کد خبر : 12607
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مهر 1402 - 11:55

ایران دارای پنجمین ذخیره مس دنیا است

ایران دارای پنجمین ذخیره مس دنیا است
معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران گفت: ایران در صنعت مس دارای پنجمین ذخیره مس دنیا است و چهاردهمین کشور تولیدکننده کاتد مس به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ سمیه خلوصی امروز در همایش بین‌المللی تحول دیجیتال در صنعت فولاد، معدن و صنایع معدنی گفت: بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از بخش‌های پیشران اقتصادی کشور است که در حال حاضر از ۱۰۵ میلیون تن استخراج سنگ آهن تا ۲۲ میلیون تن محصولات فولادی که کل زنجیره ارزش این صنعت است در کشور تولید می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه تجارت و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه ایران دهمین کشور تولید کننده فولاد است، افزود: ظرفیت نصب شده فولاد در کشور در حدود ۴۷ میلیون تن است و برنامه توسعه این صنعت در حدود ۵۵ تا ۶۰ میلیون تن در نظر گرفته شده است، لذا صنعت فولاد کشور صنعت توسعه یافته‌ای است که به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر سوق پیدا کرده است.

خلوصی بیان داشت: همچنین در صنعت مس ایران پنجمین کشور دارای ذخیره مس در دنیا است و چهاردهمین کشور تولیدکننده کاتد مس به شمار می‌رویم.

در زمینه سرب نیز کشور ششم دنیا به شمار می‌رویم

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران بیان داشت: در زمینه سرب نیز از نظر ذخایر کشور ششم دنیا به شمار می‌رویم و نزدیک به ۳۰۰ هزار تن شمش روی و ۱۱ تن شمش طلا در کشور تولید می‌شود.

وی افزود: ذخایر شناسایی شده کشور در حوزه فلزات اساسی قابل توجه است به همین دلیل در سیاست‌های کلی کشور در برنامه‌های توسعه‌ای کشور بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان پیشران اقتصادی و به عنوان بخشی که می‌تواند تحول اقتصادی ایجاد کن مدنظر است، اما ایجاد تحول اقتصادی استفاده از فناوری مخصوصاً فناوری‌های جدیدی که در دنیا مورد توجه است، امکان‌پذیر نیست.

خلوصی اظهار داشت: بنابراین سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران با همکاری تمام شرکت‌های حوزه معدن و صنایع معدنی به دنبال این است که در جهت ارتقاء سطح دانش و آگاهی صنعت کاران و معدن کاران دوره‌های آموزشی متنوع و همایش‌هایی را برگزار کند و از این فناوری‌ها بتواند استفاده کند تا به کارگیری آنها را در بخش معدن و صنایع معدنی تسهیل کند.

حرکت به سمت تغییر فناوری‌ها پیچیدگی‌های زیادی دارد

وی بیان داشت: ایجاد تغییر و حرکت به سمت تغییر فناوری‌ها قطعاً پیچیدگی‌های زیادی دارد و به یک هم‌افزایی ملی نیاز است، به همین دلیل یکی از مهم‌ترین ذی‌نفعان در ایجاد زیرساخت‌های ما برای توسعه فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که می‌تواند بخش زیادی از زیرساخت‌های مورد نیاز این حوزه را فراهم کند و در کنار آن شرکت‌های مهندسی و دانش بنیان ما و البته اساتید و دانشجویان می‌توانند در انتقال فناوری به کشور کمک کنند.

خلوص گفت: ما به دلیل ایجاد این هم افزایی ملی این همایش را برگزار کردیم و امیدواریم شروعی باشد تا با همکاری همه حوزه‌ها مانند وزارت صمت ، وزارت ارتباطات، کاری کنم معاونت علمی و فناوری و دانشگاه‌ها و استفاده از فناوری‌هایی که امکان انتقال آن به کشور وجود دارد، بتوانیم جهش جدیدی در این حوزه ایجاد کنیم.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.