کد خبر : 5443
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهریور 1402 - 13:32

شرط برداشتن سقف سنی در دانشگاه فرهنگیان به کجا رسید؟

شرط برداشتن سقف سنی در دانشگاه فرهنگیان به کجا رسید؟
مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش، از رایزنی با سازمان سنجش و وزارت علوم در خصوص چگونگی اجرای رای دیوان عدالت اداری مبنی بر برداشتن سقف سنی ۲۴ سال برای ورود به دانشگاه فرهنگیان برای کنکوری‌هایی که مهر امسال دانشجو می‌شوند، خبر داد.

به گزارش اقتصاد پرس؛  منصور اردستانی درباره رای دیوان عدالت اداری مبنی بر برداشتن سقف حداکثر ۲۴ سال سن برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و اجرا شدن یا نشدن این رای برای کنکوری‌هایی که مهر امسال دانشجو می‌شوند، اظهار کرد: در خصوص اینکه این رای دیوان عدالت اداری برای امسال قابلیت اجرا دارد یا خیر و آیا داوطلبانی که بالاتر از ۲۴ سال سن دارند می‌توانند امسال رشته‌های دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنند؛ در حال هماهنگی با سازمان سنجش و وزارت علوم هستیم تا چگونگی اجرا این رای نهایی شود.

وی با اشاره به اینکه رای مذکور دارای اشکالات حقوقی است، توضیح داد: مغایرت قانونی این رای را با سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و قانون خاص متعهدین خدمت به آموزش و پرورش و نیز آثار و تبعات احتمالی آن را برای ریاست دیوان عدالت اداری در قالب درخواست اعمال ماده ۹۱ قانون دیوان عدالت اداری تقاضا کردیم.

اردستانی با بیان اینکه قرار شد کارگروه کارشناسی مربوطه در دیوان عدالت اداری این تقاضا را بررسی کند و در صورت پذیرش، موضوع حسب دستور ریاست دیوان در صحن هیات عمومی دیوان مطرح شود، افزود: دوستان دیوان عدالت اداری وجه غالب بحث پذیرش و ورود به دانشگاه فرهنگیان را دانشجو معلمی نمی‌دانند بلکه وجه غالب این امر را برابر ماده ۶ و ۷ قانون متعهدین استخدام رسمی و آزمایشی تلقی می‌کنند و با مقررات استخدامی قانون مدیریت خدمات کشوری تطبیق می‌دهند.

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش، تاکید کرد: همه حرف ما این است که وجه غالب این موضوع ورود و پذیرش در دانشگاه فرهنگیان است و دانشگاه فرهنگیان با توجه به قانون خاص متعهدین خدمت، پذیرش دانشجو معلم می‌کند. یعنی اگر دانشجو تعهد داد و پذیرفته شد، آنوقت برای اینکه از حقوق کارآموزی برخوردار شود حکم رسمی آزمایشی برایش صادر می‌شود. یعنی ابتدا داوطلب دانشجو می‌شود و سپس اگر شرایط قانون را داشت و تعهد داد به عنوان متعهد به خدمت، حکم استخدام رسمی و آزمایشی برایش صادر می‌شوند. ما همه حرفمان این است که از همان ابتدا کارمند استخدام نمی‌شود.

وی از پیگیری رای مذکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و عنوان کرد: با الحاقیه جدید قانون دیوان عدالت اداری، حدود صلاحیت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظارت قضایی دیوان عدالت اداری خارج است و دیوان نمی‌تواند به آن ورود کند. در واقع مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اثر قانونی دارد و دیوان نمی‌تواند به مصوبات این شورا ورود و آن را ابطال کند.

اردستانی خاطر نشان کرد: پیشنهاداتی برای بررسی این رای دیوان عدالت اداری داریم که یکی از آنها پیگیری امر از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی است. ما در حال بررسی همه گزینه‌های پیش رو هستیم. این امر را هم از طریق داشتن یک مصوبه در این خصوص در شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم از طریق اعمال ماده ۹۱ قانون دیوان عدالت اداری و هم نهایتا از طریق قانون گذاری در مجلس پیگیری می‌کنیم.

ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.