کد خبر : 10802
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مهر 1402 - 11:15

خودروهای وارداتی برای عرضه در سامانه یکپارچه بارگذاری می شوند؟

خودروهای وارداتی برای عرضه در سامانه یکپارچه بارگذاری می شوند؟
به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت،از مجموع ۵ هزار خودرو وارد شده به کشور، تا امروز فقط ۱۰۰ دستگاه چانگان به متقاضیان تحویل داده شده و از تحویل بقیه خودروها «فعلا»خبری نیست. ضیغمی در گفت‌گو با خبرگزاری‌ها دلیل این تاخیر را عدم تعیین قیمت در شورای رقابت اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ رئیس سازمان توسعه تجارت تاخیر شورای رقابت در قیمتگذاری خودروهای خارجی را دلیل به طول انجامیدن روند عرضه اعلام کرد اما به گفته سخنگوی شورای رقابت، به جز دو مدل چانگان که تعیین تکلیف شد، هنوز هیچ درخواست دیگری برای تعیین قیمت به این شورا نرسیده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت روز گذشته از دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان های حمایت و توسعه تجارت برای تسریع در روند قیمتگذاری و عرضه خودروهای وارداتی خبر داد.

به گفته مهدی ضیغمی، عباس علی آبادی دستور داده خودروهای وارداتی آماده تحویل ظرف هفته جاری قیمتگذاری و برای عرضه در سامانه یکپارچه بارگذاری شوند.

این مقام مسئول در وزارت صمت، تاخیر ایجاد شده در تحویل خودروهای وارداتی را ناشی از به طول انجامیدن روند قیمتگذاری این خودروها در شورای رقابت اعلام کرد و گفت که این خودروها به محض تعیین قیمت در سامانه یکپارچه بارگذاری می‌شوند.

فقط ۱۰۰ خودرو تحویل شد

شش شهریورماه همزمان با رونمایی از نخستین خودروهای وارداتی در نمایشگاه بین‌المللی تهران، رئیس سازمان توسعه تجارت از واردات ۵ هزار دستگاه خودرو به کشور تا آن زمان خبر داد و اعلام کرد که با همکاری سازمان استاندارد و تسهیل روند واردات، طی نیمه دوم سال واردات خودرو تا ۲۰ هزار دستگاه در ماه افزایش می‌یابد.

در همان روز، یک دستگاه خودرو چانگان به عنوان نخستین خودرو وارداتی تحویل یکی از متقاضیان شد. اما با گذشت یک ماه از آن زمان، نه روند واردات شتاب گرفته و نه خودروهای وارداتی به متقاضیان تحویل داده شده است.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت،از مجموع ۵ هزار خودرو وارد شده به کشور، تا امروز فقط ۱۰۰ دستگاه چانگان به متقاضیان تحویل داده شده و از تحویل بقیه خودروها «فعلا»خبری نیست. ضیغمی در گفت‌گو با خبرگزاری‌ها دلیل این تاخیر را عدم تعیین قیمت در شورای رقابت اعلام کرد.

وی گفت: خودروهای وارداتی باید توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری شود و پس از ابلاغ قیمت نهایی، در سامانه یکپارچه برای عرضه به مشتریان، بارگذاری شوند، اما تاکنون فقط خودرو چانگان توسط شورای رقابت تعیین قیمت شده و قیمت سایر خودروهای وارداتی تعیین و ابلاغ نشده است.

منتظر قیمت‌های شورای رقابتیم

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره این‌که چرا خودروهای وارداتی در سامانه معرفی و بارگذاری نمی‌شوند اظهار کرد: پیش از این تعدادی خودروی وارداتی چانگان که توسط شرکت سایپا وارد شده بود برای عرضه در سامانه بارگذاری شد اما از آنجایی که در زمان عرضه، قیمت نهایی این خودرو هنوز توسط شورای رقابت ابلاغ نشده بود، قیمت در سامانه یکپارچه به صورت علی الحساب اعلام شد، اما پس از نهایی شدن قیمت این خودرو مشکلاتی ایجاد شد و عده‌ای از متقاضیان با توجه به این‌که قیمت اعلام شده بیشتر از پیش‌بینی‌شان بود، برای تکمیل وجه دچار مشکل شدند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از تکرار این قضیه منتظر هستیم تا شورای رقابت قیمت خودروهای وارداتی را ابلاغ کند و سپس عرضه سایر خودروهای وارداتی در سامانه انجام شود و ثبت نام‌کنندگان براساس نوبت خودروهایشان را تحویل بگیرند.

ضیغمی گفت: اکنون امکان بارگذاری و عرضه حدود ۴ تا ۵ هزار خودرو وارداتی در سامانه وجود دارد اما از این کار امتناع می‌کنیم تا قیمت نهایی آنها مشخص شود. بر اساس امار اعلام شده از سامانه یکپارچه، ۳۲ هزار نفر در نوبت تحویل خودرو خارجی قرار دارند.

هیچ درخواست تعیین قیمتی به شورای رقابت نرسیده است

بعد از اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره تاخیر در اعلام قیمت‌ها از سوی شورای رقابت، همشهری این موضوع را از شورای رقابت پیگیری کرد.

سپهر دادجوی توکلی، مدیرکل روابط عمومی این شورا در توضیح مکانیسم قیمتگذاری خودرو گفت: رویه قیمتگذاری خودرو، چه تولید داخلی، چه مونتاژی و چه وارداتی به این شکل است که قیمت تمام‌شده خودرو بر اساس صورت‌های مالی ارائه شده، در سازمان حمایت محاسبه و سود عادله توسط هیاتِ تثبیت قیمت‌ این شورا مشخص می‌شود و سپس این قیمت برای بررسی به کارگروه خودرو شورای رقابت ارسال می‌شود. این قیمت‌ها پس از بررسی در کارگروه در صحن شورا بررسی و در خصوص آنها رای‌گیری انجام می‌شود.

مدیر کل روابط عمومی شورای رقابت افزود: درباره خودروهای وارداتی تنها قیمت دو مدل چانگان به شورا ارسال شده که این قیمت‌ها اعلام شد و در حال حاضر هنوز هیچ درخواست تعیین قیمتی در شورا نیست.

وی اضافه کرد: قیمت یک‌سری از خودروها در سازمان حمایت در حال بررسی است که وقتی به دست شورا برسد، شورا درباره آنها تصمیم گیری خواهد کرد.

دادجوی توکلی درباره این‌که روند بررسی قیمت در شورای رقابت چه مدت خواهد بود، گفت: سازمان حمایت نهاد متخصص قیمتگذاری است قیمتی که از سوی این سازمان ارسال می‌شود از خیلی از فیلترها عبور کرده است، در نتیجه بررسی و اعلام نظر شورای رقابت درباره آن یک هفته تا ۱۰ روز بیشتر زمان نمی‌برد.

تصویب آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها تا پایان هفته

در عین حال، یک عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس از احتمال تصویب و نهایی شدن آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هیات دولت تا پایان هفته جاری خبر داد.

لطف‌الله سیاهکلی با اشاره به اینکه معاون اول رئیس جمهوری استفاده از ارز با منشا خارجی برای واردات خودروهای کارکرده را پذیرفت، گفت: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده مدتی پیش برای تصویب به دولت فرستاده شد؛ در این آیین‌نامه منابعی برای تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو پیش‌بینی شده بود اما ایراداتی به آن وارد شد و بانک مرکزی برخی از این منابع را نپذیرفت.

به اعتقاد این نماینده مجلس، با نهایی شدن آیین‌نامه، خودروهای کارکرده به راحتی و بدون مانع می‌توانند وارد شوند زیرا با توجه به محدودیت‌های ارزی، بزرگ‌ترین مانع برای واردات خودرو تامین ارز مورد نیاز است.

در صورت تصویب و نهایی شدن آیین‌نامه واردات خودورهای کارکرده با توجه به تسهیلات قانونی واردات این خودروها در مقایسه با خودورهای صفر، روند واردات خودور به کشور شتاب خواهد گرفت.

منبع: همشهری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.