کد خبر : 21733
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 بهمن 1402 - 8:51

دلار چرا گران شد؟

دلار چرا گران شد؟

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: تحلیلگران معتقدند که رشد قیمت ارز در بازه زمانی ذکر شده می‌تواند به دلیل رشد سطح مخارج دولت و مساله کسری بودجه باشد. چرا که عموما کسری بودجه دولت از ماه‌های انتهایی پاییز نمایان شده و در ماه‌های پایانی سال جبران پولی کسری بودجه موجب رشد نرخ ارز می‌شود.البته شدت‌یافتن ریسک‌های سیاسی نیز عامل دیگررشد دلار است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ روزنامه دنیای اقتصاد علت رشد قیمت دلار در ماه‌های اخیر را بررسی کرده است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که عموما بازار دلار در نخستین ماه زمستان نوسانات چشمگیری را تجربه می‌کند. نمودار بازدهی شاخص ارزی در دی ماه ۷ سال اخیر نشان می‌دهد که به غیر از سال ۱۳۹۸، اسکناس آمریکایی زمستان‌های خود را با رشد یا افت قیمت‌های چشمگیر آغاز کرده است. رکورد افزایشی این مقایسه در اختیار دی ماه ۱۳۹۷ با حدود ۱۶ درصد رشد و رکورد کاهشی آن نیز در ماه نخست زمستان ۱۳۹۹ با افت قیمتی معادل ۱۳٫۵۵ درصد است.

این روزنامه یادآور شده است: تحلیلگران معتقدند که رشد قیمت ارز در بازه زمانی ذکر شده می‌تواند به دلیل رشد سطح مخارج دولت و مساله کسری بودجه باشد. چرا که عموما کسری بودجه دولت از ماه‌های انتهایی پاییز نمایان شده و در ماه‌های پایانی سال جبران پولی کسری بودجه موجب رشد نرخ ارز می‌شود.البته شدت‌یافتن ریسک‌های سیاسی نیز عامل دیگر رشد دلار است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.