کد خبر : 4583
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1402 - 9:30

رشد اقتصادی بریکس از گروه هفت پیشی گرفت

رشد اقتصادی بریکس از گروه هفت پیشی گرفت
چندین رسانه روسی با استناد به محاسبات مبتنی بر داده‌های جهانی گزارش کردند که با اضافه شدن ۶ کشور جدید، گروه کشورهای بریکس از نظر اقتصادی بسیار جلوتر از رقیب اصلی خود، گروه هفت خواهند بود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ به نقل از اکونومیک، بریکس در حال حاضر متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است اما در ژانویه آینده آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را می‌پذیرد.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های روسیه مجموع تولید ناخالص داخلی (GDP) بریکس توسعه‌یافته از نظر برابری قدرت خرید (PPP) تقریبا ۶۵ تریلیون دلار خواهد بود. به این ترتیب سهم بلوک از تولید ناخالص داخلی جهانی از ۳۱.۵ درصد فعلی به ۳۷ درصد افزایش خواهد یافت. در مقایسه، سهم گروه هفت از اقتصادهای پیشرفته در حال حاضر حدود ۲۹.۹ درصد است.

علاوه بر این، با اضافه شدن اعضای جدید، کشورهای بریکس تقریبا نیمی از تولید غذای جهان را به خود اختصاص خواهند داد. در سال ۲۰۲۱، برداشت گندم این گروه به ۴۹ درصد از کل جهان رسید و سهم گروه هفت ۱۹.۱ درصد بود.

عربستان بزرگترین اقتصاد در میان کشورهای عضو بریکس

همچنین بریکس از نظر تولید فلزات مورد استفاده در صنعت با فناوری پیشرفته دارای مزیت خواهد بود. این ۱۱ کشور ۷۹ درصد از تولید جهانی آلومینیوم را به خود اختصاص خواهند داد. در مقابل تنها ۱.۳ درصد توسط گروه هفت کنترل می‌شود. نابرابری گروه بریکس برای پالادیوم ۷۷ درصد در مقابل ۶.۹ درصد گروه هفت است.

بریکس توسعه یافته تقریبا ۳۸.۳ درصد از تولید صنعتی جهان را تشکیل خواهد داد. در مقابل ۳۰.۵ درصد گروه هفت قرار دارد. با این حال، گروه هفت از نظر صادرات با سهم ۲۸.۸ درصد در مقابل سهم ۲۳.۴ درصد بریکس، برتری خود را حفظ خواهد کرد.

عربستان سعودی، بزرگترین اقتصاد را در میان کشورهای عضو جدید بریکس دارد. تولید ناخالص داخلی آن بر حسب دلار در پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۱ تریلیون دلار برآورد شد.

امارات به‌عنوان یک صادرکننده بزرگ

در همین حال، امارات متحده عربی به دلیل جایگاه خود به‌عنوان یک صادرکننده بزرگ، کشور افزوده شده بسیار خوبی به این بلوک خواهد بود. صادرات کالاهای این کشور در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار بوده است.

به‌ طور کلی، ۱۱ کشور گروه بریکس ۴۸.۵ میلیون کیلومتر مربع مساحت خواهند داشت. ۳۶ درصد از مساحت جهان را تشکیل می‌دهند. این رقم بیش از دو برابر گروه هفت است. مجموع جمعیت آنها به ۳.۶ میلیارد نفر خواهد رسید. ۴۵ درصد از کل جهان و بیش از چهار برابر بالاتر از گروه هفت است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.