کد خبر : 2226
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تیر 1402 - 9:48

داستان قیمت خرید تضمینی گندم ۱۷ هزار تومانی پایانی خوشی نداشت

داستان قیمت خرید تضمینی گندم ۱۷ هزار تومانی پایانی خوشی نداشت

قیمت گندم امروز هم همانگونه که انتظار می‌رفت تغییری نکرد. شواهد نشان می‌دهد که دولت تنها قصد دارد مابه‌التفاوت ۱۱۵۰۰ و ۱۵ هزار تومان را به گندمکاران پرداخت کند. در حالی که این قیمت مورد قبول آنها نیست.

به گزارش اقتصاد پرس؛ دولت امسال گندم را هر کیلو ۱۱۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری کرده است. در حالی که وعده‌ها حداقل از قیمت ۱۵ هزار حکایت می‌کردند. از آن سو، همین قیمت هم مورد قبول گندمکاران نیست. آنها خواهان قیمت ۲۰ هزار تومانی برای هر کیلو گندم بودند اما در نهایت به نرخ ۱۷ هزار تومان هم رضایت داده بودند. چند هفته بود که نمایندگان مجلس و فعالان صنفی این حوزه، به کشاورزان وعده داده می‌دادند که قیمت گندم اصلاح می‌شود اما اکنون دیگر تقریبا مشخص شده است که این اتفاق رخ نمی‌دهد.

تجارت‌نیوز پیش از این هم گزارش داده بود که دولت برای خرید گندم به قیمت ۱۵ هزار تومان نیز اعتبار کافی ندارد و با توجه به مخالفت برخی مقامات مسئول از جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه با تغییر قیمت این محصول اساسی، موضوع تامین اعتبار بیشتر و افزایش قیمت هر کیلو گندم به ۱۷ هزار تومان چندان محتمل نیست.

همچنین در روزهای اخیر، سخنان برخی مقامات استانی نیز احتمال تثبیت همان قیمت نخست را بیشتر کرده بود. بر همین اساس قابل پیش‌بینی بود که امروز دوشنبه ۱۹ تیر نیز تغییری در قیمت گندم ایجاد نشود. این در حالی است که مدیران بنیاد ملی گندمکاران هر هفته در مورد تشکیل جلسه قیمت‌گذاری برای نرخ خرید تضمینی گندم به کشاورزان وعده می‌دهند و امروز آخرین وعده‌ای بود که تاکنون به آنها داده شده بود. البته بسیاری از گندمکاران امید چندانی به این موضوع نداشتند.

در همین راستا، امروز مهر هم گزارش داد که رئیس جدید شورای قیمت‌گذاری برای محصولات اساسی کشاورزی، نظر موافقی برای تشکیل جلسه و تجدیدنظر در حوزه قیمت خرید تضمینی گندم ندارد. در نتیجه قرار نیست قیمت هر کیلو گندم که ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ از ۱۳ به ۱۵ هزار تومان تغییر کرده بود، بار دیگر، تغییر قیمت داشته باشد.

دولت چقدر به گندمکاران بدهکار است؟

در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد با وجود دستور رئیس‌جمهور و پیگیری نمایندگان مجلس، اصلاح قیمت گندم به مبالغی بیشتر از ۱۵ هزار تومان بعید است. در این میان کشاورزان باید بر اساس وعده‌ها، منتظر پرداخت مابه‌التفاوت قیمت علی‌الحساب پرداختی (۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان) و این مبلغ باشند؛ یعنی برای هر کیلو ۳۵۰۰ تومان.

اما مجموع مبلغی که دولت باید برای تسویه به گندمکاران پرداخت کند تا امروز چقدر است؟ مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، اعلام کرد که خرید تضمینی گندم از شش میلیون تن گذشته است. سعید راد با تأکید بر رشد بیش از ۲۷ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: «خرید تضمینی این محصول تا صبح امروز به شش میلیون و ۲۲ هزار تن رسیده است.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او با اشاره به پرداخت بیش از ۵۷ درصد از پول خرید گندم به حساب کشاورزان، از اهتمام حداکثری برای پرداخت کل مطالبات کشاورزان خبر داد و گفت: «تلاش‌های‌ ما برای تأمین پول گندم‌های خریداری شده و به‌روزرسانی پرداخت‌ها با تمام توان ادامه دارد.»

بر این اساس، دولت حدود ۲۱ میلیارد تومان به گندمکاران بدهکار است. اما مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تاریخ دقیقی را برای پرداخت آن تعیین نکرده. برخی مقامات استانی نیز تنها به پرداخت این علی‌الحساب در روزهای آینده اشاره کرده‌اند.

با وجود این، دولتمردان به صورت مداوم از افزایش خرید تضمینی گندم در سال جاری می‌گویند. اما برخی گندمکاران نسبت به این سخنان هم گلایه دارند. آنها می‌گویند دو دلیل باعث افزایش حجم خرید گندم شده است. نخست آنکه بارندگی‌های سال گذشته حجم کشت محصول دیم را افزایش داده. دوم هم اینکه دولت مرزها را برای صادرات گندم بسته و کشاورزان گزینه‌های زیادی برای فروش محصول خود ندارند. در این میان، برخی از گندمکاران می‌گویند کاشت گندم یا فروش آن به دولت دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.