کد خبر : 10319
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 مهر 1402 - 21:16

رشد اقتصادی در کشور ۷.۸ درصد شد

رشد اقتصادی در کشور ۷.۸ درصد شد
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در حال حاضر رشد اقتصادی کشور به ۷.۸ درصد رسیده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ دکتر داود منظور در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی در ششم مهر ماه اظهار کرد: نرخ رشد ۷.۸ درصدی یکی از نرخ‌های رشد کم سابقه در کشور است و امیدواریم این نرخ رشد را حفظ کنیم.

وی افزود: برای برنامه هفتم توسعه برنامه ریزی شده تا نرخ رشد به هشت درصد برسد و برای رسیدن به این موضوع باید تلاش گسترده و همه جانبه ای انجام شود.

وی بر روی موضوع بهره‌وری نیز تاکید کرد و ادامه داد: یک سوم رشد باید از طریق بهره وری فراهم شود یعنی از داشته‌هایی همچون نیروی انسانی بیشتر استفاده شود، در حال حاضر نیروهای انسانی به خصوص در بخش دولتی در سطح کامل توانمندی خود کار نمی‌کنند. در برخی از ادارات با کمبود نیروی انسانی و در برخی از ادارات نیز با مازاد نیرو مواجه‌ایم.

منظور تاکید کرد: باید بر روی بهره وری منابع (آب،  سوخت و …) کار کنیم، میزان سوختی که هم اکنون در کشور مصرف می شود با این حجم تولید همخوانی ندارد و باید تلاش کنیم میزان مصرف سوخت کمتر شود.

وی بیان کرد: نگاه سازمان برنامه و بودجه، توازن بین استانی و عدالت بین استان‌هاست، برخی از استان‌ها در سه دهه گذشته توانسته‌اند به خوبی  توسعه پیدا کنند اما برخی از استان‌ها هنوز محرومیت دارند، بنابراین باید توجه کنیم که این استان‌ها نیز توسعه یابند.

وی تصریح کرد: خراسان شمالی یکی از این استان‌ها است که برای توسعه آن باید به چند نکته توجه کرد که یکی از آن‌ها تکمیل راه های مواصلاتی و یا شروع چند طرح جدید در این حوزه، افزایش پروازها و موضوع آب است.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۵ درصد از آب موجود در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و آب مصرفی در بخش شرب و صنعت کم است، تاکید کرد: باید در حوزه کشاورزی و در بخش مصرف آب به سوی روش‌های فناورانه و استفاده از روش آبیاری زیرسطحی پیش برویم.

وی گفت: باید استفاده از این روش آبیاری در بخش کشاورزی برای مصرف بهینه، تبدیل به مقررات و قانون شود و باید با خشکسالی و کم آبی خود را سازگار کنیم.

به گفته وی از کل آب موجود چهار درصد در بخش صنعت و پنج درصد نیز در بخش شرب استفاده می شود.

وی افزود: متاسفانه با این همه ظرفیت‌هایی که در بخش کشاورزی وجود دارد، بیشترین وابستگی را نیز به این بخش داریم، ۱۵ تا ۲۰ دلار واردات کالای اساسی و محصولات کشاورزی انجام می‌شود و سالانه چند میلیارد دلار صرف واردات کنجاله سویا برای خوراک دام می شود که رقم قابل توجهی است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: یکی از دلایلی که شاغلان بخش کشاورزی کاهش یافته عدم صرفه اقتصادی است.

وی گفت: در حوزه آب‌های مرزی در کشور اتفاقات خوبی افتاده و سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده است.
انتهای پیام

ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.