کد خبر : 6343
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 شهریور 1402 - 15:06

زمان اعلام قیمت خرید تضمینی گندم مشخص شد

زمان اعلام قیمت خرید تضمینی گندم مشخص شد
رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه تعیین قیمت خرید گندم تضمینی به هفته آتی موکول شده است، تصریح کرد پایداری تولید در گرو قیمت مناسب است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ قرار بود قیمت خرید تضمینی گندم اوایل هفته جاری در نشست شورای قیمت گذاری محصولات اساسی تعیین شود که به گفته عطاء الله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران این جلسه برگزار نشد و قرار شد هفته آینده شورای قیمت گذاری با برگزاری نشست در خصوص قیمت گذاری ۳۲ قلم محصول کشاورزی از جمله گندم تعیین تکلیف کند.

هاشمی با اشاره به نقش تعیین قیمت مناسب که سود کشاورزان را تامین کند افزود برای سال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ قیمت گندم ۱۱۵۰۰ تومان بود که رضایت کشاورزان را به دنبال داشت و موجب شد میزان تولید گندم از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن سال زراعی قبلش به مرز ۷ و نیم میلیون تن برسد.

به گفته هاشمی با قیمت گذاری مناسبی که برای خرید تضمینی گندم اعلام شد کشاورزان در تامین امنیت غذایی همت کردند و با خرید تضمینی ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم در گندم نان به خودکفایی رسیدیم.

هاشمی تصریح کرد با توجه به شرایط و هزینه‌های فعلی انتظار کشاورزان و گندمکاران این است که قیمت گندم برای سال زراعی جدید به صرفه باشد تا برای سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ تداوم و پایداری تولید گندم ادامه پیدا کند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران خاطرنشان کرد برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم ۴ شاخص را قانون تعیین کرده که هزینه تولید بعلاوه سود متعارف، قیمت پایه سال قبل بعلاوه تورم سالانه، برابری نرخ گندم وارداتی و رابطه مبادلاتی که البته روی این شاخص آخری تاکید نمی‌شود، زیرا پایه قیمت برای سال ۹۵ است.

هاشمی با اشاره به اینکه سود متعارف در نظر گرفته شده برای کشاورز و نرخ تورم سالانه مهمترین مولفه‌های این ۴ شاخص هستند تصریح کرد این دو مولفه در ۲۸ استان گندم خیز توسط اتاق اصناف کشاورزی، سازمان‌های جهاد کشاورزی و مرکز پژوهش‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی که یک مرکز کاملاً تخصصی است بررسی و تعیین می‌شوند تصریح کرد در جلسه هفته آتی قیمت گذاری، تلاش بر این است که به قیمتی برسیم که در آن منافع ملی، امنیت غذایی و سود کشاورزان تامین شود.

بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.