کد خبر : 13307
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مهر 1402 - 12:39

هواشناسی یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ؛

سامانه بارشی جدید از فردا در این ۱۹ استان فعال می‌شود

سامانه بارشی جدید از فردا در این ۱۹ استان فعال می‌شود
سازمان هواشناسی با اعلام ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا دوشنبه برای ۱۹ استان از جمله تهران هشدار آب‌گرفتگی و بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه‌ها صادر کرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در برخی مناطق آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و خراسان جنوبی بارش پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد.

فردا دوشنبه با نفوذ سامانه بارشی در برخی مناطق شمال غرب، غرب، استان‌های واقع در دامنه‌ها و ارتفاعات جنوبی البرز، سواحل دریای خزر، دامنه‌های و ارتفاعات زاگرس مرکزی، سه‌شنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر و برخی مناطق شمال شرق، شرق، شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

چهارشنبه در برخی مناطق واقع در شمال غرب و غرب سواحل دریای خزر و پنجشنبه در برخی مناطق شمال غرب، غرب، غرب سواحل دریای خزر و دامنه‌های و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش پیش‌بینی شده است. بارش‌ها در مناطق سردسیر و مرتفع به‌صورت برف خواهد بود.

طی ۵ روز آینده در ارتفاعات جنوبی کرمان و سیستان و بلوچستان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد انتظار می‌رود.

امروز در نوار شرقی، فردا در غرب،‌ شمال غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و بخش‌هایی از مرکز و سه‌شنبه در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز، جنوب، جنوب شرق و شمال شرق کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

همچنین سه‌شنبه و چهارشنبه دریای خزر مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۴

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۶

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۴: اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شمال کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، لرستان، همدان، مرکزی، قم، شمال غرب و غرب اصفهان، شمال چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات سمنان، مازندران و غرب گلستان، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۵: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال و شرق تهران، سمنان و شمال خراسان جنوبی.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۶: شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل، مازندران، گیلان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و ارتفاعات سمنان.

اثر مخاطره: احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال.

توصیه: عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۴

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۵

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۴: آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، جنوب و مرکز اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، همدان، لرستان، کردستان، کرمانشاه و شمال چهارمحال و بختیاری، ایلام.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۵: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه جنوبی اصفهان، یزد، شمال غرب کرمان و نیمه شمالی فارس.

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل.

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.