کد خبر : 4541
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1402 - 23:37

ایران سلاح هسته ای ندارد

ایران سلاح هسته ای ندارد
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه ایران هیچ سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد تاکید کرد که باید میان داشتن تسلیحات هسته‌ای و توانایی ساخت آن‌ها تمایز قائل شد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ گروسی روز دوشنبه در موسسه امور بین‌الملل سوئد گفت: شاید وضعیت دراماتیک موجود در اوکراین و بسیاری مسائل دیگر که توجه جهان را به خود اختصاص داده‌اند. باعث شده باشند که همانند من گمان کنید که وضعیت ایران در رسانه‌ها و در نظر سیاست‌مداران کمی به حاشیه رانده شده باشد. این وضعیت قابل تاسف است چراکه نتوانسته‌ایم به نقطه‌ای برسیم که بگوییم همه چیز روبراه است.

وی ادامه داد: اگر یادتان بیاید در سال ۲۰۱۵ به توافقی دست یافتیم. آن توافق برجام بود که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از از آن خارج شد. این باعث شد که ایران نیز به مرور زمان آن را رها کند. با اینکه این توافق مرده اعلام نشده، به پوسته‌ای خالی بدل گشته است. هیچ کس هیچ تعهدی و وظیفه‌ای را در این توافق انجام نمی‌دهد. ایران در حال غنی‌سازی ۶۰ درصدی است. ما در ماه ژانویه از آبشاری نمونه‌برداری کردیم و شاهد غنی‌سازی ۸۴ درصدی بودیم.

گروسی ادعا کرد: ایران مواد هسته‌ای لازم برای چندین سلاح هسته‌ای را دارد اما باید تاکید کنم که ایران در حال حاضر هیچ سلاح هسته‌ای ندارد. ما باید میان داشتن تسلیحات هسته‌ای و داشتن توانایی ساخت این سلاح‌ها تمایز قائل شویم. این مسئله‌ای بسیار حائزاهمیت است. مهم است که به نقطه‌ای برسیم که در آن این برنامه ثبات داشته و شرایط دیپلماتیک و سیستم برای حصول اطمینان از این بابت، مهیا شده باشد.

همکاری‌های گسترده ایران با آژانس

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون اشاره به همکاری‌های گسترده ایران با آژانس گفت: ایران درخصوص برخی مسائل شفاف‌سازی نکرده و این مایه نگرانی است.

گروسی گفت: شاید شاهد بوده باشید که برخی در خاورمیانه – که از آن‌ها نامی نمی‌برم – گفته باشند که درصورتی که شرایط در ایران از نظر آن‌ها غیرقابل قبول باشد، اقداماتی انجام خواهند داد. تمامی این‌ها باید نشان‌دهنده لزوم احیای سیستم یا برنامه‌ای باشد که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهد که دید واضحی از آن برنامه داشته باشد؛ چه برجام باشد چه تفاهمی دیگر. کسی خواست ایرانیان مبنی بر غنی‌سازی را به چالش نمی‌کشد. اگر آن‌ها می‌خواهند غنی‌سازی کنند باید تضمین‌های معتبری به جامعه بین‌المللی بدهند.

وی افزود: ما باید با همتایان ایرانی خود به تفاهمی برسیم. گفت‌وگوها به طور کامل بهم نخورده‌اند. من در ماه مارس در تهران بودم که در آن با رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر خارجه امیرعبداللهیان و همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کردم. آژانس همیشه پیشنهاداتی درخصوص مسیر پیش‌رو و همچنین ابتکاراتی ارائه می‌دهد و سعی می‌کند درها و مسیرهایی برای دیپلماسی باز کند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.