کد خبر : 8910
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 شهریور 1402 - 18:20

رئیسی: ۶ میلیارد دلار از پول بلوکه شده ایران از کره جنوبی متعلق به مردم ایران است

رئیسی: ۶ میلیارد دلار از پول بلوکه شده ایران از کره جنوبی متعلق به مردم ایران است

رئیس جمهور ایران گفت که آزادی پنج جاسوس آمریکایی زندانی در ایران تنها به دلیل انگیزه‌های بشردوستانه بوده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان خاطر نشان کرد که آزادی پنج آمریکایی در ایران که به جرم جاسوسی بازداشت شده بودند، صرفا به دلیل انگیزه‌های بشردوستانه بوده است.

رئیسی در ادامه این گفت‌وگو که مشروح آن در روزهای آتی منتشر خواهد شد، تصریح کرد: فرصتی برای این تبادل وجود داشت. این مبادله همان‌طور که گفتم با انگیزه‌های صرفاً انسان دوستانه انجام شد و من بر این باورم که این دستاورد موجب خوشحالی خانواده‌های زندانیان شد. ما به‌علاوه توانستیم چهره واقعی انسان دوستانه خود را نشان دهیم.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با «فرید زکریا» خبرنگار و مجری شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به آزادسازی و انتقال ۶ میلیارد دلار از پول بلوکه شده ایران از کره جنوبی به قطر به‌عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن افزود: این وجوه متعلق به مردم ایران است. دولت قطعا به اعتقاد ما مبنی بر اینکه محل هزینه این بودجه پاسخگویی به نیازهای مردم ایران است، پایبند خواهد بود.

تهران و واشنگتن پس از ماه‌ها رایزنی غیر مستقیم با میانجی‌گری قطر به توافقی برای تبادل زندانیان دست یافتند که بر اساس آن، شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی نیز به بانک مرکزی قطر منتقل شد تا ایران بتواند با دسترسی به این دارایی‌های خود از آن برای معاملات بشردوستانه استفاده کند..

همچنین طبق این توافق، در برابر آزادی پنج آمریکایی که در ایران به جرم جاسوسی در زندان بودند، پنج زندانی ایرانی که بهانه دور زدن تحریم‌های غیرقانونی از سوی نهادهای امنیتی آمریکا بازداشت بوده و در زندان به سر می‌بردند، آزاد شدند.

روز دوشنبه طبق توافق حاصل شده میان تهران و واشنگتن که گفته می‌شود دست کم ۹ دور گفت‌وگو برای حصول آن در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد، روند تبادل زندانیان آغاز شد. بر همین اساس، عصر دوشنبه پنج زندانی آمریکایی توسط یک هواپیما قطری از فرودگاه مهرآباد راهی دوحه شدند. نام سه تن از این زندانیان دو تابعیتی سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی پیش از این در رسانه‌ها مطرح شده بود و نام ۲ نفر از آنها نیز اعلام نشده که البته برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که یکی از این دو نفر، یک زن ایرانی-آمریکایی است.

پنج ایرانی زندانی در زندان‌های آمریکا نیز به عنوان بخشی از این مبادله آزاد شدند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران نام پنج ایرانی آزاد شده را مهرداد معین انصاری، کامبیز عطار کاشانی، رضا سرهنگ پور کفرانی، امین حسن زاده و کاوه افراسیابی اعلام کردند.

بنابر اعلام ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، یک نفر از شهروندان آزاد شده ایرانی در آمریکا با توجه به حضور خانواده‌اش در یک کشور ثالث به آنجا سفر می‌کند و دو نفر دیگر هم با توجه با سابقه حضور و زندگی‌شان در همان کشور باقی می‌مانند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.