کد خبر : 1999
تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1402 - 9:48

شورش واگنر و تنش در روسیه/ استقرار نیروهای ویژه در مسکو

شورش واگنر و تنش در روسیه/ استقرار نیروهای ویژه در مسکو

سرگئی سوروویکین، معاون فرمانده نیروهای مشترک روسیه در اوکراین از «یوگنی پریگوژین» رئیس واگنر خواست تا از دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیروی کند و همه مسائل را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کند. همزمان خبر می رسد رئیس واگنر گفته است که نیروهایش از چند نقطه وارد روسیه شده اند اما این خبر از سوی منابع روسی تایید نشده است.

به گزارش اقتصاد پرس به نقل از تاس، در پی شورش فرمانده واگنر علیه وزارت دفاع روسیه، سرگئی سوروویکین خطاب به او گفت: « از شما می خواهم که دست بردارید. دشمن منتظر است تا اوضاع سیاسی داخلی ما تشدید شود. ما نباید در این زمان دشوار به نفع دشمن بازی کنیم. قبل از اینکه خیلی دیر شود، باید تسلیم اراده و دستور رئیس جمهور منتخب فدراسیون روسیه باشیم. کاروان های نظامی را متوقف کند، آنها را به محل استقرار و تمرکز دائمی خود بازگرداند و همه مسائل را فقط به صورت مسالمت آمیز حل کنید».

سوروویکین افزود که به دستور وزارت دفاع از خط مقدم بازگشته است و ادامه داد: «ما راه دشواری را با هم پشت سر گذاشتیم، با هم می جنگیدیم، خطر می کردیم، تلفات می دادیم، با هم پیروز می شدیم. ما از یک خون هستیم، ما مبارزیم».

یادآور می شود «یوگنی پریگوژین»، رئیس و بنیانگذار گروه «واگنر» شامگاه (جمعه) در پیامی در حساب کاربری خود در تلگرام، عنوان کرد که شمار زیادی از نیروهای این گروه شبه نظامی در نتیجه حمله موشکی ارتش روسیه به پایگاه های آنها در خاک اوکراین، جان خود را از دست دادند.

پریگوژین در پیام تلگرامی خود، ضمن انتشار فیلمی از آن چه بمباران نیروهای واگنر در خاک اوکراین توسط وزارت دفاع روسیه دانست این اقدام را «حمله خیانت آمیز» توصیف کرده و متعهد گشت که انتقام کشته شدن نیروهای خود را خواهد گرفت.

رئیس گروه واگنر با بیان این که بمباران نیروهای این گروه با دستور مستقیم «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه انجام شده، وعده داد که با فرماندهان نظامی کشورش مقابله کند و در عین حال نیز از نیروهای ارتش خواست که با نیروهای وی نجنگند.

پریگوژین در این باره عنوان کرد: اردوگاه هایی متعلق به ما در اوکراین با یک حمله موشکی هدف قرار گرفته و به گفته شاهدان، حمله از پشت یعنی از سوی نیروهای روسی بوده است؛ ما به دنبال بمباران مواضع خود، برای گام بعدی و این که چگونه به این جنایات پاسخ دهیم، تصمیم خواهیم گرفت.

در این حال وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای، اتهام وارد شده به خود مبنی بر بمباران اردوگاه های گروه واگنر که دارای نقش برجسته ای در پیشروی نیروهای این کشور در خاک اوکراین بوده را تکذیب کرده و آن را غیر واقعی و تحریک رسانه ای خواند.

این وزارتخانه در بیانیه خود در این باره آورده است: تمامی پیام ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی درباره حمله ادعایی وزارت دفاع روسیه به اردوگاه های عقب شرکت واگنر، با واقعیت مطابقت ندارد و تنها یک تحریک رسانه ای است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه همچنین آمده است: نیروهای مسلح روسیه به انجام ماموریت های رزمی خود در خط تماس با نیروهای مسلح اوکراین در منطقه عملیات ویژه نظامی ادامه می دهند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از وضعیت اطراف پریگوژین مطلع شده و «اقدامات لازم در حال انجام است.»

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.