کد خبر : 19388
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 19:25

معاون وزیر صمت:

در تله‌ی ارزانی بنزین گرفتاریم!

در تله‌ی ارزانی بنزین گرفتاریم!

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در تله ارزان بودن قیمت بنزین افتاده ایم؛ به دلیل ارزان بودن بنزین و اینکه نمی‌توانیم قیمت آن را به اندازه واقعی افزایش دهیم، باید خودروهای برقی توسعه یابند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ محمد مجید فولادگر امروز (دوشنبه) در پنل تخصصی مرجعیت فناورانه در اولین همایش مرجعیت علمی گفت: ما امروز مرجعیت فناورانه در منطقه داریم و کشورهای مختلف برای صادرات زیست فناوری، نانو، فناوری ساخت نیروگاه به ما اصرار می کنند. ولی آنچه داریم درست روایت نکردیم و اعتماد به نفس ما ضعیف است‌.

وی افزود: مسائل پیش روی ما ناپیوستگی و فقدان انسجام کامل در سیاست های داخل، کاهش تسهیلات بانکی برای تولید و تخصیص ارز برای تولید، کم توجهی به زنجیره انتقال یا خلق دانش، تضعیف نهادهای موفق در انتقال فناوری در سال های گذشته، بی توجهی به صادرات و بازارهای دانش های بنیان است‌. از مجموع ۹ هزار شرکت دانش بنیان فقط ۷۰ شرکت، شرکت های بزرگ هستند و بقیه نیاز به بازار دارند.

فولادگر ادامه داد: ضعف شبکه بین‌المللی فناورانه داریم، نهادهای مالی و تضامین مالی، نتوانسته سرمایه مردم عادی را به تولید دانش بنیان جذب کنیم؛ زیرا کسی به مردم تضمین نمی دهد. نهادها و افراد واسط که در کشور بین مجلس، بازار و دانش بنیان ها فعال باشند، نداریم.

وی در ادامه سه سناریو را برای مرجعیت فناورانه توصیف کرد و گفت: سناریو اول مرجعیت از دست رفته به دلیل مهاجرت شرکت ها و نخبگان و کارآفرینان استارتاپ ها است. سناریوی دوم مرجعیت شراکتی یا شبکه ای است که می توانیم وارد مرجعیت بشویم که همه آن دست خودمان نباشد و با همکاری کشورهای نزدیک مانند هند، روسیه یا پاکستان خلق شود. سناریوی سوم مرجعیت اقتدارآفرین یا پایدار است که با استفاده از ظرفیت‌های ۲۰ ساله گذشته مرجعیت خود را خلق کنیم.

فولادگر ادامه داد: راهکارهای پیشنهادی شامل فعال سازی اندیشکده های مرتبط با این حوزه، تقویت دیپلماسی فناورانه، ایجاد شبکه منسجم و قدرتمند در منطقه و ایجاد بازار برای شرکت های دانش بنیان است.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت افزود: در این راستا در این وزارتخانه برنامه هایی را برای توسعه زیست بوم فناوری در دستور کار داریم که از جمله آن می توان به برگزاری رویدادی برای شناسایی و معرفی شرکت های دانش بنیان به نهادها و سازمان‌ها اشاره کرد.

وی تعریف حوزه های پیشران را از دیگر اقدامات نام برد و یادآور شد: در این زمینه ۲۰ حوزه پیشران را تعریف کردیم که از آن جمله می توان به حوزه خودروهای برقی به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین اشاره کرد؛ زیرا ما در تله ارزان بودن قیمت بنزین افتاده ایم و مجبور به توسعه خودروهای برقی هستیم.

فولادگر طراحی و ساخت موتور هواپیما و کشتی و توسعه خدمات فنی را از دیگر حوزه های پیشران نام برد.

/ایرنا

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.