کد خبر : 9314
تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1402 - 18:13

طلب ۴۵ هزار میلیارد تومانی گندم‌کاران پرداخت نشد!

طلب ۴۵ هزار میلیارد تومانی گندم‌کاران پرداخت نشد!

رئیس بنیاد ملی گندمکاران از بدهکاری ۴۵ هزار میلیارد تومانی دولت به گندمکاران خبر داد و گفت: با وجود وعده دولت برای پرداخت بدهی گندمکاران تا پایان شهریور، این بدهی هنوز پرداخت نشده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در یک گفتگوی تلویزیونی از بدهکاری ۴۵ هزار میلیارد تومانی دولت به گندمکاران خبر داد.

سوال : آقای هاشمی بالاخره مطالبات گندمکاران پرداخت شد یا نه ؟ دیروز آخرین فرصتی بود که داشتند .

هاشمی :فرصت‌هایی که تمدید می‌شود نه این که فرصت غایی، در تبصره دو قانون خرید تضمینی و دستورالعمل آن صراحتا آمده دولت ۲۴ ساعت بعد از تحویل گرفتن گندم از کشاورزان موظف است بهای گندم را به کشاورزان پرداخت کند و در تبصره ۳ آن هم موضوع دیگری آمده که اگر خلل و تاخیری در پرداخت انجام شد باید بر پایه سود میان مدت اعلام شده از طرف بانک مرکزی جریمه پرداخت شود، درحال حاضر از ۱۵۵ همت بهای گندم، ۱۱۰ همت پرداخت شده است یعنی ۴۵ همت کشاورزان طلبکار هستند.

سوال : این براساس قانون آخرین فرصتی که داشتند برای این که بتوانند پرداخت کنند، چون خاطرم است این موضوع چندین مرتبه تمدید شد، آقای وزیر هم ۲۸ شهریور امسال وعده داده بودند که تا پایان شهریور ماه پرداخت خواهدشد، براساس آماری که شما می‌دهید ۴۵ همت آن هنوز پرداخت نشده است، براساس قانون آخرین فرصتی که داشتند چه زمانی بوده است و دیرکرد‌هایی که شما به آن اشاره کردید که موظف هستند که این دیرکرد‌ها را هم پرداخت کنند در نهایت چه مبلغی خواهد شد؟

هاشمی : در دستور العمل اجرایی خرید تضمینی گندم، این موارد پیش بینی شده است، اما کشاورزان مدارا کردند تا الان، در آخرین جلسه‌ای که آقای منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در شورای قیمت گذاری به اتفاق آقای خاندوزی تشریف داشتند، قول دادند که حداکثر تا پایان شهریورماه تسویه حساب کلی خواهد شد، با توجه به این که در بعضی از موارد است که ما بیش از ۵ ماه است کشاورزان گندم خودشان را تحویل دادند و پولی دریافت نکردند و در بعضی از استان‌ها به صورت علی الحساب بر پایه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کردند آن خستگی بر تن کشاورزان متاسفانه ماند، در سالی که کشاورزان رکورد زدند با این وضعیت بد آب و هوایی، با وضعیت بد آبی و شرایط اقتصادی که کشاورزان متحمل می‌شدند انصافا فداکاری کردند، حدود ۳۳۰ هزار تن تولید گندم در این شرایط یک رکورد فداکارانه‌ای بود که متاسفانه قولی که اقای منظور در جلسه شورای قیمت گذاری دادند که تا آخر شهریور تسویه حساب کلی خواهد شد مثل دفعات قبل و قول‌های دیگر باعث عدم اعتماد کشاورزان شد و تا الان کشاورزان ۴۵ همت با توجه به این که داریم به فصل زراعی جدید وارد می‌شویم طلبکار هستند و وضعشان خوب نیست.

سوال : شما اشاره کردید به سازمان برنامه و بودجه ، همکاران من پیگیری کردند برای این که در گفتگو شرکت کنند ، موافقت نکردند که این در گفتگو پاسخگوی سوالات ما باشند ولی این را اعلام کردند که انشاالله دوشنبه ، سه شنبه مطالبات گندمکاران را پرداخت خواهند کرد البته یک وعده مجددی است که ما هم پیگیری می کنیم انشاالله این دفعه محقق شود ، آیا این خبر که دوشنبه یا سه شنبه پرداخت خواهد شد به شما و همکارانتان رسیده یا خیر ؟

هاشمی : هیچ خبر و اطلاع رسانی نشده است این ها خبرهایی هستند که دائم تکرار می شوند .

سوال : ما امیدوار هستیم که سازمان برنامه و بودجه در این وعده آخری که به همکاران خبرنگار من در خبرگزاری صدا و سیما در گروه کشاورزی اعلام کردند ، انشاالله محقق شود و بتوانند گندمکاران عزیز هم مطالباتشان را دریافت کنند . ( پخش گزارش )

اولین روز پائیز است و شما به عنوان عضو اصلی شورای قیمت گذاری محصولات هستید و در گزارش دیدیم که قیمت ۳۲ محصول هم مشخص شده است، یک ماه فرصت خواسته بودند برای این که تمرکز بیشتری کنند و آقای وزیر هم قول داده بودند که این را ابلاغ کنند، در حال حاضر مشکل کجا است که چهار روز از وعده آقای وزیر گذشته و هنوز قیمت‌ها ابلاغ نشده است؟

هاشمی :وظیفه شورای قیمت گذاری به دست آوردن آنالیز، کارشناسی کردن در کمیسیون‌های تخصصی و در نهایت سهم شورا است، بر پایه قانون و شاخص‌های چهارگانه و جلسات کارشناسی و نهایتا سهم شورا قیمت ۳۲ قلم محصول اساسی کشاورزی را تعیین می‌کند. شورای قیمت گذاری این کار‌ها را به موقع انجام داده حتی در آخر تیرماه ما آماده اعلام قیمت‌ها بودیم، اما سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی، ایراد‌های غیرکارشناسانه‌ای وارد می‌کردند و با توجه به این که موضوع اعتبار خرید محصولات کشاورزی دست این دو دستگاه است ما تا اندازه‌ای مایوس بودیم و کارشکنی می‌کردند.

سوال :الان در گزارش هم دیدیم که براساس آن چه که آقای وزیر به آن اشاره کردند نیمه‌های شهریور ماه قیمت‌های این ۳۲ محصول نهایی شده است، بفرمائید مشکل آن برای ابلاغ نشدنش چیست؟

هاشمی : آخرین مهلتی که آقای وزیر باید اعلام می‌کردند چهارشنبه هفته گذشته بود یعنی ۲۹ شهریورماه آخرین مهلت اعلام از سوی آقای وزیر بود، من احتمال می‌دهم ناهماهنگی‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی وجود دارد، آقای وزیر را در تنگنا قرار دادند که آقای وزیر تائید نهایی را بگیرد. در صورتی که به اعتقاد من این‌ها هم لازم نیست، چون شورای قیمت گذاری مصوباتش در حکم مصوبات هیات دولت است، اما آقای وزیر برای این که این موضوع نهایی شود و قابل اطمینان باشد یک هماهنگی‌هایی می‌خواهد با تیم اقتصادی دولت داشته باشد.

سوال : برخی تشکل های کشاورزی گمانه هایی میزنند مبنی بر این که قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای گندم عنوان شده است این درست است ؟

هاشمی : کاش این را آقای وزیر اعلام می کردند چون در جلسات شورای قیمت گذاری قانون بر این است که آقای وزیر باید این را اعلام و ابلاغ کند ، ما به جمع بندی رسیدیم .

سوال : همین قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای گندم است ؟

هاشمی : اجازه بدهید این را من عرض نکنم چون این تداخل وظایف می شود ما به قیمتی رسیدیم.

سوال : شما به قیمتی که رسیدید بفرمائید و آقای وزیر هم قیمت نهایی را اعلام می کنند .

هاشمی : ما در جلسات کارشناسی به قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیدیم تبصره ای گذاشته شده با توجه به این که رئیس سازمان و برنامه و بودجه در جلسه گفتند ما نرخ تورم ۳۰ درصد را هدف گذاری کردیم، تبصره گذاشته شده که در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اگر تورم بیشتر یا کمتر از این ۳۰ درصد شد این هم باید در قیمت اعلام شود یعنی اگر تورم بالا رفت باید قیمت بالاتر برود .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.