کد خبر : 4566
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1402 - 9:03

خبر خوش وزیر ارتباطات در مورد اینترنت پر سرعت

خبر خوش وزیر ارتباطات در مورد اینترنت پر سرعت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان زنجان و سایر استان‌ها تا پایان سال به اینترنت پرسرعت متصل شده و خبرهای خوشی در این زمینه خواهیم داشت.

به گزارش اقتصاد پرس؛ عیسی زارع‌پور شامگاه دیروز (۶ شهریورماه) در پایان سفر یک‌روزه خود به زنجان در گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه استان زنجان نسبت به سایر استان‌ها از زیرساخت‌های ارتباطی خوبی برخوردار است. اظهار کرد: در کل یک عقب‌ماندگی تاریخی در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی در کشور به ویژه در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی ثابت و فیبر نوری وجود دارد.

وی با بیان اینکه دنیا در حال پیش رفتن به سمتی است که نیاز مردم به اینترنت و شبکه پرسرعت را از طریق ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر فراهم کند. زیرا ذاتاً ارتباطات بی‌سیم ظرفیت محدودی دارد. افزود: اگر بخواهیم سرعت‌های بالا را به مردم ارائه دهیم حتما این اتفاق باید از طریق فیبر نوری محقق شود. به‌طوری‌که حتی دکل‌هایی که وجود دارد اگر از طریق فیبر نوری متصل نشده باشند حداکثر سرعت را نمی‌توانند به مردم ارائه دهند.

این مسئول با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها را آغاز کردیم. یادآور شد: این کار یک اقدام بزرگ است که در راستای تحقق موضوع نیز باید با مدیریت شهری همه شهرهای کشور هماهنگ شود. زیرا در اجرای طرح، نیازمند حفاری همه کوچه و خیابان‌ها هستیم و در اصل این کار یک کار عمرانی بزرگ نیز محسوب می‌شود.

سرعتی که فیبر نوری می‌دهد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری اینکه در اجرای این طرح نیازمند یک عزم ملی هستیم. باید همه شهرداران، فرمانداران و شوراهای اسلامی شهر پای کار باشند. عنوان کرد: این طرح از اسفند ۱۴۰۰ رسما آغاز شده است. تاکنون حدود سه و نیم میلیون خانوار این امکان برایشان فراهم شده است.

زارع‌پور با توضیح اینکه در ۱۲۰ شهر کشور کار را آغاز شده و در ۲۰ شهر نیز سرویس به مردم ارائه می‌شود. ادامه داد: سرعتی که فیبر می‌دهد تا هزار مگابیت بر ثانیه یعنی ۶۰ برابر سرعت حداکثر ADSL است. در شهرهایی که این امکان فراهم شده است مردم ما این سرعت‌ها را تجربه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در هر استانی یک اپراتور دوم در کنار شرکت مخابرات ایران معرفی کرده‌ایم. افزود: این موضوع سبب شکل‌گیری رقابت، افزایش کیفیت خدمات و تعدیل قیمت‌ها می‌شود. که اپراتور دوم استان زنجان نیز شرکت آسیاتک است.  از امروز کار خود را در شهر زنجان آغاز کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه طبق قولی که شرکت داده است در صورتی که مدیریت شهری و سایر ارگان‌هایی که در سطح شهر وظیفه مدیریت شهری دارند همکاری کنند. طی هفت ماه آینده و در هفته جهانی ارتباطات که هفته آخر اردیبهشت‌ماه است این پروژه افتتاح می‌شود. گفت: این طرح در بقیه شهرهای استان نیز تا هفته دولت سال آینده افتتاح می‌شود.

نگرانی‌هایی در زمینه خرابی آسفالت وجود دارد

زارع‌پور با اشاره به اینکه اگر همه دست‌به‌دست هم بدهیم، می‌توانیم این کار بزرگ را ظرف یک سال آینده در کل استان انجام دهیم. افزود: چنین سرویسی می‌تواند چهره شهر و استان را متحول کرد و زیر ساخت توسعه و تحول چند دهه آینده استان است.

وی با توضیح اینکه خواهشی که از مردم داریم این است که در اجرای این طرح همکاری لازم را داشته باشند. ادامه داد: برای رسیدن به این تعهد باید شبانه‌روزی کار کرد.  همین موضوع ممکن است سبب ایجاد مزاحمت‌هایی برای مردم شود اما سرانجام خوشی دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه نگرانی‌هایی در زمینه خرابی آسفالت وجود دارد ولی در کل عمق حفاری‌ها بیشتر از ۱۰ سانتی‌متر نیست. تصریح کرد: بلافاصله خود شرکت‌های پیمان‌کار حفاری‌های ایجاد شده را پر می‌کنند.

این مسئول با بیان اینکه کار بسیار بزرگی در حال انجام است. امیدواریم طی یک سال آینده این اتفاق خوب در استان رقم بخورد و مردم سرعت‌های بالای چند صد مگابیت بر ثانیه را تجربه کنند. ادامه داد: بخش زیادی از هزینه کار را نیز دولت تقبل کرده و شرکت‌ها نیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بنابراین هزینه‌ها برای مردم زیاد نخواهد بود.

در تلاش هستیم که این کار بزرگ را در کشور رقم بزنیم

زارع‌پور با تاکید بر اینکه در کنار صبر و حوصله‌ای که مردم به خرج می‌دهند مسئولان نیز باید همکاری لازم و همه جانبه را داشته باشند. تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد ما نیز همه توانمان را در وزارت ارتباطات پای کار می‌آوریم تا بتوانیم این خدمت خوب و شیرین را برای مردم زنجان فراهم کنیم.

وی با یادآوری اینکه در ۱۲۰ شهر کار آغاز شده و در ۲۰ شهر سرویس ارائه می‌شود. یادآور شد: برای اینکه مردم ببینند در کدام شهرها این سرویس راه‌ افتاده است سامانه به نام iranfttx.ir راه‌اندازی شده و شاید جزو معدود پروژه‌های ملی است که خودمان را در معرض قضاوت عمومی قرار دادیم.

این مسئول با بیان اینکه هدف‌گذاری بر این است که کاری که در کشورهای دیگر با گستره جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران ۱۰ سال طول کشیده است سه ساله انجام دهیم که یک سال آن گذشته است. اضافه کرد: تا پایان سال ۱۴۰۴ در تلاش هستیم که این کار بزرگ را در کشور رقم بزنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در این راستا ۱۲۰۰ شهر تعیین تکلیف شده و اپراتور آنها مشخص است. افزود: در این شهرها نیز مردم می‌توانند حتی اگر کار شروع نشده باشد، درخواست دهند تا اپراتور از محلاتی که درخواست بیشتر است کار را آغاز کند.

مشکلاتی در زمینه اخذ مجوزهای ملی

زارع‌پور با توضیح این مطلب که امروز از اپراتور آسیاتک درخواست شد که به کار سرعت دهد. اضافه کرد: ظرف دو ماه آینده اولین سرویس‌ها در شهر زنجان به مردم ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از کارهای بزرگ ملی در کشور مانند پنجره ملی مجوزها و پنجره ملی زمین توسط جوانان نخبه زنجانی در حال انجام است. تصریح کرد: ظرفیت‌های خوبی در استان زنجان در این حوزه وجود دارد که طی جلسه‌ای که با جوانان داشتیم نیازمندی‌های مختلفی از سوی آنان ارائه شد. یکی از این نیازمندی‌ها همین فیبرنوری است.

این مسئول با بیان اینکه اولین بخش‌هایی که این سرویس فراهم می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های فناوری، مراکز علمی و دانشگاهی و مراکز فرهنگی است، ادامه داد: مشکلاتی نیز در زمینه اخذ مجوزهای ملی وجود داشت. این مشکل‌ها پیگیری می‌شود تا هر جا لازم است مجوززدایی کنیم تا کار جوانان تسهیل شود.

زارع‌پور با اشاره به اینکه امروز پیشنهاداتی از سوی جوانان زنجانی در مورد تسهیلات بانکی در قالب تبصره ۱۸ بند الف ارائه شد. تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوبی که زنجان در این حوزه دارد، می‌توانیم تحول جدی در استان ایجاد کنیم.

برخی روستاهای زنجان کیفیت ارتباطی نامناسبی دارند

وی با یادآوری اینکه یکی دیگر از کارهای بزرگی که از ابتدای دولت آغاز شده متصل کردن روستاها به شبکه ملی اطلاعات است. یادآور شد: در هنگامی که کار را تحویل گرفتیم ۸۰ درصد روستاها به شبکه ملی متصل شده بود.  ۲۰ درصد باقیمانده نیز روستاهای کوهستانی، صعب‌العبور و دورافتاده است.

این مسئول با اشاره به اینکه از ابتدای دولت تاکنون نزدیک ۴۸۰۰ روستای جدید به شبکه متصل شده‌اند. آمارها به بیش از ۹۰ درصد رسیده است، گفت: در استان زنجان ۹۵ درصد روستاها به شبکه متصل هستند که این آمار از میانگین کشوری بالاتر است و حدود ۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار باقی مانده است که هیچ‌گونه ارتباطی ندارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه برخی از روستاهای زنجان نیز کیفیت ارتباطی نامناسبی دارند که آنها را نیز در برنامه قرار داده‌ایم. افزود: تلاش می‌کنیم که مشکلات روستاهایی که یا ارتباط ندارند یا ارتباط آنها کیفیت مناسبی ندارد نیز تا پایان سال مرتفع شود.

این مسئول تاکید کرد: در مجموع کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان زنجان و سایر استان‌ها تا پایان سال به اینترنت پرسرعت متصل خواهند شد. خبرهای خوشی در این زمینه خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه دنیای آینده دنیای دیجیتال است. دنیایی که زندگی بشر روزبه‌روز بیشتر از گذشته با خدمات جدید دیجیتالی گره خواهد خورد، افزود: در این شرایط ما نیز باید خودمان را برای یک تحول دیجیتال آماده کنیم.

کشور ما ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اتفاق بزرگی که در قانون برنامه هفتم لایحه‌ای که دولت به مجلس فرستاد افتاد این بود. به این وضع هویت داده شد، بیان کرد: برای اولین بار یک فصل مستقل در قانون لایحه برنامه هفتم توسعه به بحث هوشمندسازی شبکه ملی اطلاعات و بحث ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: در حوزه تحول دیجیتال پیش‌بینی شده همه دستگاه‌های اجرایی کشور باید ظرف یک سال فناوری‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی، کلان‌داده و فناوری‌های نوظهور را بررسی کنند.  برآورد شود چه کارکردی در حوزه کاری آنها دارد که در این زمینه زیرساخت‌های لازم فراهم خواهد شد.

زارع‌پور با اشاره به اینکه کشور ما ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد. با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌توانیم خدمات خوبی به مردم ارائه دهیم. افزود: پشت همه این‌ها نیروی انسانی ماهری است که برای انگیزه دادن به آنها باید برنامه‌ریزی کنیم. نسبت به تربیت نیروی جدید نیز اهتمام جدی داشته باشیم که همه این موضوعات در بسته تحول دیجیتال گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه حوزه اقتصاد دیجیتال برای دولت بسیار حائز اهمیت است نگاه راهبردی به آن دارد. متذکر شد: همین که در قانون برنامه هفتم، این حوزه برخلاف سال‌های گذشته هویت پیدا کرده است نشان از توجه به این موضوع است.

این مسئول با اشاره به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، تصریح کرد: یکی از مصادیق خدمت فناورانه به مردم این است که همه دستگاه‌های اداری کشور در قالب یک درگاه و پنجره واحد به نام my.gov.ir خدمات خود را ارائه می‌دهند. بیش از ۲۲ میلیون نفر از هموطنان‌مان تاکنون حداقل یک بار از آن استفاده کرده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه کیفیت خدمات دستگاه‌ها در این زمینه متفاوت است. ادامه داد: امسال سال افزایش کیفیت خدمات دستگاه‌ها در این حوزه است و همه تلاش ما این است که دولت را تبدیل به یک آیکون در کنار آیکون‌های دیگر گوشی‌های همراه کنیم. بدون مراجعه، با ساده‌ترین شکل ممکن و با سرعت کارها انجام شود.

ارتباط با مردم از طریق پلتفرم‌های داخلی

وی تاکید کرد: با زیرساخت‌هایی پرسرعتی که اتفاق می‌افتد مشکل اینترنت در کشور به صورت ریشه‌ای حل می‌شود.

این مسئول با اشاره به در پیش‌رو بودن اربعین و توافقات خوب صورت گرفته با کشور عراق در حوزه زیرساختی، اذعان کرد: طی این توافقات هم هزینه رومینگ و هم هزینه سیم کارت عراقی کاهش پیدا کرد و کیفیت نیز افزایش پیدا کرده است.

زارع‌پور با تاکید بر اینکه در یک سال گذشته در وزارت ارتباطات با تلاش‌های شبانه‌روزی و با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان تلاش کردیم. در پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی به ویژه پیام‌رسان‌ها اتفاقات بسیار خوبی بیافتد. افزود: با توجه به همین موضوع کیفیت خدمات، تنوع خدمات و تعداد هموطنانی که از این سکوها استفاده می‌کنند چند برابر شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه یکی از کارهای بزرگی که صدا و سیما انجام داد این است.  ارتباط خود با مردم را به پلتفرم‌های داخلی آوردند تصریح کرد: عموم این پلتفرم‌ها نیز تماس صوتی و تصویری با کیفیت دارند. چیزی که سال گذشته برخی از آنها نداشت تا جایی که در همین بازه زمانی یک هفته‌ای به علت اربعین تماس‌های صوتی و تصویری ۵۰ درصد افزایش یافته است.

منبع:ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.