‌های نفت استخراج می‌شود، در کنار آن باید پالایشگاه نیز ایجاد شود و تصفیه نفت در داخل کشور انجام شود. این موضوع می‌تواند نیازمندی‌های بازار داخلی افغانستان را مرتفع کند و هم بخشی از آن‌را به بیرون از کشور صادر کنیم.»

برپایه اطلاعات وزارت معادن و نفت، شرک ملی نفت چین در سال جاری میلادی ۱۶۲ میلیون دلار در بخش استخراج نفت خام در بلاک قشقری حوزه آمو دریا سرمایه‌گذاری خواهد کرد که این سرمایه‌گذاری طی ۳ سال به ۵۴۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

پیش‌تر سرپرست وزارت معادن و نفت حکومت طالبان در مراسم “عقد قرارداد استخراج نفت آمودریا با شرکت چینی” با تاکید بر این که با آغاز کار استخراج نفت از این حوزه، تا سه سال دیگر نفت افغانستان به دیگر کشور‌های جهان صادر خواهد شد، گفته بود که در این پروژه ۵۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و برای بیش از سه هزار نفر زمینه کار ایجاد می‌شود.

حوزه نفتی آمودریا در شمال افغانستان از بخش‌های نفت‌خیز این کشور است که در ولایت‌های سرپل و فاریاب قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.