کد خبر : 9098
تاریخ انتشار : جمعه 31 شهریور 1402 - 9:26

نخست وزیر کویت در سخنرانی سازمان ملل؛

ایران سهمی از مالکیت منابع طبیعی در مرز مشترک با کویت و عربستان ندارد

ایران سهمی از مالکیت منابع طبیعی در مرز مشترک با کویت و عربستان ندارد
نخست وزیر کویت در سخنان خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به پیامدهای منفی لغو دو قرارداد مربوط به کشتیرانی دریایی بین کشورش و عراق هشدار داد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ «شیخ احمد نواف الاحمد الصباح»، نخست وزیر کویت در سخنان خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به پیامدهای منفی لغو دو قرارداد مربوط به کشتیرانی دریایی بین کشورش و عراق هشدار داد.

الصباح در سخنرانی عمومی مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که کشورش از صدور حکم دادگاه عالی فدرال در عراق مبنی بر تصویب قانون موافقتنامه تنظیم کشتیرانی دریایی در خورعبدالله متعجب شده است.

وی افزود که کشورش موافقتنامه ناوبری و پروتکل را به دلیل اهمیت آنها در حفظ امنیت و ایمنی دریانوردی معتبر خواهد دانست زیرا از ایجاد هرج و مرج و نقض مرزها جلوگیری می‌کند و کنار گذاشتن آن به شکل گیری و تقویت جریان‌های قاچاق تسلیحات و تجارت مواد مخدر برای تامین مالی شبه نظامیان تروریستی مختلف منجر خواهد شد.

پایبندی کویت به نظام بین الملل

نخست وزیر کویت از عراق خواست تا حسن نیت خود را ابراز کند و جلسات تیم‌های فنی تعیین شده برای تعیین مرزها را مطابق با قوانین و کنوانسیون‌های بین المللی تکمیل کند.

این مقام کویتی همچنین بر پایبندی کشورش به نظام بین‌الملل چندجانبه تأکید کرد و گفت با توجه به چالش‌ها و نوسان‌هایی که جهان از آن عبور می‌کند، «ما در معرض یک آزمون واقعی بین پایداری یا توقف و رکود قرار گرفته‌ایم.»

وی با اشاره به اینکه این چالش‌ها مستلزم همکاری مبتنی بر مشارکت و مسئولیت است، افزود: «کشورش بر اهمیت آنچه در ابتکار دبیرکل با عنوان طرح مشترک آمده است، تاکید می‌کند.»

نخست وزیر کویت با تسلیت خود به مراکش و لیبی به خاطر کشته و زخمی شدن هزاران نفر در اثر زمین لرزه‌ای که مراکش را لرزاند و سیلاب بزرگی که مناطقی در لیبی را فرا گرفت، با آن‌ها ابراز همدردی کرد.

تشکیل فلسطین مستقل

الصباح همچنین در ادامه به موضوع فلسطین اشاره کرد و بر محوریت موضوع فلسطین در جهان عرب و اسلام و حمایت از حق فلسطین بر اساس قطعنامه‌های مشروعیت بین‌المللی و ابتکار صلح عربی که منجر به تشکیل یک فلسطین مستقل می‌شود، تاکید کرد.

در مورد وضعیت سودان نیز، الصباح از همه طرف‌ها خواست فوراً جنگ را متوقف کنند، به منطق گفت و گو متوسل شوند و به مسیر صلح آمیز بازگردند تا امنیت و ثبات سودان و تمامیت ارضی آن حفظ شود.

وی همچنین حمایت کشورش را از تلاش‌های سازمان ملل در یمن از طریق فرستاده ویژه به منظور از سرگیری روند سیاسی و دستیابی به یک راه‌حل جامع مطابق با سه شرط مورد توافق اعلام کرد.

مرز آبی مشترک با ایران

نخست وزیر کویت همچنین بر تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه مطابق با قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت تاکید کرد.

الصباح از ایران هم خواست اقدامات جدی اعتمادسازی برای آغاز گفت وگو بر اساس احترام به کشورها، عدم مداخله در امور داخلی آنها و حفظ یکپارچگی امنیت آزادی دریانوردی دریایی انجام دهد. او مدعی شد که مالکیت منابع طبیعی در منطقه تقسیم شده بین کویت و عربستان سعودی و ایران فقط مالکیت مشترک بین دولت کویت و عربستان سعودی است و کویت و عربستان به تنهایی از حقوق کامل برای بهره برداری از این منابع برخوردار هستند. این در حالی است که نخست وزیر کویت هیچ اشاره‌ای به سهم ایران در منطقه مرزی مشترک آبی نداشت.

نخست وزیر کویت همچنین به سخنان و اقدامات تنفرآمیز در غرب علیه اسلام اشاره کرد و گفت: پیروان دین اسلام همچنان با حملات تحریک آمیز غیرمسئولانه تعدادی از افراط گرایان و سوزاندن نسخه‌های قرآن کریم در تعدادی از شهرها و پایتخت‌های کشورها مواجه هستند. تلاش‌های بین المللی برای برداشتن گام‌های جدی برای کاهش سخنان نفرت انگیز و اطلاعات نادرست رسانه‌ای که مسلمانان را هدف قرار می‌دهد.، ضروری است.

منبع: مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.