کد خبر : 4732
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1402 - 20:58

رتبه بندی معلمان وارد فاز عملیاتی شد

رتبه بندی معلمان وارد فاز عملیاتی شد
وزیر آموزش و پرورش گفت: قانون رتبه بندی با هشت هزار میلیارد در دولت قبل اجرا نشد اما در این دولت با ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد عملیاتی شد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ از وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی یکی از اتفاقات مهم در دولت سیزدهم را اجرای قانون رتبه بندی معلمان دانست، اظهار کرد: معلمانی که فاقد رتبه بودند به رتبه‌های یک و ۲ افزایش و احکام در مسیر اجرا قرار گرفته است ورتبه‌های سه، چهار و پنج در هیات‌های ممیزی ستادی بررسی شدند و برای آن‌هایی که اعتراض وارد بوده است، فرایند اعمال رتبه جدید به زودی آغاز خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه رتبه بندی سه هدف داشت که سومین هدف معیشت معلمان بود، گفت: آیین نامه رتبه بندی باید اصلاح شود و درخواست کردیم که تمام معلمان بر مولفه‌های آیین نامه اظهار نظر کنند.

صحرایی با اشاره به اینکه طرحی به نام طرح شهید محمودوند در وزارت آموزش و پرورش اجرا شد، با تاکید بر اینکه امیدواریم تمامی کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شوند، اظهار کرد: ۱۶۱ هزار نفر از کودکان بازمانده از تحصیل به مدارس بازگردانده شدند و تلاش می کنیم تا مابقی هم به مدارس بازگردانده شوند.

۱۷درصد رتبه‌های برتر از مدارس غیردولتی

وی یادآوری کرد: در بحث کنکور ۸۳ درصد رتبه‌های برتر کشور یعنی۴۰ نفر اول از مدارس دولتی بودند و ۱۷ درصد غیر دولتی بودندو اشکال وارده اینجاست که برخی افراد مدارس سمپاد، شاهد و نمونه دولتی را غیر دولتی تلقی می‌کنند در حالی که این مدارس ۱۰۰ درصد دولتی می‌باشند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این‌که شخصاً موافق تنوع مدارس دولتی نیستم و این مدارس باید به یک نظم یکسانی برسند، افزود: ۸۳ درصد از رتبه‌های برتر از مدارس دولتی بودند و از شهرهایی مثل اسفراین و پل دختر رتبه‌های برتر داشتیم که سابقه رتبه برتر کنکور نداشتند.

صحرایی به ۴۰ درصد ضریب قطعی کنکور اشاره و بیان کرد: بر اساس مطالعه دقیقی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده و نظرسنجی آموزش و پرورش که ۵ میلیون نفر در آن شرکت کردند، به ۴۰ درصد تاثیر ضریب قطعی کنکور در امتحانات نهایی رسیدند.

گسترش عدالت آموزشی

وی ادامه داد: این تاثیر برای گسترش عدالت آموزشی و دادن فرصت به بچه‌های مناطق محروم اثر بخش است چون موضوع امتحان نهایی بطور کلی و مطلقا از کتاب درسی است یعنی کتاب درسی و معلمان مدارس ما از سراسر کشور طراحان سوال هستند.

وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه با سرعت باید نظام طبقاتی که بین مدارس ایجاد شده را جبران کنیم، گفت: ۲ عنصرمعلم و مدرسه ابتدایی را باید متفاوت دید، دانش آموز ابتدایی آینده کشور را می‌سازد و باید به طور ویژه‌تر به وی خدمت کرد.

وی افزود: باید در صدور مجوز مدارس ابتدایی غیردولتی تا می‌توانیم سخت‌گیری بیشتری شود، جایی که مدرسه دولتی داریم نباید مجوز غیردولتی بدهیم.

صدور مجوز برای مدارس غیر دولتی

صحرایی ادامه داد: مدارس غیردولتی به این معنا است که کسانی که دغدغه تعلیم وتربیت دارند در این مسیرکمک کنند اما در حال حاضر شغل شده است.

وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: در این دولت در صدور مجوزها به قانون تعارض منافع بسیار توجه شده است و وقتی بنده به این موضوع ورود کردم گفته شد که در کل کشور صرفا ۳ نفر هستند که به آنها نیز ابلاغ شد یا استعفا بدهند و یا مجوزشان ابطال شود.

صحرایی تاکید کرد: به مدیران توصیه کردم که فرزندان خود را به مدارس دولتی ببرند و بطور جد این موضوع را پیگیری می‌کنم.

۱۸ هزار و ۵۰۰ مدرسه غیردولتی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ مدرسه غیردولتی داریم، گفت: کمتر از یک درصد مدارس غیردولتی هزینه بالای ۴۰ میلیون تومان دریافت می‌کنندکه البته هزینه بالاتر از نرخ مصوب ما دریافت نمی‌کنند.

وی با بیان این‌که هیچگاه منفعت مردم را بر منفعت افراد خاصی ترجیح نداده‌ایم، گفت: نظارت جدی و سختی برای مدارس غیردولتی وجود دارد نظارت‌های دوره‌ای و برنامه‌ریزی شده داریم و البته خانواده‌ها نیز می‌توانند مسائل را به ما منعکس کنند تا بررسی شوند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۴ درصد مدارس غیردولتی هستند، گفت: در این دولت خودمان را معتقد و ملتزم به تقویت مدرسه دولتی می‌دانیم و بنده معتقدم هر چه مدرسه غیردولتی کمتر باشد بهتر است.

صحرایی با تاکید بر اینکه باید شاخص‌های ملی برای سنجش داشته باشیم، اذعان کرد: کنکور به سمت مدرسه آمده است و امسال ۴۰ درصد، سال‌آینده ۵۰ و در سال سوم هم ۶۰ درصد سوابق تحصیلی در آزمون ورودی دانشگاه تاثیر خواهند داشت.

منبع: ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.