کد خبر : 2543
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 تیر 1402 - 11:21

۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شده ایران روی دست آمریکا باد کرد

۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شده ایران روی دست آمریکا باد کرد

یک روزنامه آمریکایی گزارش داده واشنگتن قادر به تخلیه ۸۰۰ هزار بشکه نفت ایران که در یک نفت‌کش توقیف شده هست نیست.

به گزارش اقتصاد پرس؛ روزنامه آمریکایی وال استریت‌ژورنال به نقل از مقام‌های مطلع از این رویداد نوشت نفت مذکور در یک نفت‌کش یونانی قرار دارد که در ساحل تگزاس مستقر شده، اما شرکت‌های آمریکایی از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به تخلیه محموله آن ندارند.

دادستان‌های آمریکایی چند ماه پیش با متهم کردن مالک یونانی این نفت‌کش به نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران آن را مصادره و به سمت ساحل شهر «گالوستون» در ایالت تگزاس هدایت کردند.

گارد ساحلی آمریکا مجوز تخلیه بار این نفت‌کش به نام «سوئز راجان» را صادر کرده، اما شرکت‌هایی که چنین انتقال‌هایی را انجام می‌دهند از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به انجام کار‌های مربوط به این نفت توقیف‌شده را ندارند.

مدیرعامل یک شرکت انرژی مستقر در هیوستون به وال‌استریت‌ژورنال گفت: «شرکت‌هایی که به هر طریفی در خلیج فارس حضور دارند به معنای واقعی کلمه، می‌ترسند چنین کاری انجام دهند.» او گفت نگرانی این شرکت‌ها این است که هدف اقدامات تلافی‌جویانه ایرانی‌ها واقع شوند.

این منبع در گفتگو با روزنامه آمریکایی تصریح کرد چندین شرکت که با آن‌ها برای تخلیه نفت این نفت‌کش تماس گرفته شده، این درخواست را رد کرده‌اند. مدیر عامل شرکتی دیگر که در خلیج مکزیک فعالیت می‌کند نیز به نگرانی‌های مشابهی اشاره کرد و گفت: «مشخص نیست کسی بخواهد به آن (نفت) دست بزند.»

وال‌استریت‌ژورنال نوشته این معضل نشان‌دهنده دشواری‌هایی است که دولت آمریکا در اجرای تحریم‌ها علیه ایران با آن روبرو است. تحلیلگران و مقام‌های سابق آمریکایی گفته‌اند ایران از این تاکتیک‌ها برای منصرف کردن غرب از مانع‌تراشی در صادرات نفت خود استفاده می‌کند.

یک مقام سابق آمریکایی گفت: «ماجرای این کشتی نشان‌دهنده مسائلی است که در سطحی بزرگتر نحوه تقابل ما با تهدید‌های ایران را به صحنه نمایش در می‌آورد.»

منابع مطلع می‌گویند نفتکش سوئز راجان بعد از گزارش‌های یک شرکت خصوصی ضد ایرانی در آمریکا به نام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) زیر ذره‌بین دولت آمریکا قرار گرفت.

مطابق این ادعا، گروه «اتحاد علیه ایران» هسته‌ای با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های مربوط به رصد تردد کشتی‌ها سوئز راجان را به حمل نفت تحریم‌شده ایران متهم کرده بود.

«مارک والاس»، مدیر عامل UANI گفت: «اگر شرکت‌های کشتی‌رانی و صنایع مرتبط در فضای هراس از انتقام ایران زندگی کنند آمریکا قادر به اجرای تحریم‌های مربوط به قاچاق نفت نخواهد بود.»

طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، دولت آمریکا بعد از گزارش‌های UANI اقدام به اعلام جرم علیه مالک یونانی نفت‌کش مذکور کرده است. منابع مطلع در گفتگو با وال‌استریت‌ژورنال تصریح کرده‌اند با آنکه دادستان‌ها نمی‌توانند تا قبل از تخلیه نفت از سوئز راجان آن را توقیف کنند، اما مالک این نفتکش با توافقات حاصل شده آن را به سمت یک مرکز تصیفه محصولات نفتی در تگزاس هدایت کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا در واکنش به گزارش وال‌استریت‌ژورنال اعلام جرم علیه مالک یونانی نفت‌کش را تأیید نکرد و در ضمن از ارائه توضیح درباره مطول شدن روند تخلیه بار از آن هم توضیحاتی ارائه نکرد. وزارت خارجه آمریکا هم ضمن خودداری از اعلام نظر درباره سوئز راجان گفت که دولت آمریکا در حال اجرای تحریم‌ها علیه ایران است.

دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در سال ۱۳۹۷ تمامی تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق را علیه ایران به اجرا درآورده است. آمریکا کشور‌ها و شرکت‌های ثالث را نیز ملزم به اجرای تحریم‌های سرزمینی خود علیه ایران کرده است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر غیرقانونی بودن تحریم‌های ایالات متحده آمریکا اعلام کرده از تمامی امکانات خود برای مقابله با این تدابیر ظالمانه و غیرانسانی استفاده خواهد کرد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.