کد خبر : 2640
تاریخ انتشار : شنبه 31 تیر 1402 - 8:50

خانوارهای دارای ۴ فرزند با این شرایط زمین رایگان می‌گیرند

خانوارهای دارای ۴ فرزند با این شرایط زمین رایگان می‌گیرند

دولت در جهت حمایت از خانواده و تحقق جوانی جمعیت این بار تصمیم به واگذاری زمین به خانواده‌های دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال گرفته است. اما چگونه می‌توان برای این طرح ثبت‌نام کرد و شرایط آن چیست؟

به گزارش اقتصاد پرس؛ مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۲ برای حمایت از خانواده و تحقق جوانی جمعیت طرح‌هایی تشویقی در نظر گرفته است. بر این اساس وزارت راه و شهرسازی به تازگی مکلف شده است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی به صورت رایگان به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال اختصاص دهد.

البته در متن اولیه این بند از لایحه بودجه، شرایط کمی متفاوت بود. ابتدا قرار بود یک قطعه زمین یا واحد مسکونی به صورت رایگان به خانواده‌های صاحب فرزندان چهار قلو و بیشتر اختصاص یابد که پس از اصلاح، خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال جایگزین شدند.

خانوارها برای واگذاری زمین رایگان به خانواده‌های دارای چهار فرزند می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir می‌توانند برای دریافت زمین ثبت‌نام کنند.
واگذاری زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند

همچنین دولت در طرحی دیگر تعیین کرده است تا به خانواده‌های دارای سه فرزند نیز زمین واگذار کند. سرپرست دفتر امور واگذاری زمین و مسکن سازمان ملی زمین و مسکن شروطی برای دریافت این زمین‌ها اعلام کرده است:

– طبق قانون و آیین‌نامه اجرایی، همه خانواده‌هایی که تاریخ تولد فرزند سوم آن‌ها همزمان یا پس از زمان تصویب قانون جوانی جمعیت ( ۲۴ آبان ۱۴۰۰) باشد، مشمول این تسهیلات می‌شوند.

– حداکثر مساحت پیش‌بینی شده برای تحویل زمین به خانواده‌ها ۲۰۰ مترمربع است و برای ایجاد انگیزه لازم برای خانواده‌های مشمول، فقط هزینه‌های آماده‌سازی زمین از خانواده‌ها دریافت می‌شود. این هزینه‌ به صورت نقدی نیست و تا دو سال بعد از امضا قرارداد در مهلت تنفس، وجهی گرفته نمی‌شود. مابقی آن نیز در ۸ سال بعدی دریافت خواهد شد که مبلغ ناچیزی است و شامل کارمزد هم نمی‌شود.

– طبق آیین‌نامه اجرایی میزان ارزش زمین اگر زیر ۸۰۰ میلیون تومان باشد، به یک خانواده و اگر قیمت آن بالای ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان باشد به دو خانواده و اگر قیمت بیش از آن باشد و قطعه زمین قابلیت تفکیک نداشته باشد، هزینه آماده سازی ۲۰۰ متر آن گرفته می‌شود و مابقی آن بر اساس مابه‌التفاوت قیمت دریافت خواهد شد.

– قانون در شهرهایی با جمعیت کمتر از ۵۰۰ نفر و میانگین باروری کمتر از ۲٫۵ نفر اجرا می‌شود. اگر در شهر مورد نظر زمین به میزان کافی وجود نداشت، در شهر زادگاه پدر یا در شهرهای مجاور نیز واگذار اراضی انجام می‌شود.

– افرادی که در گذشته یک بار از تسهیلات زمین، یا واحد مسکونی یا وام مسکن یارانه دار استفاده کرده باشد، واجد شرایط برای دریافت تسهیلات نیستند، اما طبق ماده ۳ قانون جوانی جمعیت اگر خانواده‌ای هم واجد شرایط نباشد اما فرزند سوم آن‌ها متولد تاریخ اشاره شده به بعد باشد، می‌تواند این تسهیلات جدید را هم دریافت کند.

اگر متقاضیان در روند دریافت تسهیلات و اجرای این طرح دچار مشکل یا ابهام شدند می‌توانند با شماره تلفن ۸۸۷۷۶۷۴۰ دفتر واگذاری زمین و مسکن تماس بگیرند.

در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تاکنون ۱۵ هزار خانوار مشمول این قانون، زمین رایگان دریافت کردند که این خانوارها بعد از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.