کد خبر : 8219
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 14:55

اوجی: از سهم خود در میدان آرش نمی‌گذریم

اوجی: از سهم خود در میدان آرش نمی‌گذریم
وزیر نفت با اشاره به مذاکرات وزارت امور خارجه درباره موضوع توسعه میدان آرش گفت: انتظار داریم مباحث مربوط به این میدان را هم از طریق مذاکره با طرف کویتی حل و فصل کنیم؛ جمهوری اسلامی ایران از سهمش در میدان آرش نمی‌گذرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ جواد اوجی امروز در حاشیه بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست در جمع خبرنگاران با اشاره به تازه‌ترین اقدام‌های وزارت نفت برای توسعه میدان آرش، اظهار کرد: همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ایم و وزارت امور خارجه هم پیش از این اعلام کرده است، جمهوری اسلامی ایران از سهمی که در میدان آرش دارد نخواهد گذشت.

وی افزود: با مذاکراتی که از سوی وزارت امور خارجه انجام شده، مانند دیگر میدان‌های مشترک که با همسایگان از مسیر مذاکره توسعه می‌دهیم، انتظار داریم مباحث مربوط به این میدان را هم از طریق مذاکره با طرف کویتی حل و فصل کنیم.

وزیر نفت در خصوص همکاری‌های وزارت نفت با روسیه اظهار کرد: اکنون ما قرارداد توسعه هفت میدان بزرگ نفتی را با شرکت‌های بزرگ و توانمند روس داریم که فازهای نخست بعضی از این میدان‌ها هم به تولید رسیده است. تفاهم‌نامه‌هایی هم در بخش بالادست و پایین‌دست با شرکت‌هایی از جمله گازپروم روسیه داریم که امیدواریم این تفاهم‌نامه‌ها به‌زودی به قرارداد تبدیل شود.

اوجی با اشاره به تازه‌ترین اقدام‌ها درباره پتروشیمی میانکاله، گفت: هر طرحی که در کشور مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را دریافت کرده باشد، عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به دیپلماسی وزارت نفت در دولت سیزدهم گفت: جدای از ورود به موضوع پالایشگاه‌های فراسرزمینی، کار روی پتروشیمی‌های فراسرزمینی را هم با همت متخصصان و سازندگان توانمند در کشور آغاز کرده‌ایم.

وزیر نفت درباره صادرات میعانات گازی، گفت: فروش میعانات گازی یکی از دغدغه‌های این دولت در آغاز کار خود بود. متأسفانه در دولت قبل نزدیک به ۷۸ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم. پیشنهادهایی هم در این ارتباط داده بودند که مکاتبات وزیر پیشین نفت با رئیس‌جمهوری پیشین و ابراهیم رئیسی، رئیس‌ دولت سیزدهم  مبنی بر خرید ۱۲ کشتی برای ذخیره میعانات گازی موجود است.

اوجی با بیان اینکه با آغاز به‌کار دولت سیزدهم و تلاش جهادی در وزارت نفت بازارهای مطلوبی را در این بخش پیدا کردیم، هم مصارف میعانات گازی در کشور افزایش یافت و هم بازارهای بسیار مطلوبی در بخش صادرات پیدا کردیم، گفت: تولید میعانات گازی ایران نزدیک به ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار بشکه در روز است و ما در بحث میعانات گازی جدای از اینکه هیچ بشکه‌ای روی آب نداریم، تعهدها و مصارفی هم که در این بخش داریم که بیش از تولیدمان است.

وی با اشاره به برنامه دولت در زمینه تکمیل زنجیره ارزش گفت: در دو دهه گذشته توجهی از سوی دولت‌ها در بخش زنجیره ارزش به‌ویژه در بخش پتروشیمی نشده بود و بیشتر سرمایه‌گذاری در زمینه تولید مواد پایه یا صنایع مادر پتروشیمی بود، اما در این دولت خوشبختانه طرح‌های زیادی شناسایی و مطالعات آنها انجام و عملیات اجرایی بعضی از این طرح‌ها نیز بیشتر از سوی بخش خصوصی آغاز شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه بنا داریم تا پایان دولت سیزدهم تا جایی که امکان دارد وارد زنجیره ارزش شویم، زیرا ورود به بخش زنجیره ارزش تحریم‌ناپذیر است، گفت: ورود به این بخش‌ها ارزآوری خوب، اشتغال‌زایی، جلوگیری از خام‌فروشی و تحقق اقتصاد مقاومتی را به همراه دارد.

اوجی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند ایران‌پلاست سبب می‌شود در جریان تازه‌ترین دستاوردهای صنعت پلاستیک طی یک سال اخیر  قرار بگیریم، اظهار کرد: ایران‌پلاست تنها برگزاری یک نمایشگاه نیست، بلکه بحث ارائه توانمندی‌ها، تجهیزات و ادواتی است که در این حوزه اتفاق می‌افتد. این رویداد فرصتی مطلوب برای تولیدکنندگان است تا در جریان توانمندی یکدیگر در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و… قرار گیرند.

وی با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها بیش از ۲۱۲ شرکت خارجی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند، افزود: دیگر آرام آرام تحریم‌ها برای صنعت نفت و گاز ایران بی‌معنا و بی‌اثر می‌شود. ما به همت ۱۰ هزار متخصصی که در صنعت نفت داریم توانسته‌ایم به دستاوردهای خوبی در این بخش دست یابیم. در بحث صادرات هم هر جایی که اراده کنیم، صادرات را انجام می‌دهیم.

به گفته وزیر نفت رشد گروه اقتصادی نفت و گاز بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، در سال  ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۱۰ درصد بوده است که از بالاترین رشد اقتصادی نسبت به دیگر گروه‌های اقتصادی حکایت دارد، علت هم مشخص است، زیرا تولید نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی افزایش یافته است.

ایسنا

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.