کد خبر : 7998
تاریخ انتشار : شنبه 25 شهریور 1402 - 13:53

طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی تبعات منفی اقتصادی دارد

طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی تبعات منفی اقتصادی دارد
یک کارشناس اقتصادی در خصوص تبعات طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی در برنامه هفتم توسعه هشدار داد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ طی سال‌های اخیر شاهد هستیم که برخی سیاست‌های اقتصادی که در نهایت منجر به شوک‌های اقتصادی شده‌اند در کشور اجرا شده که به طور مشخص نمونه‌های بسیار بد با تبعات بلند مدت برای اقتصاد ایران هستند.

در زمان حاضر شاهد جدی شدن طرحی هستیم که چند سالی است زمزمه‌های آن مطرح شده است. به طور خلاصه این طرح نیز مربوط به اعطای بنزین به مردم به جای خودروها است.  رضا غلامی کارشناس اقتصادی در این خصوص اظهار کرد: اگر مردم را در یک موضوع شریک (سهامدار) کنیم نه تنها برای افزایش قیمت و گران‌سازی مقاومت نمی‌کنند، بلکه همراهی هم خواهند کرد.

وی افزود: طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد بجای خودرو، طرحی عوام فریبانه با شعار عدالت است که نیم نگاهی به توهم پولی مردم (درآمد پولی بالاتر در کوتاه مدت) دارد.

خطر اضافه شدن طرح‌های غیر کارشناسی به برنامه هفتم

لازم به ذکر است، در حال حاضر و در حین بررسی برنامه هفتم توسعه، به نظر می‌رسد که برخی نمایندگان قصد دارند تا چنین طرحی که احتمالا تبعات تورمی بسیار محسوسی خواهد داشت، را به برنامه هفتم توسعه اضافه کنند. باید به این نکته توجه کرد که ممکن است اجرای چنین طرح‌هایی سبب ایجاد هزینه‌های جدید برای دولت شود که نه تنها سبب رشد صنعت نمی‌شود بلکه سبب ناترازی بیشتر درآمد و هزینه دولت می‌شود.

در این میان تنها نکته‌ای که برای اقتصاد ایران باقی می‌ماند، تورمی است که به واسطه اجرای طرح‌های تعدیلی به اقتصاد تحمیل می‌شود، به مانند همان طرح بنزینی سال ۱۳۹۸ که نه تنها به درآمدهای دولت اضافه نکرد(دولت مابه‌التفاوت و حتی بیشتر را به عنوان یارانه پرداخت کرد) بلکه هزینه‌های بیشتری را به دولت تحمیل می‌کند.

چندی پیش یک نماینده مجلس از احتمال یارانه‌ای شدن سهمیه بنزین و تخصیص بنزین به کد ملی افراد در صورت تصویب در برنامه هفتم توسعه خبر داده بود.

تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.