کد خبر : 12379
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 - 9:33

روی آوردن کارگران به شغل دوم

روی آوردن کارگران به شغل دوم
دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با بیان اینکه شرایط عرضه و تقاضای نیروی کار نسبت به گذشته تغییر کرده است گفت:۷۰درصد کارگران برای تأمین معاش خود شغل دوم دارند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ هادی ابوی, دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران در، با اشاره به اینکه مشکل کاهش قدرت خرید کارگران باعث شده است که حدود ۷۰درصد کارگران شغل دوم دارند گفت: متأسفانه مشکل اصلی ما این است که وزارت کار راضی به برگزاری جلسه ای برای بررسی مجدد معیشت نیست, ما به دنبال افزایش حقوق نیستیم؛ حداقل جلسه تشکیل شود و مشکلات کارگران را بشنوند, ولی باز هم از برگزای جلسه فرار می کنند. تاکنون که خبری از برگزاری جلسه شورای عالی کار نیست. طبق وعده وزیر می بایست ماه پیش جلسه با موضوع دستمزد برگزار می شد, اما خبری نیست.

وی با بیان اینکه میزان دستمزد به اندازه ای است که کارگران از کار کردن در واحدهای تولیدی امتناع می کنند گفت: کارگران معتقدند با ساعت کاری بالا و درآمد کم نمی توانند از بس هزینه های زندگی بر بیایند و مجبور هستند بعد از پایان ساعت کاری در یک واحد تولیدی یا اداری به سمت شغل دوم بروند و معاش خانواده را تأمین کنند. بعد از مدتی که در شغل دوم به طور مثال (تاکسی اینترنتی) می روند, تمایلشان به اینکه آن را شغل دائمی خود انتخاب کنند, بیشتر می شود و ترجیح می دهند به سمت آن مشاغل بروند.

شرایط عرضه و تقاضای نیروی کار نسبت به گذشته تغییر کرده

ابوی گفت: بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند که حقوقی بالاتر از حقوق وزارت کار را پرداخت کنند اما نیروی کار جذب کنند. نیروی کار با تغییرات در بازار کار ترجیح می‌دهد که به سمت مشاغل نوین مانند مشاغل مجازی و اینترنتی برود. نیروی کار تحصیل کرده ما در راستای فرهنگ کار متأسفانه حاضر به فعالیت در خط تولید کارخانه‌ها نیستند؛ ترجیح می‌دهند با دانش خود در مشاغلی که درآمد بیشتر دارد مشغول کار شوند. به همین دلیل شرایط عرضه و تقاضای نیروی کار نسبت به گذشته تغییر کرده است.

عضو شورای عالی کار گفت: هم اکنون عرضه و تقاضای کارگر برعکس شده است، کارفرمای ما دغدغه امنیت شغلی دارد چرا که نیروی متخصص بسیار کاهش یافته است و کارخانه ها و واحدهای تولیدی با کمبود نیروی متخصص مواجه هستند.

ابوی با بیان اینکه باید واقعیتها را پذیرفت، افزود: فاصله بین حقوق و هزینه های زندگی کارگران زیاد است، دستمزدهای کارگران عادلانه نیست، اگر من هم به عنوان عضو شورای عالی کار، مبتنی بر اصل سه جانبه گرایی، امسال به افزایش ۲۷درصدی دستمزد کارگران در شورا رضایت دادم، در واقع به عنوان نماینده کارگران رضایت کامل نداشتم، شورای عالی کار هم منافع کارگران و کارفرمایان را با هم در نظر گرفت.

منبع: تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.