کد خبر : 9747
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 20:26

خشکسالی به مازندران رسید!

خشکسالی به مازندران رسید!
داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی نشان می‌دهد که میانگین بارش سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ منتهی به شهریورماه امسال در مازندران ۵۰۳ میلی متر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۶۵۳ میلی متر بود، حدود ۲۳ و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۵۳۰ میلی متر بوده، حدود پنج درصد کاهش داشت.

به گزارش اقتصاد پرس؛ مازندران که به واسطه برخورداری از نعت خدادادی فراوان از جمله جنگل و دریا مقصد بسیاری از مسافران و داخلی در ایام مختلف سال است، اکنون با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و این واقعه روز به روز در حال گسترش و اکنون به یک بحران جدی تبدیل شده است.

همگان مازندران را با جنگل‌های سرسبز و زیبا و دریای خزر آن می‌شناسند و شاید باورش برای مردم کمی سخت و دشوار باشد که این استان همانند بسیاری از مناطق مختلف کشورمان، چند سالیست که دچار پدیده خشکسالی شده است واقعه ای که تداوم وضعیت فعلی می تواند عواقب و ضربات جبران ناپذیر زیادی را نیز به همراه داشته باشد.

مازندران که همواره از آن به‌عنوان یکی از مناطق پرآب فلات ایران یاد می‌شود، چندین سال است که گرفتار تنش‌های آبی شده است. این استان پس از ۲ سال‌تر سالی، بار دیگر در شرایط خشکسالی شدید قرار گرفته، به‌طوری که به‌گفته مسئولان و کارشناسان، سال آبی پشت‌سرگذاشته شده یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی مازندران در ۱۰ سال اخیر بوده است.
مهم‌ترین دلیل بروز این وضعیت نیز کاهش بارندگی‌ها و پیرو آن کم‌شدن حجم آب رودهای مازندران است. به این موضوع باید افزایش دمای هوا در زمستان و بهار و ذوب‌شدن زودهنگام برف ارتفاعات به‌عنوان یکی از منابع تأمین آب استان را نیز اضافه کرد.

مناطق شرقی بیشتر از سایر نقاط در معرض تنش آبی است

کارشناسان می گویند وضعیت آبی مازندران مساعد نیست. هرچند که نشانه‌های خشکسالی و تنش آبی در سراسر مازندران دیده می‌شود، اما مناطق شرقی این استان بیشتر از سایر نقاط در معرض تنش آبی قرار دارند.

کاهش بارندگی و تغییر الگوی بارش، کم شدن دبی آب رودخانه ها، پایین رفتن ایستایی آب‌های زیر زمینی و پیش‌روی جبهه آب شور به جبهه آب شیرین در سواحل، نشانه های بروز پدیده خشکسالی و گسترش دامنه نفوذ آن طی یک دهه گذشته در استان مازندران است

طبق داده‌های آماری مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور، میانگین بارش باران در فصل تابستان امسال در مازندران ۱۰۶ میلی‌متر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۱۷ میلی‌متر بوده حدود ۹ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۶۱ میلی‌متر بوده حدود ۶۹ درصد افزایش داشته است.

طبق گزارش این مرکز، میانگین بارش در شهریورماه امسال در مازندران ۵۴ میلی‌متر بود که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۲۹ میلی‌متر بوده حدود ۱۰ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۶ میلی‌متر بوده حدود ۱۰۸ درصد افزایش داشته است.

کاهش بارش و افزایش دمای هوا

میانگین دمای هوای سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ منتهی به شهریورماه گذشته در مازندران ۱۳.۴ درجه سلسیوس بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۲.۱ درجه سلسیوس بوده حدود ۱.۳ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۲.۶ درجه سلسیوس بوده ۰.۸ درجه سلسیونی افزایش داشته است.

میانگین دمای هوا در فصل تابستان امسال در مازندران ۲۱.۶ درجه سلسیوس بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۲۱.۰ درجه سلسیوس بوده، ۰.۶ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۲.۴ درجه سلسیوس، بوده ۰.۸ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور نشان می دهد که میانگین دمای هوای شهریور امسال در مازندران ۲۰.۶ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۲۰.۲ درجه سلسیوس بوده حدود ۰.۴ درجه افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۱.۵ درجه سلسیوس بوده ۰.۹ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

تاثیر مستقیم بارندگی بر زندگی و معیشت کشاورزان

بر اساس خروجی‌های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش باران از نیمه مهر تا نیمه دیماه امسال در مازندران در محدوده نرمال و میانگین دما نیز در طی این مدت نرمال تا کمی بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

سال زراعی از اول مهر شروع می شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد. وضعیت آبی مناطق مختلف کشور برای برنامه ریزی کشاورزی بر اساس میزان بارندگی در سال زراعی ارزیابی می شود و به همین دلیل هم میزان کاهش یا افزایش بارندگی برای کشاورزان و متولیان این بخش دارای پیام خاصی است.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد، اثرگذاری خواهد کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.