کد خبر : 17405
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1402 - 16:24

وزیر ارتباطات:

زندگی بدون امواج رادیویی امکان‌پذیر نیست

زندگی بدون امواج رادیویی امکان‌پذیر نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: زندگی بدون امواج رادیویی امکان پذیر نیست، اما استاندارد جهانی موجود است و به مراتب میزان تششعات از استانداردها پایین تر است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ عیسی زارع‌پور (دهم آبان ماه) درباره برنامه های وزارت ارتباطات برای راه اندازی اینترنت ۵G بیان کرد: نسل پنجم نیازمند الزامات فنی و اقتصادی است که باید در همه ابعاد، مقدمات لازم فراهم شود. یکی از الزامات فنی این است که شبکه داخل شهرها و استان ها مبتنی بر فیبرنوری باشد چرا که ارتباطات بی سیم حداکثر سرعتی که فراهم می کنند، بسیار کمتر از آن چیزی است که ۵G می تواند به مشترکین تحویل دهد به همین دلیل تمام بی تی اس های ۵G باید از طریق فیبر نوری متصل شوند. پروژه بزرگ فیبرنوری آغاز شد تا هم چهره ارتباطات ثابت کشور متحول شود و هم ما را برای توسعه اینترنت نسل پنجم در کشور آماده کند.

آقای زارع پور گفت: از ابتدای دولت تاکنون نزدیک به هزار بی تی اس یا سایت نسل پنجم راه اندازی شده و تا پایان دولت حداقل به دو برابر خواهد رسید، اما این تعداد کافی نیست و اگر بخواهیم همه مردم از این خدمات استفاده کنند، لازم است سرمایه گذاری ویژه ای توسط اپراتورها انجام شود که این امر فعلاً با دخل و خرجی که اپراتورها دارند، امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: در تلاش برای حل این مساله و به دنبال ارایه مدل های اقتصادی هستیم که در این راستا یا دولت باید یارانه ای اختصاص دهد یا اینکه از مدل های دیگری استفاده شود.

وی در پاسخ به این پرسش که فناوری نسل پنجم، یک فناوری کاملاً ایمن است؟ گفت: در این باره شبهات بسیاری از ایمنی گرفته تا مسایل مختلف، مطرح می شود که هیچ کدام مبنای علمی ندارد. فناوری نسل پنجم، یک فناوری کاملاً ایمن است.

حدود ۱۰ تا ۱۲ سال پیش که نسل سوم آمد هم عده ای گفتند که «همه میمیریم و سرطان زیاد می شود»، اما نسل سوم آمد و همه استفاده کردند. نسل چهارم هم که آمد باز یک عده ای شبهاتی درباره ایمنی و موضوعات دیگر مطرح کردند، امروز هم که از اینترنت نسل پنجم صحبت می شود، برخی باز همین مباحث را مطرح می کنند.

وی اضافه کرد: عده ای فناوری هراس هستند و دائم مردم را نگران می کنند.

آقای زارع پور اظهار داشت: ارتباطات بی سیم حتماً اثر دارد، اما اثرات آن استاندارد دارد، در حال حاضر میزان تشعشعی که بی تی اس های نسل چهارم در کشور دارند به مراتب از استاندارد پایین تر است. شاید میزان آسیب همین گوشی های تلفن همراه به مراتب بیشتر از بی تی اس باشد که در ۲۰ متری شماست. اینها استاندارد دارد و در دنیا جا افتاده و نباید مردم را نسبت به این فناوری ها نگران کنیم.

آقای زارع پور توضیح داد: به غیر وزارت ارتباطات، سازمان های دیگر نیز دائم میزان این تشعشعات را سنجش می کنند به عنوان مثال سازمان انرژی اتمی به عنوان یکی از مراجع قانونی سنجش می کند. وزارت ارتباطات نیز ناظر روی اپراتورهاست و بخش حاکمیتی هستیم و دوستان ما در سازمان تنظیم مقررات دائم چک می کنند و حتی اگر کسی شکایتی و احساس نگرانی نسبت به میزان تشعشعات بی تی اسی که در مجاورت منزل و کسب کارش نصب شده، داشته باشد، می تواند درخواست دهد، همکاران در ۱۹۵ به محل اعزام می شوند و در حضور خودِ فرد اندازه گیری می کنند و با استانداردهای جهانی تطبیق می دهند و اگر مساله ای وجود داشته باشد، رسیدگی می کنند. این رویه ای است که سالهاست انجام می شود لذا مردم نگران نباشند فناوری نسل چهارم و پنجم هیچ مساله ای ایجاد نمی کند.

وی تأکید کرد: زندگی بدون امواج رادیویی امکان پذیر نیست، اما استاندارد جهانی موجود است و به مراتب میزان تشعشعات از استانداردها پایین تر است.

وی درباره وضعیت پروژه فیبرنوری در استان تهران نیز گفت: پروژه فیبرنوری هنوز در تهران به شکل رسمی آغاز نشده، در حال مذاکره با نهادهایی هستیم که می توانند در سرعت بخشی به این کار به ما کمک کنند که از جمله این نهادها، شهرداری تهران است.

وی بیان کرد: در دور اول آغاز پروژه فیبرنوری از استان ها و حتی شهرستان های کوچک، محروم و دور افتاده شروع کردیم و انشاالله به مراکز استان می رسیم. در برخی از مراکز استان ها کار شروع شده و بعضاً کار تمام شده به عنوان مثال مرکز استان گلستان شهر گرگان کامل تحت پوشش قرار گرفته است.

آقای زارع پور تأکید کرد که اگر همراهی های لازم از سوی سازمان هایی که ظرفیت دارند، صورت بگیرد، به سرعت اقدامات لازم برای راه اندازی پروژه فیبرنوری در تهران آغاز خواهد شد.

منبع:شفقنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.