کد خبر : 9244
تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1402 - 18:14

سخنگوی دولت: بهار امسال رشد ۶.۲ درصدی اقتصاد را تجربه کردیم

سخنگوی دولت: بهار امسال رشد ۶.۲ درصدی اقتصاد را تجربه کردیم

سخنگوی دولت گفت: در این هفته آمار رشد اقتصادی فصل بهار ۱۴۰۲ توسط بانک مرکزی منتشر شد که نرخ رشد ۶.۲ درصدی را نشان می‌دهد. البته ۱۰ سال رشد اقتصادی نزدیک به صفر را نمی‌توان در کوتاه‌مدت جبران کرد، برای همین هدف‌گذاری دولت رشد اقتصادی ۸ درصد است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت شامگاه جمعه ۳۱ شهریورماه در دوره دانشجویی جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های استان سیستان و بلوچستان که در شهر قم برگزار شد، حضور پیدا کرد و ضمن سخنرانی به سؤالات دانشجویان حاضر در این جلسه پاسخ داد.

وی در مقدمه سخنان‌اش در مورد نگاه دولت به عدالت توزیعی در سراسر کشور گفت: شعار این دولت تحقق ایران قوی از راه تشکیل یک دولت مردمی است. برخلاف دوره گذشته که دولت حل مشکلات را از راه مسیر توافقات خارجی دنبال می‌کرد، نگاه دولت سیزدهم این است که توسعه و پیشرفت کشور، از درون و با تکیه به ظرفیت‌های داخلی محقق خواهد شد؛ البته به ظرفیت‌های بیرون از کشور و سیاست خارجی نیز توجه ویژه می‌شود.

وی افزود: با این نگاه در دو سال اخیر، ده‌ها مدرسه با ظرفیت کمتر از ۱۰ دانش آموز در نقاط دور افتاده کشور ساخته شده است، آبرسانی به ۳هزار ۵۰۰ روستا در طرح جهاد آبرسانی صورت گرفت، ۴ هزاز ۷۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند، بیش از پنج هزار روستا با ۳۰۰ هزار خانوار به شبکه گاز کشور متصل شده‌اند هرچند عده‌ای با شاخص‌های توسعه اقتصادی معتقدند این خدمات به صرفه نیست و دولت را مورد تمسخر قرار می‌دهند اما این اقدامات وظیفه قانونی دولت و رسالت حکومت است.

سخنگوی دولت با تبیین نگاه دولت سیزدهم در دیپلماسی همسایگی خاطرنشان ساخت: در سطح جهانی هم نگاه جمهوری اسلامی ایران همین است و ما بر خلاف قدرت‌های غربی که به دنبال استثمار و عقب ماندگی علمی و صنعتی دیگران هستند، معتقدیم توسعه و رشد در همه کشورهای منطقه به نفع ما است.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: در راستای همین نگاه مبتنی بر عدالت توزیعی دولت سیزدهم، برای نخستین بار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، صندوق‌های پیشرفت و عدالت به صورت استانی تشکیل شدند تا مواهب آن به طور برابر در سراسر کشور تقسیم می‌شود. با این اقدام برخلاف گذشته که صندوق‌ها به صورت ملی و در تهران فعالیت می‌کردند، اکنون صندوق‌های استانی با مدیریت درون استانی و البته در چهارچوب سیاست‌ها و راهبردهای کلان ملی، فعالیت می‌کنند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: اقدام دیگر دولت در راستای عدالت توزیعی این بود که مالیات بر ارزش افزوده، حقوق معادن و اکثر منابع استان‌ها که به تهران و کلان‌شهرها می‌آمد، در سطح استان‌ها و شهرستان‌های مربوطه توزیع شد. میزان مالیات بر ارزش افزوده و حقوق معادن که در این دولت طی دو سال بین شهرستان‌ها و شوراهای شهر و استان‌ها توزیع شده، بعضاً به اندازه کل منابع توزیع‌شده طی یک دهه اخیر بوده است.

بهادری جهرمی توضیح داد: در این دولت همچنین برخلاف گذشته که مدارس استعداد درخشان و سمپاد در مراکز استان‌ها بودند، ۲۰ مدرسه از این نوع در بخش‌ها و شهرهای کوچک و کمتر توسعه یافته تأسیس نمود. همچنین در این دولت برای اولین بار دانش آموزان نخبه که در آزمون سمپاد پذیرفته می‌شوند و جزو دهک‌های پایین جامعه هستند، هزینه تحصیل‌شان توسط دولت پرداخت می‌شود.

سخنگوی دولت در مورد آمار رشد اقتصادی کشور نیز گفت: در این هفته آمار رشد اقتصادی فصل بهار ۱۴۰۲ توسط بانک مرکزی منتشر شد که نرخ رشد ۶.۲ درصدی را نشان می‌دهد. البته ۱۰ سال رشد اقتصادی نزدیک به صفر را نمی‌توان در کوتاه‌مدت جبران کرد، برای همین هدف‌گذاری دولت رشد اقتصادی ۸ درصد است.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد حل مشکل کمبود جایگاه‌های سی‌ان‌جی در استان گفت: برای حل این مشکل در این دولت مجوز ساخت ۵۰ جایگاه سی‌ان‌جی در استان سیستان و بلوچستان داده شد. همچنین سرمایه‌گذارانی که برای ساخت جایگاه سی‌ان‌جی اقدام کنند، دولت تجهیزات لازم را برای آن‌ها تأمین می‌کند. اکنون ۲۰ جایگاه از این ۵۰ جایگاه مجوز داده‌شده، در حال ساخت هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.