کد خبر : 7763
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 شهریور 1402 - 16:45

تغییر سیستم آموزشی در دوره متوسطه دوم

تغییر سیستم آموزشی در دوره متوسطه دوم
بنا به گفته رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در بازطراحی و تحول در مقطع متوسطه دوم سناریو‌های مختلفی را پیگیری می‌کنیم؛ یکی از این موارد، تلفیق برخی از رشته هاست و دیگری دوره متوسطه به صورت دوره‌ای کاملا یکپارچه در نظر گرفته شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ حجت الاسلام و المسلمین علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مورد تحول مدارس دولتی و ارتباط آن با محتوای آموزشی و نقش منابع درسی در ارتقای کیفیت این مدارس بیان کرد: در زمینه تقویت مدارس دولتی یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مسئله تجهیز مدارس است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما از جهت کتب درسی و تامین آن موظف هستیم برای همه به صورت یکسان این کار را انجام دهیم و طبیعتا نمی‌توانیم اختصاص و ویژگی خاصی در مدارس دولتی ببنیم، اما این نکته وجود دارد که عدم تجهیز مدارس یا فقدان امکانات، تجهیزات و فضای کافی در مدارس دولتی بسیار بر کیفیت آن‌ها اثرگذار است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: با توجه به اینکه بخش‌هایی از برنامه و کتب درسی نیازمندی‌های مشخصی به یک سری تجهیزات، امکانات و فضا دارد، ما پیگیری جدی در سازمان انجام می‌دهیم تا مطالبه تجهیزات مدارس دولتی مطرح شود. در واقع به دنبال تجهیز مدارس با اولویت مدارس دولتی هستیم. با این رویکرد شاهد رشد خوبی در مدارس دولتی خواهیم بود

امکانات، منابع آموزشی و معلم از عوامل اساسی در تعیین کیفیت مدرسه

او اظهار کرد: در مدارس امکانات، مواد و منابع آموزشی و معلم سه عامل اساسی هستند که نقش بسیار جدی در کیفیت مدرسه دارند؛ بنابراین در حال حاضر تصور ما این است که فضای مدارس و تجهیزات نیاز به تقویت جدی دارد.

لطیفی در مورد افزودن محتوا‌هایی به منابع آموزشی در خصوص آسیب‌های اجتماعی و کاهش آن اظهار کرد: یک سری از پژوهش‌ها مانند پژوهش نیازسنجی و پژوهش‌های دیگری که پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام می‌دهد، همچنین کار‌هایی که معاون پرورشی در طرح نماد پیگیری می‌کند، ناظر بر وضعیت‌سنجی است و به ما چشم اندازی از نیاز‌های خاص مناطق ارائه می‌کند، ولی نمی‌توان برنامه ریزی برای تامین آن نیاز‌ها به صورت متمرکز را در سازمان پژوهش آموزش و پرورش انجام داد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی عنوان کرد: ما می‌توانیم این نیاز‌ها را به مناطق منعکس و به آن‌ها کمک کنیم تا مواد و محتوای آموزشی لازم و متناسبی را که می‌تواند برای مواجهه با مسائل کمک کند را تهیه کنند.

این بخش انتخاب و برنامه ریزی مدارس، مناطق و استان‌هاست و به عبارت دیگر ما به عنوان ستادی متمرکز نمی‌توانیم ناظر به نیاز تک تک مناطق برنامه‌ای جدا در سازمان بنویسم. می‌توانیم آنچه نیاز است و همچنین نتایج مطالعات و پژوهش‌ها را به آن‌ها منتقل کنیم و طبیعتا برنامه ریزی برای تامین نیاز‌های شناخته شده باید در منطقه انجام شود. باید مسئولیت‌پذیری را در این فضا در همه استان ها، شهرستان‌ها و مناطق توزیع کنیم.

یکپارچگی دوره متوسطه

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در بازطراحی و تحول در مقطع متوسطه دوم موضوعات و سناریو‌های مختلفی را پیگیری می‌کنیم؛ یکی از موارد تلفیق برخی از رشته هاست. سناریو‌های دیگری نیز مطرح است که اساسا دوره متوسطه به صورت دوره‌ای کاملا یکپارچه در نظر گرفته شود و برخی دروس در چهارچوب خاصی توسط مدرسه و دانش آموز انتخاب شود.

لطیفی یادآوری کرد: یعنی دیگر تفکیک رشته‌ای نداشته باشیم و مثلا ۵ رشته در متوسطه دوم وجود داشته باشد بلکه کل شاخه نظری می‌تواند تبدیل به یک رشته شود و به صورت یکپارچه باشد و دانش آموزان بر اساس انتخابی که برای ادامه مسیر زندگی خود می‌خواهند داشته باشند خوشه‌هایی از دروس را انتخاب کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در آخر بیان کرد: در واقع چیزی شبیه به انتخاب واحد کردن که در نظام‌های آموزشی خارج از کشور هم وجود دارد. این موضوعات هنوز به نتیجه نرسیده و در حال کار روی سناریو‌ها هستیم. انتظار داریم در نیمه دوم سال بتوانیم پیش‌نویس اولیه خود در خصوص بازطراحی متوسطه دوم را تهیه و به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کنیم.

منبع: ایلنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.