کد خبر : 17081
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1402 - 15:06

شرط صندوق توسعه ملی برای ساخت مسکن

شرط صندوق توسعه ملی برای ساخت مسکن
آن‌طور که یک مسئول صندوق توسعه ملی اعلام کرده پرداخت ۲ میلیارد دلار به بخش مسکن مستلزم آن است که وزارت نفت متعهد به ارایه نفت در قبال حواله‌های وزارت راه و شهرسازی شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ به منظور تامین بخشی از منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن، چند هفته قبل صندوق توسعه ملی در نشستی که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و سایر مسئولان مرتبط با بخش مسکن برگزار شده پیشنهاد داد در قبال دریافت حواله‌های نفتی ۲ میلیارد دلار در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار  دهد.

مهدی غضنفری ـ رئیس صندوق توسعه ملی – در این زمینه گفته بود: مطابق سیاست جدید صندوق توسعه ملی برای اینکه جریان بازگشت سرمایه محکم باشد خواستیم تا از محل فروش اوراق تقسیط وزارت راه، منابع ما برگردد. صندوق منتی بر سر کسی ندارد. ما پول می‌دهیم و اوراق نفتی می‌گیریم. ما هر جا پول بگذاریم سود می‌گیریم. حتی همین اوراق که از وزارت راه و شهرسازی دریافت می‌کنیم کمی بیش از ۲ میلیارد دلار است؛ چرا که تا اوراق فروخته شود ریسک دارد.

امروز هم سیدعلیرضا میرمحمد صادقی ـ عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی – در خصوص تزریق ۲ میلیارد دلار به طرح نهضت ملی مسکن گفته است: وزارت نفت باید اعلام کند که در چه بازه زمانی می‌تواند نفت را تحویل دهد. در واقع اصل ماجرا وزارت نفت است. صندوق توسعه ملی آمادگی تامین مالی را دارد، به شرطی که وزارت نفت متعهد به ارائه این نفت در قبال حواله‌ها باشد، در غیر این صورت معادلات دچار مشکل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی طبق قانون، اجازه ارائه تسهیلات به مسکن را ندارد، اظهار کرد: اما استجازه اخذ شده است مبنی بر اینکه دو میلیارد دلار از حواله‌های نفتی را در مسکن مهر استفاده کنند. از آنجایی که تبدیل حواله‌های نفتی به نفت و منابع مالی زمان‌دار است، صندوق توسعه ملی اعلام کرد در صورتی که مشخص شود فرایند تبدیل حواله‌ها به نفت به چه صورت خواهد بود، آمادگی تامین مالی را در قبال دریافت حواله‌های نفتی دارد.

میرمحمد صادقی ادامه داد: طبق مذاکراتی که با وزارت راه و شهرسازی انجام شده است، به هر میزانی که حواله‌ها صادر شده و در اختیار صندوق توسعه ملی قرار گیرد و مشخص شود نفت یا پول چه زمانی به صندوق داده می‌شود، صندوق توسعه ملی نیز منابع را در اختیار وزارت راه‌وشهرسازی قرار خواهد داد.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه حواله‌های مذکور بین‌المللی هستند، گفت: حواله‌ها یا با مبلغ دلاری یا با تعداد بشکه هستند،  البته حواله‌ها درحال طراحی هستند و باید مانند حواله‌های بورس کالا سررسید داشته باشند. در این راستا مذاکرات بین صندوق توسعه ملی، وزارت نفت، وزارت راه‌وشهرسازی، بورس کالا و سازمان برنامه‌ و بودجه در حال انجام است. هر زمانی از سوی وزارت نفت مشخص شود تحویل نفت چه زمانی خواهد بود، صندوق توسعه ملی، منابع مالی را در اختیار وزارت راه‌ و شهرسازی قرار می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، میرمحمدصادقی با تاکید بر اینکه حواله‌ها باید طی یک زمان مشخص به منابع مالی تبدیل شوند، اظهار کرد: می‌توانند حواله‌ها را در بازار بورس عرضه کنند تا متقاضی دیگری خریداری کند، اگر خریدار نداشت، صندوق توسعه ملی اقدام به خرید خواهد کرد. اما باید طی زمان‌بندی مشخصی اصل نفت را تحویل بگیریم و ارز به صندوق برگردد.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی متعهد به تامین مالی دو میلیارد دلاری شده است، عنوان کرد: باید اراده‌ای برای انجام این کار وجود داشته باشد و وزارت نفت اعلام کند که در چه بازه زمانی می‌تواند نفت را تحویل دهد. درواقع اصل ماجرا وزارت نفت است. اگر طبق زمان‌بندی برای مثال روزی ۵۰ هزار بشکه به صندوق توسعه ملی نفت دهد، در ۱۰ ماه ۱.۵ میلیارد دلار خواهد شد. صندوق توسعه ملی آمادگی دارد ۱.۵ میلیارد دلار را در زمان کوتاهی در اختیار وزارت راه قرار دهد، به شرطی که وزارت نفت متعهد به ارائه این نفت باشد، در غیر این صورت معادلات دچار مشکل خواهد شد.

ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.