کد خبر : 21979
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1402 - 10:33

سیدکمال حسینی، نائب رئیس اول اتاق بازرگانی سنندج:

در پی تنش‌های اخیر، رئیس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق می‌خواهد از ورود کالا‌های ایرانی ممانعت کند

در پی تنش‌های اخیر، رئیس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق می‌خواهد از ورود کالا‌های ایرانی ممانعت کند

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی سنندج اظهار کرد: در پی تنش‌های اخیری که میان ایران با اقلیم کردستان پیش آمده، رئیس اتاق بازرگانی اقلیم از ممانعت ورود کالا‌های ایرانی به اقلیم گفت. البته یک شخصیت نمی‌تواند به طور رسمی مانع ورود کالا‌های ایرانی به اقلیم شود، اما جو روانی این منطقه از بیانات او متاثر می‌شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ کمال حسینی، نائب رئیس اول اتاق بازرگانی سنندج اظهار کرد: تنش‌های سیاسی به طور طبیعی بر امور اقتصادی تاثیرگذار است. در پی تنش‌های اخیری که میان ایران با اقلیم کردستان پیش آمده، رئیس اتاق بازرگانی اقلیم از ممانعت ورود کالا‌های ایرانی به اقلیم گفت. البته یک شخصیت نمی‌تواند به طور رسمی مانع ورود کالا‌های ایرانی به اقلیم شود، اما جو روانی این منطقه از بیانات او متاثر می‌شود و این اتفاق پیامد‌های خوبی برای تجارت دو کشور و بازار مصرف کالا‌های ایرانی در اقلیم ندارد.

وی افزود: در همین راستا چند روز پیش به همراه رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه، رئیس روابط بین‌الملل اقلیم کردستان و شخصیت‌هایی دیگر در برنامه‌ای در شبکه تلویزیون حضور پیدا کردیم و در این برنامه تلاش من بر تلطیف تنش‌ها و تدام تجارت طرفین بود.

حسینی گفت: واقعیت این است که در حال حاضر ترکیه حضور قدرتمندی در بازار اقلیم پیدا کرده و کالا‌های ترکیه‌ای چندبرابر کالا‌های ایرانی در این کشور معامله می‌شود. ترکیه سال‌هاست که بر توسعه اقتصادی سرمایه‌گذاری کرده و در این زمینه از ایران پیش افتاده است. تنش میان ایران و اقلیم کردستان می‌تواند سبب شود ایران بیش از این‌ها بازار منطقه را به ترکیه ببازد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی سنندج در ادامه خاطرنشان کرد: تنش‌های اخیر تاثیری بر انتقال کالا از مرز‌ها نداشته و تردد کامیون‌ها برقرار است. دو مرز رسمی بین ایران و اقلیم کردستان وجود دارد، یکی مرز سیران‌بند بانه و دیگری مرز بین‌المللی باشماق مریوان که تاکنون تغییری در وضعیت هیچ یک از این مرز‌ها مشاهده نشده است.

وی از مواد غذایی، سبزیجات و میوه‌جات و مصالح ساختمانی به عنوان اصلی‌ترین کالا‌هایی نام برد که از ایران به اقلیم می‌رود و اضافه کرد: چالش‌های برآمده از رفع تعهدات ارزی حجم صادرات بخش خصوصی به اقلیم را در سال جاری کاهش داده است. بخشی از صادرات در حال حاضر با کارت‌های بازرگانی صوری و یک‌بار‌مصرف انجام می‌شود، این کارت‌ها در صادرات کالا‌هایی به کار می‌آید که کد رهگیری ندارد.

حسینی ادامه داد: مسئولیت صدور این گونه کارت‌ها بر گردن اتاق بازرگانی انداخته می‌شود در حالی که کارکرد اتاق بازرگانی صدور کارت است و اگر تخلفی در تجارت صورت می‌گیرد باید بر آن نظارت شود، با این حال، اما برای تولیدکننده‌ها راه گریزی نیست و آن‌ها چاره‌ای جز عمل به تعهدات ارزی خود در صادرات ندارند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی سنندج ارزش صادرات ایران به اقلیم کردستان را حدود ۲ میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: این رقم را می‌توان دست‌کم تا ۱۰ میلیارد دلار رشد داد.

وی یادآور شد: ایران مسیر ترانزیت کالا به اقلیم هم هست و ارزش کالا‌هایی که از مسیر ایران و مرز باشماق به اقلیم کردستان می‌رود به حدود ۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.