کد خبر : 16498
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 آبان 1402 - 13:47

توصیه های طب سنتی برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز

توصیه های طب سنتی برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز
یک متخصص طب ایرانی درباره روش افزایش سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی در فصل پاییز توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ الهام اختری، پزشک طب سنتی در استودیوی سلام تهران با اشاره به تغییرات آب و هوا در فصل پاییز و مراقبت‌های لازم ، گفت: پاییز فصلی سرد و خشک است. در این سال‌ها نیز به سبب کمبود بارندگی، خشکی آن کمی بیشتر شده است. زمانی که خشکی افزایش می‌یابد، کسانی که خود طبعی خشک دارند بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: این افراد غمگین شده، خون دماغ می‌شوند، بعضا دچار اگزما شده و خوابشان به هم می‌ریزد و در برخی بانوان روند قاعدگی به هم می‌ریزد.

این متخصص طب ایرانی افزود: یکی از تدابیری که در مواجهه با پاییز می‌توان انجام داد، حذف غذاهای خشک از برنامه غذایی است. از جمله این غذاها می‌توان به غذاهای خمیری مانند ماکارونی، غذاهای سرخ‌ کردنی، ادویه‌های خشک و سرد و انواع کنسروها اشاره کرد.

اختری در توصیف ویژگی افراد با طبع خشک گفت: کسانی که طبیعت خشکی دارند، معمولا لاغراندام هستند. عدم خواب کافی نیز از دیگر ویژگی این افراد است. اگر فرد زبان، لب و بینی خشک دارد نیز انتظار می‌رود که با شروع پاییز دچار مشکلاتی شود. لذا این فرد می‌تواند با اضافه کردن مواد غذایی مشخصی به برنامه خود تا حدودی این خشکی را کنترل کند.

بادام، شفابخش پاییزی

وی افزود: یکی دیگر از تدابیر پیشنهادی در مواجهه با خشکی پاییز، استفاده از بادام درختی در قالب فرنی، شیر بادام و شعله زرد است. علاوه بر این استفاده از برخی روغن‌ها مانند بادام شیرین و روغن بنفشه بادام بر پایه بادام شیرین است. افراد می‌توانند قبل از خواب لب‌ها، بینی و سوراخ ناف را با روغن بنفشه بادام چرب کنند.

اختری در مورد راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی در پاییز گفت: تنظیم سیستم ایمنی بهترین کاری است که می‌توان در جهت محافظت از بدن در برابر ویروس‌ها انجام داد.

وی متذکر شد: اگر ما سبک زندگی سالم را شامل خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش به صورت مداوم پیش بگیریم، سیستم ایمنی بدن خود را برای مواجهه با ویروس‌ها آماده می‌کنیم. همچنین شربت لیموترش و عسل و شربت‌هایی که با پایه بره‌موم در داروخانه‌ها موجودند، نفش موثری در تقویت سیستم ایمنی دارند.

وی افزود: در صورت ابتلا به سرما خوردگی پیشنهاد می‌شود که ۳ تا ۴ روز ابتدایی را در خانه به استراحت بپردازند. در کنار آن مایعات فراوان از جمله چای کمرنگ، انواع دمنوش مانند بابونه و سیب و سوپی که با گوشت سفید تهیه شد و بخور شلغم و آب جوش پیشنهاد می شود.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.