کد خبر : 6314
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 شهریور 1402 - 16:11

مسعود کرباسیان مدیر عامل سابق شرکت نفت:

دولت رئیسی ناگهان بگوید اندازه کل تاریخ درآمد نفتی دارد!

دولت رئیسی ناگهان بگوید اندازه کل تاریخ درآمد نفتی دارد!

مسعود کرباسیان که در سال ۹۹ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بود،گفت: حالا که بحث طرح چنین ادعاهایی است، رسانه‌های نزدیک به دولت بگویند که اندازه کل تاریخ درآمد نفتی داشته‌اند و خود را به سال ۹۹ محدود نکنند.

اقتصاد پرس؛ مسعود کرباسیان که در سال ۹۹ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بود،گفت: حالا که بحث طرح چنین ادعاهایی است، رسانه‌های نزدیک به دولت بگویند که اندازه کل تاریخ درآمد نفتی داشته‌اند و خود را به سال ۹۹ محدود نکنند.

روز گذشته ایسنا گفتگویی با مهدی هاشم‌زاده به‌عنوان کارشناس حوزه انرژی انجام داد و با تیتر «درآمد صادرات نفت در مرداد ماه معادل کل درآمد نفتی سال ۹۹»، این مصاحبه را منتشر کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد درآمد نفتی ایران در سال ۱۳۹۹ معادل با ۱۸/۳ میلیارد دلار بوده است. حال آیا چنین ادعایی صحت دارد؟ آیا در شرایط تحریم، دولت رئیسی در یک ماه فقط از محل صادرات نفت، درآمد ۱۸٫۳ میلیارد دلاری کسب کرده است؟

اعداد درآمد نفتی صرفاً ادعا و رویاست

مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت در سال ۱۳۹۹، دررابطه با اعداد و ارقام مورد اشاره،  گفت: باید این میزان صادرات روزانه نفت را در ارزش آن ضرب کرد تا حاصل جمع آن به دست آید. آن‌طور که این رسانه نزدیک به دولت ادعا دارد، کشور باید در سال حدود ۲۰۰ میلیارد درآمد داشته باشد و این ادعایی بزرگ است.

وی ادامه داد: چرا رسانه‌های دولت در ادعاهای خود اعداد و ارقام را کوچک در نظر می‌گیرند؟ وقتی حساب و کتابی وجود ندارد و اصطلاحاً کنتور نمی‌اندازد، به آنها پیشنهاد می‌کنم بگویند دولت رئیسی به اندازه کل تاریخ درآمد نفتی دارد و خود را به سال ۹۹ محدود نکنند.

او خاطرنشان کرد: کسب درآمد نفتی در شرایط کنونی برای ایران یک رویاست؛ البته من امیدوارم به این عدد برسیم و چنین درآمدی در زندگی مردم خود را نشان بدهد.

تحریم‌ها در دولت روحانی شدیدتر بود

کرباسیان با دعوت دولت کنونی و رسانه‌ها به قضاوت عادلانه تشریح کرد: وقتی مقایسه‌ای انجام می‌شود، مشکلات زمان دولت روحانی باید در نظر گرفت. در آن مقطع دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بود و شدت تحریم‌ها در بالاترین حد خود قرار داشت و اقتصاد ایران هر روز با مشکل جدیدی دست و پنجه نرم می‌کرد.

وی ادامه داد: علاوه براین، مسئولان دولت کنونی حتما به یاد دارند که در زمان دولت روحانی حتی کشتی‌های ایران را هم می‌زدند و شرایط به هیچ عنوان عادی نبود.

دومین وزیر اقتصاد دولت روحانی در پایان یادآور شد: گذشته از این، در سال ۱۳۹۹ پاندمی کرونا هم شکل گرفت و قیمت نفت در بازار جهانی حتی به زیر ۴۰ دلار هم رسید و برای اولین بار در طول تاریخ منفی شد. با این حال در آن زمان دولت توانست بسترسازی کند و به درآمد برسد و آمار آن هم کاملاً روشن و شفاف وجود دارد. شرایط زمان روحانی به هیچ عنوان با حال حاضر قابل قیاس نیست. چراکه در حال حاضر فشارها بسیار کمتر شده و مشکلات به شدت دولت روحانی نیست. اما ادعای درآمدزایی در یک ماه به اندازه کل سال ۹۹ بیشتر شبیه یک شوخی است و انتظار می‌رود آمار آن دقیق‌تر منتشر شود تا صحت‌سنجی صورت بگیرد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.