کد خبر : 7533
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 شهریور 1402 - 9:11

اگر برای دریافت وام با مشکل مواجه شدید با این سامانه تماس بگیرید

اگر برای دریافت وام با مشکل مواجه شدید با این سامانه تماس بگیرید
به گفته مسئولان بانک مرکزی، از ابتدای سال تاکنون ۳۸۵ هزار نفر تسهیلات ازدواج دریافت کرده‌اند، تسهیلاتی که برای آن تنها یک ضامن لازم است و اگر متقاضیان در این زمینه با مشکل مواجه شدند می‌توانند آن را به سامانه ۲۷۰۶ اعلام کنند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ پرداخت تسهیلات تکلیفی از جمله وام ازدواج همواره یکی از مسائلی بوده که بسیاری از افراد جامعه به ویژه جوانان پیگیر آن بودند، اما در این بین برخی از بانک‌ها با سنگ اندازی‌های بی مورد کار را دشوار می‌کردند؛ رئیس جمهور هم بارها در این خصوص تذکر داده بود در نهایت هم بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات تکلیفی وام ازدواج با بانک‌ها اتمام حجت کرد.

بر همین اساس ۲۰ خرداد بانک مرکزی بسته نظارتی‏- اعتباری تسهیل و تسریع وام ازدواج در جهت نظارت جدی‌تر بر پرداخت وام ازدواج را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد؛ بسته‌ای که جزئیات آن به شرح زیر بود:

•حداکثر ۱۵ روز پس از ثبت نام متقاضیان، تعیین شعبه ایشان از سوی بانک انجام پذیرد.

• پس از تعیین شعبه و تکمیل مدارک حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز مبلغ تسهیلات به حساب متقاضیان واریز شود.

•بانک عامل می‌باید نسبت به گسترش و اتصال شعب خود، در کلیه شهر‌ها و شهرستان‌های کشور به سامانه ازدواج اقدام نماید.

• جهت مدیریت ثبت نام متقاضیان و تسهیل در ثبت نام، روزانه بیش از ۷ بانک در هر استان از سوی بانک مرکزی در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بدون در نظر گرفتن سهمیه ماهانه فعال خواهد بود.

• با عنایت به تضامین مورد تاکید در بند (ب) تبصره (۱۶) قانون بودجه امسال، بانک عامل می‌باید نسبت به دریافت تضامین مذکور به صورت دقیق نظارت نموده و مراتب تسهیل آنرا با توجه به تاکیدات این بانک فراهم نماید.

• بانک عامل می‌باید تا پایان خرداد نسبت به تدوین دستور العمل مشخص درخصوص نحوه ضمانت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج درچارچوب مفاد بند قانونی مربوطه به شرح موارد ذیل اقدام نموده و ضمن انتشار عمومی آن در تارنمای خود، مراتب را نیز به این مدیریت اعلام نماید:

•الف) نحوه اعتبار سنجی متقاضی (استفاده از نمره اعتباری سامانه ملی اعتبارسنجی و یا سیستم‌های اعتبارسنجی داخلی بانک و اعلام حداقل نمره‏/رتبه مورد قبول) جهت دریافت تسهیلات ازدواج بدون ضامن.
ب) فرآیند دقیق نحوه توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول و یا سایر دارایی‌های مالی (به استثناء توثیق ملک که ممنوع است).

کاهش تعداد متقاضیان در صف تسهیلات

پرداخت تسهیلات تکلیفی وام ازدواج که روز گذشته صحابی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در خصوص آن اعلام کرد: از ۲۰ خرداد و با ابلاغ بسته نظارتی- اعتباری رشد منفی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در ابتدای امسال به رشد مثبت و فزاینده تبدیل شده و انتظار می‌رود با روند کنونی اعطای تسهیلات مزبور، تا پایان امسال کاهش قابل ملاحظه‌ای در تعداد متقاضیان در صف تسهیلات پیش بینی می‌شود.

او با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۳۸۵ هزار نفر به مبلغ ۷۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج دریافت کرده‌اند، افزود: بر اساس ابلاغ قانون بودجه نظام بانکی باید نسبت به پرداخت ۱۴۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج تا پایان سال اقدام کند و بر این اساس باید تا به امروز ۶۸ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شد که با همکاری بانک‌ها تاکنونی ۷۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان اعطا شده است.

اما در این بین برخی از شعب بانک‌ها علیرغم تاکیدات بانک مرکزی در جهت تسهیل پرداخت تسهیلات تکلیفی وام ازدواج، مانع تراشی‌های مختلف دارند؛ مواردی که ساعی یکی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آن گفت: برای شعبه کرج یکی از بانک‌های دولتی درخواست وام ازدواج داشتم روزی که مدارک را به بانک بردم به من اعلام شد حتما باید ۲ ضامن با گواهی کسر از حقوق که نباید بازنشسته زیر ۶۰ سال باشد، داشته باشید وقتی هم اعلام کردم بانک مرکزی یک ضامن و حتی بحث سهام عدالت را مطرح می‌کند به من گفته شد هر بانکی شرایط خودش را دارد ولی هیچ بانکی یک ضامن را قبول نمی کند!

دیگر مخاطب باشگاه خبرنگاران جوان هم پیش از این اعلام کرده بود: برای دریافت وام ازدواج در ابتدا به یک بانک خصوصی رفتم که اعلام شد دو ضامن می‌خواهد مجدد ثبت نام کردم، اما اوضاع تغییر نکرد و بانک دولتی هم دو ضامن با شرایط سخت‌تر درخواست کرد.

بانک‌ها نباید بیشتر از یک ضامن اخذ کنند

بحث ضامن برای وام ازدواج که صحابی مدیر اعتبارات بانک مرکزی در خصوص آن گفت: امروزه بخش عمده روند افزایشی پرداخت تسهیلات مربوط به پیگیری بانک مرکزی است در حالی که در اخذ ضمانت اگر سخت‌گیری شود، روند پرداخت کاهشی می‌شود. بانک‌ها نباید بیشتر از یک ضامن اخذ کنند.

ضامنی که پیش از نیز محمد رضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در یکی از جلسات خود با مدیران بانک‌ها اعلام کرده بود: طبق قانون پرداخت تسهیلات تکلیفی با یک ضامن باید انجام شود، لذا اگر بانکی منابع برای پرداخت تسهیلات ندارد آن را اعلام کند منتهی معطل کردن مردم در بانک‌ها به بهانه ضامن صحیح نیست.

اما اگر بانک‌ها برخلاف تاکیدات بانک مرکزی عمل‌کردند تکلیف چه می‌شود؟ نکته‌ای که مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به آن گفت: اگر متقاضیان برای دریافت تسهیلات با مشکل مواجه شدند آن را به سامانه ۲۷۰۶ اعلام کنند.

در نهایت هم روز گذشته خاندوزی وزیر اقتصاد وعده برخورد با برخی از بانک ها را داد و مطرح کرد: با بانک‌هایی که برای پرداخت تسهیلات شرایط ویژه و خلاف مقررات تعیین کنند، برخورد می‌شود.

به گفته مسئولان بانک مرکزی ، پرداخت وام ازدواج امسال نسبت سال گذشته از نظر مبلغ ۲۱۰ درصد و از حیث تعداد ۱۸۹ درصد رشد داشته است؛ پرداخت تسهیلاتی اگر مردم با مشکلاتی ا ز سمت بانک ها به ویژه در زمینه ضامن مواجه شدند می تواند آن را به سامانه ۲۷۰۶ اعلام کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.