کد خبر : 5205
تاریخ انتشار : جمعه 10 شهریور 1402 - 10:38

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر: گرانی در پایان شهریور را تایید نمی‌کنم

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر: گرانی در پایان شهریور را تایید نمی‌کنم

محمد کشتی‌آرای، کارشناس رسمی بازار طلا و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر، درباره نوسانات اخیر بازار طلا و احتمال گران شدن طلا در آغاز پاییز اشاره کرد: طی چند وقت اخیر نوسان نیم تا ۲ درصد را داشته ایم. در دو ماه اخیر البته بیش از ۱.۵ درصد نوسان در بازار طلا را مشاهده نکردیم.

اقتصاد پرس؛ رکود در عمده بازارهای ایران قابل مشاهده است. از بازار طلا تا خودرو که هر کدام به نحوی درگیر چالش های اقتصادی دولتی هستند. اگرچه برخی پیش‌بینی‌ها درباره بورس و طلا گویای احتمال نوسانات مثبت در پایان شهریورماه است اما به باور خبرگان بازار طلا، این پیش بینی‌ها به آسانی می‌توانند خنثی شوند و با یک خبر سیاسی تمام تحلیل‌ها تغییر خواهد کرد.

محمد کشتی‌آرای، کارشناس رسمی بازار طلا و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر، درباره رکود در بازار طلا به «انتخاب» گفت: دو ماه است که بازار طلا هیچ نوسانی ندارد. در دو ماه اخیر بازار بسیار ثبات داشته و علت این است که قیمت جهانی طلا نوسانات طبیعی خود را داشته است. طلا از ۱۸۹۰ دلار تا ۱۹۳۵ دلار در نوسان بوده است. م اهمین نوسان را در دو ماه گذشته در خصوص قیمت ارز داشته‌ایم. قیمت ارز در کانل ۴۹ بود که با خبر انتشار منابع مالی ایران باعث شد قیمت ارزش کاهش پیدا کند. یک هفته است که قیمت سکه و طلا و ارز تحت تاثیر اخبار مثبت ورود منابع مالی ایران از کره تحت تاثیر قرار گرفته است. نوسانات در بازار طلا و ارز بسیار جزئی و طبیعی است. این نوسان در نوع خود طی دو سال اخیر بی‌سابقه است. به همین دلیل هم چون این نوسانات کاهشی بوده است، سرمایه‌گذاری و میل به خرید طلا به شدت در مردم کاهش پیدا کرده است. چون افزایش قیمت خاصی را در دو ماه اخیر شاهد نبوده ایم، جاذبه خرید روی طلا به شدت کاهش پیدا کرده است. در اصل تقاضایی در بازار طلا وجود ندارد. در نتیجه حبابی هم شکل نگرفته است.

وی در ادامه درباره نوسانات اخیر بازار طلا و احتمال گران شدن طلا در آغاز پاییز اشاره کرد: طی چند وقت اخیر نوسان نیم تا ۲ درصد را داشته ایم. در دو ماه اخیر البته بیش از ۱٫۵ درصد نوسان در بازار طلا را مشاهده نکردیم. در خصوص طلا، سکه و ارز قیمت گذاری‌ها قابل پیش‌بینی نیست. اینکه می‌گویند پایان شهریور طلا گران می‌شود را تایید نمی‌کنم. قیمت‌ها تابع یک سری مسائل سیاسی و جهانی است که قابل پیش‌بینی نیست و اظهار نظر در این موارد بر پایه منطق نیست. پیش بینی قیمت طلا و سکه بیشتر از ۴۸ ساعت اعتبار ندارد. اگر به تحلیل‌های سال ۲۰۲۲ توجه کنید، تمام تحلیل‌گران اقتصادی پیش بینی کرده بودند که قیمت انس جهانی بالای ۲ هزار دلار می‌رود اما چنین اتفاقی رخ نداد. هرگونه تحلیل بیشتر از ۴۸ ساعت تحلیل شخصی است.

کشتی‌آرای درباره وضعیت فعلی صادرات و واردات طلا گفت: طلا دو قسمت صادراتی دارد. یک بخش شمش طلا است، که مسائل مخصوص خود را دارد؛ دوم بحث مصنوعات طلا است. ورود مصنوعات طلای ساخته شده به کشور ممنوع است اما ورود شمش طلا بدون تعرفه ی گمرکی و مالیات به کشور آزاد است. خروج طلا از کشور، شامل صادرات مصنوعات آزاد است، اما خروج شمش طلا ممنوع است. خیلی از صادر کننده‌ها نیز به جای ارز، شمش طلا وارد می‌کنند. صادرات مصنوعات طلا از ایران به دلایل متعدد اقتصادی هم واحد‌های تولیدی ما با کاهش ظرفیت مواجه شده‌اند و هم نیاز‌های داخل را تعقیب می‌کنند. صادرات مصنوعات طلا بسیار کم شده است.

/انتخاب

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.