کد خبر : 3437
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 - 9:49

رهاورد جنگ داخلی برای سوری‌ها/ اجاره دادن طلا منبع درآمد شد

رهاورد جنگ داخلی برای سوری‌ها/ اجاره دادن طلا منبع درآمد شد

جوانان سوری برای برگزاری مراسم عروسی خود، از طلافروشی‌ها طلا اجاره می‌کنند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ اثر یکی از رسانه‌های سوری در گزارشی نوشت: به دلیل شرایط بد اقتصادی (که جنگ داخلی سوریه برای مردم به بار آورده است) و کاهش شدید قدرت خرید مردم در کنار گرانی لجام‌گسیخته طلا، خرید طلا برای نوعروسان به یک آرزوی دست‌نیافتنی تبدیل شده و به جای آن داماد برای چند روز طلا اجاره می‌کند.

رزان دختر سوری که کارمند یک اداره‌ است، از همکار خود خواست برای چند روز یک گردنبند و یک النگو به او قرض بدهد تا در عروسی خود بپوشد، چون نامزدش قدرت خرید طلا به قیمت گرمی ۵۶۵ هزار لیر را ندارد.

به گفته رزان، بعد از چند بار درخواست و اصرار همکارش حاضر شد در مقابل دریافت مبلغ اجاره و نیز به رهن گذاشتن کارت شناسایی‌اش، این مقدار طلا را در اختیار او قرار دهد.

مرح همکار این زن هم در این باره گفت: من حاضر شدم برای سه روز طلاهایم را به رزان بدهم و در مقابل کارت شناسایی او و همسرش را بگیرم و در عین حال ۱۰۰ هزار لیر هم بابت اجاره دریافت کنم.

به گفته مرح، در شرایط بد اقتصادی سوری‌ها، اجاره دادن طلا یک منبع درآمد محسوب می‌شود.

عایده یکی دیگر از زنانی است که گرچه هنوز ازدواج نکرده اما توانسته است مقداری طلا برای خود جمع‌آوری کند.

او به این رسانه سوری گفت: معمولاً تمایلی به اجاره دادن طلاهایم ندارم چون همیشه نگران کلاهبرداران هستم، اما اگر عروس را بشناسم و با او ارتباط فامیلی داشته باشم ممکن است یکی دو قطعه طلا به او امانت دهم، با این حال حتماً کارت شناسایی او و همسرش را گرو خواهم گرفت، زیرا همواره نگران گریختن آنها هستم.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، عجیب‌تر آنکه برخی از طلافروشی‌های سوری هم اقدام به اجاره دادن طلا می‌کنند.

یکی از این طلافروشان که در دمشق فعالیت می‌کند و حاضر نشد نامش ذکر شود گفت: این روزها درآمد من از اجاره طلا بیشتر از فروش شده است، بازار فروش طلا در حال حاضر کساد است و بخش عمده‌ای از مردم نه تنها طلا نمی‌خرند بلکه خبری از فروش طلا از سوی آنها هم نیست.

او افزود: بهای اجاره طلا نسبت به مدل و وزن طلا متفاوت است اما معمولاً هزینه اجاره هر قطعه طلا از روزی ۲۰۰ هزار لیر آغاز می‌شود، اما اگر طلا برای عروسی باشد باید بابت هر قطعه هفته‌ای یک میلیون لیر بپردازند.

به گفته او، اکثر افرادی که طلا اجاره می‌کنند، روز دوم یا حداکثر سوم آن را پس می‌دهند تا مجبور نشوند اجاره بیشتری بپردازند.

این طلافروش توضیح داد: در تابستان که مراسم ازدواج بیشتر می‌شود و در سایه کسادی بازار شاهد هستیم برخی از طلافروشان تابلوهایی را در ویترین خود قرار می‌دهند که روی آن نوشته شده است: طلا برای اجاره موجود است، در مقابل گرو گذاشتن اوراق هویتی و مقداری ودیعه بازگرداندن طلا، امکان اجاره وجود دارد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.