کد خبر : 15132
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آبان 1402 - 17:49

حذف نام ایران از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا، به درخواست روسیه

حذف نام ایران از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا، به درخواست روسیه

در پیش‌نویس اولیه‌ای که آمریکا ارائه کرده بود از ایران خواسته شده بود حمایت از حماس را متوقف کند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ شبکه فاکس نیوز گزارش داده ۲ نسخه پیش‌نویس موجود از قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ غزه را رویت کرده که نام ایران به درخواست روسیه در بحث تلاش برای ممانعت از تامین مالی و تسلیحاتی حماس و همچنین متوقف کردن حملات حزب‌الله لبنان به مرزهای شمالی اراضی اشغالی از نسخه پایانی حذف شده است.

در پیش‌نویس یک قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ غزه که قرار بود روز سه‌شنبه درباره آن رای‌گیری شود، به نام ایران اشاره‌ای نشده است که ادعا می‌شود «حامی اصلی» حماس و حزب‌الله لبنان است.

فاکس نیوز در این باره گزارش داد، نسخه اولیه پیش‌نویس این قطعنامه از ایران می‌خواست «تامین مالی گروه‌های تروریستی را متوقف کند». در این نسخه آمده بود که «ایران باید صادرات تسلیحات و تجهیزات مرتبط را به شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی از جمله حماس، متوقف کند که صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کنند.»

تازه‌ترین نسخه این پیش‌نویس که قرار بود روز سه‌شنبه درباره آن رای‌گیری شود اما مذاکرات بر سر آن ادامه یافته، به ایران اشاره‌ای نمی‌کند. شبکه فاکس دیجیتال این نسخه را رویت کرده که «از کشورهای عضو(شورای امنیت سازمان ملل) می‌خواهد که طبق قوانین بین‌المللی و ذیل قطعنامه ۲۴۸۲ شورای امنیت، تلاش‌هایشان را برای منع تامین مالی تروریسم، از جمله از طریق محدودسازی تامین مالی حماس از طریق اختیارات اجرایی‌شان بیشتر کنند.»

یک سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل دلیل حذف شدن ایران از پیش‌نویس این قطعنامه را روسیه عنوان کرد. او در بیانیه‌ای به شبکه فاکس نیوز دیجیتال با تکرار ادعاهای این کشور و متحدانش مبنی بر نقش حمایت‌های ایران از حقوق جنبش مقاومت فلسطین در رخ دادن عملیات غافلگیرانه و گسترده «طوفان الاقصی» توسط جنبش حماس علیه رژیم صهیونیستی گفت «دولت بایدن در محکوم کردن حمایت دیرینه ایران از گروه‌های تروریستی مانند حماس و حزب‌الله صریح بوده است و ما هیچ گاه در پاسخگو کردن ایران به دلیل فعالیت‌های ثبات‌زدایش تردید نخواهیم کرد».

او در ادامه گفت: درباره قطعنامه سازمان ملل نیز باید گفت که هیات روسیه در نیویورک پافشاری کرد که اشاره به ایران حذف شود. پیشنهاد می‌کنم برای دانستن اینکه چرا این درخواست مطرح شد، به روس‌ها مراجع کنید. با این وجود، این قطعنامه بیان صریح و قاطعی دارد که مستقیما مرتبط با ایران است و شامل درخواست منع تامین مالی حماس(پاراگراف ۱۴)، جلوگیری از صادرات تسلیحات و تجهیزات مربوطه به حماس(پاراگراف۱۵) و درخواست از حزب‌الله تحت حمایت ایران برای متوقف کردن حملات مرزی‌اش می‌شود(پاراگراف۱۶).

پاراگراف‌هایی که این سخنگوی آمریکا می‌گوید در آخرین نسخه پیش‌نویس این قطعنامه، مستقیما به ایران اشاره دارد، «از تمامی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد اقدامات فوری و ملموسشان را برای حمایت از تلاش‌های سازمان ملل و کشورهای منطقه‌ای در جهت جلوگیری از گسترش خشونت در غزه، گسترش آن به دیگر کشورهای منطقه تشدید کرده و از کشورهای بانفوذ می‌خواهد که از طریق اقداماتی از جمله درخواست توقف فوری تمامی حملات حزب‌الله و دیگر گروه‌های مسلح که نقض آشکار قطعنامه ۱۷۰۱ و قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل است، در راستای این هدف عمل کنند.»

در عین حال، پاراگراف ۱۶ آخرین پیش‌نویس نیز با ادعای تروریستی بودن گروه‌های جنبش مقاومت فلسطین «از تمامی کشورها می‌خواهد اقداماتی عمل‌گرایانه برای جلوگیری از صادرات تسلیحات و تجهیزات مرتبط به شبه‌نظامیان مسلح و گروه‌های تروریستی فعال در غزه، از حمله حماس انجام دهند.»

آمریکا در حالی با ادعای تروریستی بودن گروه‌های مقاومت در این قطعنامه خواستار متوقف شدن حمایت‌ها از آن‌ها است که خود از ابتدای در گرفتن این جنگ که بهانه‌ای برای تشدید جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین شد، با ادعای «حق اسراییل برای دفاع از خود در برابر تروریسم» از جنایات جنگی این رژیم که شامل حمله به بیمارستان، مسجد، کلیسا و ساختمان‌های مسکونی و استفاده از تسلیحات ممنوعه مانند بمب‌های فسفری سفید است، حمایت و تاکید کرده که به کمک‌های نظامی خود به رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد؛ اگرچه واشنگتن تاکید کرده است که این به معنای حضور در میدان نخواهد بود.

دولت آمریکا همچنین گزینه آتش‌بس در غزه برای رساندن کمک‌های انسانی و کاستن از تنش‌ها و درگیری‌ها را رد کرده است.

ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر فعالیت آنچه «گروه‌های نیابتی ایران» در منطقه خوانده شده، در پی برخی حملات به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه انجام شده است. شامگاه دوشنبه، «جان کربی» هماهنگ‌کننده روابط راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شده بود که «ارتباط بسیار مستقیمی میان این گروه‌ها» و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وجود دارد و آمریکا «درباره احتمال هرگونه گسترش این حملات در روزهای پیش رو عمیقا نگران است.»

این ادعاها در حالی علیه ایران مطرح می‌شود که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگویی تلویزیونی در این باره تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از جنگ استقبال نکرده است و تلاش ما متمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها و عدم گسترش جنگ است.» به گفته امیرعبداللهیان «تلاش‌های زیادی در منطقه در حال انجام است که دامنه جنگ گسترش پیدا نکند.»

در ادامه گزارش این شبکه آمریکایی آمده است که فاکس نیوز دیجیتال هر ۲ پیش‌نویس را بررسی کرده و تایید کرد که هرگونه اشاره به نام ایران از آخرین نسخه پیش‌نویس این قطعنامه حذف شده است.

در حالی که در پیش‌نویس این قطعنامه هیچ اشاره‌ای به ایران نشده است، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در سازمان ملل با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت که «آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست. ما نمی‌خواهیم که این جنگ گسترش پیدا کند. اما اگر ایران یا نیروهای نیابتی آن به نظامیان آمریکایی در هر جایی حمله کنند، شک نکنید که از افرادمان حمایت خواهیم کرد. ما سریع و قاطعانه از امنیت‌مان دفاع خواهیم کرد.»

بلینکن در ادامه گفت: «به تمامی اعضای این شورا می‌گویم: اگر شما هم مانند آمریکا می‌خواهید مانع گسترش این درگیری شویدف به ایران و نیروهای نیابتی آن، علنی یا غیرعلنی و به هر طریقی بگویید که جبهه دیگری را علیه اسراییل در این زمینه باز نکنند. به شرکای اسراییل حمله نکنند. ما از اعض می‌خواهیم یک قدم بیشتر بردارند. به وضوح بگویید که اگر ایران یا نیروهای نیابتی آن این درگیری را گسترش دهند و جان غیرنظامیان بیشتری را به خطر بیاندازند، شما آن‌ها را پاسخگو خواهید کرد. طوی عمل کنید که امنیت و ثبات کل منطقه و فراتر از آن در معرض خطری بزرگ است، چرا که واقعا همین طور است.»

فاکس دیجیتال سعی کرد با سخنگوی هیات روسیه در نیویورک تماس بگیرد تا علت پافشاری ادعاشده بر حذف نام ایران از پیش‌نویس این قطعنامه را جویا شود.

به گفته یک منبع مطلع، روسیه نیز پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است که خواستار برقراری آتش‌بس انسانی است. روز گذشته، برای هیچ کدام از این قطعنامه‌ها رای‌گیری نشد و مشخص نیست که شورای امنیت سازمان ملل چه زمانی برای بررسی این دو متن، دوباره جلسه تشکیل خواهد داد.

تلاش آمریکا برای مقصر جلوه دادن ایران در گسترش اخیر تنش‌های منطقه با آغاز جنگ غزه در حالی است که «امیر سعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد سه‌شنبه‌ شب به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل در باره تحولات خاورمیانه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت: جامعه بین‌الملل، همراه با شورای امنیت، تعهدات اخلاقی و حقوقی دارند که نیازمند اقدام فوری است. تعهد آن‌ها برای ارائه حمایت همه‌جانبه از فلسطینی‌ها، که شامل توقف تجاوز نظامی اسرائیل، برقراری آتش‌بس فوری، تضمین دسترسی بشردوستانه بدون مانع، بازگشایی گذرگاه مرزی رفع و تسهیل تحویل سریع تجهیزات ضروری به غزه است، باید تشدید شود.

سفیر ایران در سازمان ملل با اشاره به اظهارات بلینکن درباره ایران در نشست شورای امنیت گفت: وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تلاش کرد به اشتباه ایران را مقصر بداند. ایران قاطعانه این اتهامات بی‌اساس را رد می‌کند. تعهد ما به صلح و ثبات منطقه‌ای تزلزل‌ناپذیر است. ایران با جامعه بین‌المللی در تأیید درخواست برای آتش‌بس فوری و توقف تجاوزات نظامی بی‌امان رژیم اسراییل و نیز ضرورت توقف آوارگی اجباری بیش از یک میلیون نفر از غزه، همسو است.

ایروانی تاکید کرد: حمایت بی‌چون‌وچرای ایالات متحده از اشغال و تجاوز، آمریکا را به بخش بزرگی از معضلات تبدیل کرده است. ایالات متحده با همسویی آشکار خود با متجاوزان به قیمت کشته شدن مردم بی‌گناه فلسطین، درگیری را تشدید کرده است. ازاین‌رو، ارائه سریع پشتیبانی نظامی و لجستیکی از رژیم ستمگر اشغالگر، آمریکا را شریک جرم در کشتار وحشیانه مردم بی‌گناه فلسطین در نوار غزه کرده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ابراز تاسف کرد که «ایالات متحده و برخی کشورهای غربی تلاش کردند تا قربانی را به‌عنوان مقصر به‌جای خاطی معرفی نمایند. آن‌ها دفاع از خود و حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را با تروریسم یکی می‌دانند و تلاش می‌کنند به رژیم اشغالگر اسرائیل حق ناعادلانه دفاع از خود اعطا کنند.»

او با تاکید بر این که بر اساس حقوق بین‌الملل «هیچ شرطی برای رژیم اشغالگر برای استناد به حق دفاع از خود ذیل ماده ۵۱ منشور وجود ندارد»، گفت: جمهوری اسلامی ایران به حمایت کامل خود از حقوق مشروع مردم فلسطین ادامه می‌دهد. تعهد ما این است که تا پایان اشغال در کنار آرمان فلسطین باشیم.

/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.