کد خبر : 14743
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1402 - 17:23

در سال ۱۴۱۲ باید ۱ میلیون بشکه نفت بفروشیم تا بنزین وارد کنیم

در سال ۱۴۱۲ باید ۱ میلیون بشکه نفت بفروشیم تا بنزین وارد کنیم

سید احسان حسینی کارشناس نفت گفت: اگر روند فعلی تداوم یابد ایران باید در سال ۱۴۱۲ معادل فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت خام صرف واردات بنزین کند که در این صورت از درآمد‌های فروش نفت محروم می ماند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ احسان حسینی کارشناس انرژی با اشاره به علل بروز ناترازی بنزین در کشور اظهار داشت: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه شد و در کنار این موضوع پاندمی کرونا سبب شب مصرف بنزین در کاهش پیدا کند و در نهایت کشور به صادرکننده بنزین تبدیل شود و سه میلیارد دلار بنزین صادر کند.

این کارشناس افزود: در سال‌های اخیر با توجه به ثابت بودن تولید بنزین و از بین رفتن بیماری کرونا، مجدد مصرف بنزین افزایش پیدا کرد و به رشد سالانه حداقل ۶ درصدی رسیده است و اکنون نیز دچار ناترازی بنزین شده‌ایم.

وی گفت: پیش بینی می‌شود امسال روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین کسری داشته باشیم که از راه‌های سوآپ، واردات، استفاده از ظرفیت پتروشیمی‌ها یا مواردی از این دست تامین می‌شود. از طرفی اگر با این دست فرمان مصرف پیش برویم به سالانه حدود ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات بنزین نیاز خواهیم داشت.

حسنی گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد اگر روند قعلی تداوم یابد ایران در یک ۱۴۱۲ ایران معادل فروش یک میلیون بشکه نفت خام در روز صرف واردات بنزین کند که در این صورت هم از درآمد‌های فروش نفت محرم خواهد ماند و هم هیچ گونه ثروت افزایی از بنزنین نخواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به راهکار برون رفت از وضع موجود گفت: در مواجه با این مشکل یک طیف معتقدند قیمت بنزین آزاد شود یک طیف دیگر متقدند، راه‌کار‌های غیرقیمتی برای جبران ناترازی بنزین باید اعمال شود که هر دو طیف اشتباه می‌کنند. زیرا از یک طرف تجربه آبان ۹۸ پیش روی ما است که براساس آمار اگر اصلاح قیمت بنزین صورت نمی‌گرفت مصرف بنزین همانند امروز بود و هیچ تفاوتی بین اصلاح قیمت و نگاه داشتن قیمت در بلند مدت بدون در نظر گرفتن یک سیاست جامع وجود ندارد.
حسینی افزود: بنابراین اصلاح قیمت بدون هیچ گونه سیاست حمایتی دردری را دوا نمی‌کند بنابراین سیاست‌های قیمت و غیر قیمتی باید ذیل یک برنامه جامع مطرح شود که آن برنامه می‌تواند شامل ارتقاع پالایشگاه‌ها و یا ساخت پالایشگاه‌های جدید، استفاده از سوخت‌های جایگزین، افزایش کیفیت خودرو‌ها یا واردات، توسعه حمل و نقل عمومی، اسقاط خودرو فرسوده و … باشد بنابراین در نظر داشتن تنها یک عامل دردی را دوا نمی‌کند.

منبع: برنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.