کد خبر : 4548
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1402 - 18:07

حذف آداپتور شارژر از جعبه A14 صدای خریداران را درآورد

حذف آداپتور شارژر از جعبه A14 صدای خریداران را درآورد

به گزارش اقتصاد پرس؛ کف قیمت گلکسی A14 سامسونگ به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و حذف همان آداپتور شارژر که به عادت سامسونگ تبدیل شده، ۵۰۰، ۶۰۰ هزار تومان دیگر خرج می‌تراشد. ردمی نوت ۱۲ که در اردوگاه گوشی‌های چینی حکم A14 سامسونگ را دارد، به‌عنوان یک مدل هشت میلیونی لقب پرفروش‌ترین

به گزارش اقتصاد پرس؛ کف قیمت گلکسی A14 سامسونگ به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و حذف همان آداپتور شارژر که به عادت سامسونگ تبدیل شده، ۵۰۰، ۶۰۰ هزار تومان دیگر خرج می‌تراشد. ردمی نوت ۱۲ که در اردوگاه گوشی‌های چینی حکم A14 سامسونگ را دارد، به‌عنوان یک مدل هشت میلیونی لقب پرفروش‌ترین گوشی شیائومی را یدک می‌کشد و این یکی در آیتم پردازنده و دوربین نتوانسته رضایت بخشی از خریداران را جلب کند. در این مطلب سراغ چندتا از پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار رفتیم و حرف‌هایی که پشت‌سرشان زده می‌شود را بررسی کردیم.

شماره یک | ردمی نوت ۱۲

ردمی نوت ۱۲ از ابتدای سال در بازار موبایل وجود دارد و یکی از گوشی‌های پرطرفدار شیائومی است. این وسط محسن که یک هفته قبل سراغش رفته، از خرید ردمی نوت ۱۲ پشیمان شده و نوشته: «حیف پول! نخرین آقا نخرین. پردازنده خوبی نداره و دوربینش هم خوب نیست.» اگر منصفانه به ماجرا نگاه کنیم، تا حدودی حق با محسن است.

ردمی نوت ۱۲ در بخش دوربین عملکرد شگفت‌انگیزی از خودش نشان نمی‌دهد و با اینکه نسخه ۱۲۸ گیگ ردمی نوت ۱۲ تقریبا دو میلیون تومان گران‌تر از نسخه ۱۲۸ گیگ گلکسی A14 فروخته می‌شود، در بخش دوربین برتری خاصی نسبت به رقیب کره‌ای خودش ندارد. مرتضی دومین کسی است که در بین خریداران ردمی نوت ۱۲ از پردازنده آن گلایه کرده و گفته: اگر هدفتون از خرید ردمی نوت ۱۲ بازی کردنه، لازمه بگم یکی، دو تومن یبشتر خرج کنید و بی‌خیالش بشین. چون تراشه‌ای که توش گذاشتن، مالی نیست». منظور مرتضی تراشه شش نانومتری اسنپدراگون ۶۸۵ است که محاسبات بنچمارک‌های معروف نشان می‌دهد در این بخش هم درمقایسه با همان A14 سامسونگ تفاوت زیادی دیده نمی‌شود.
شماره دو | آنر X5

قیمت آنر X5 با ۳۲ گیگ فضای ذخیره‌سازی در اولین روز‌های شهریور امسال به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. از این جهت آنر X5 مستقیم در دسته ارزان‌ترین گوشی هوشمند بازار قرار می‌گیرد و نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم. مثلا علیرضا که در اولین روز شهریور امسال برای خرید آنر X5 اقدام کرده، گفته: «میشه ازش به‌عنوان گوشی دوم استفاده کرد و بهتر است بعضی از دوستان توقعشان را با بودجه‌شان تطبیق بدن». اما محسن نظر دیگری دارد و نوشته: «دوربین آنر X5 منو یاد دوربین‌های VGA میندازه. از نظر سخت‌افزار هم تعطیله» گلایه محسن به حسگر هشت مگاپیکسلی آنر X5 و تراشه ۱۲ نانومتری G۲۵ مدیاتک مربوط می‌شود.

آنر X5 بااینکه یک مدل اقتصادی در بازار است، در خیلی از آیتم‌ها مثل همین دوربین و پردازنده نسبت به رقبای خودش عملکرد ضعیف‌تری نشان می‌دهد. مثلا در همان بازه گوشی‌های اقتصادی می‌توانیم سراغ ردمی A1 پلاس شیائومی برویم که هم دوربین بهتری دارد و هم از نظر پردازنده حداقل از آنر X5 جلوتر است. احتمالا به‌خاطر همین حرف‌هایی که گفتیم یکی دیگر از خریداران آنر X5 گفته: «خرید آنر X5 حتی به عنوان گوشی دوم هم کار اشتباهیه.»
شماره سه | ردمی ۱۲C

ردمی ۱۲C رقیب مستقیم گوشی پرفروشی مثل گلکسی A14 سامسونگ است و همین جمله حساسیت‌ها درباره آن را بالا می‌برد. فروشنده‌های موبایل فعلا قیمت ردمی ۱۲C نسخه ۱۲۸ گیگ را حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام می‌کنند و با همین بودجه امکان خرید گلکسی A14 سامسونگ وجود دارد. اتفاقا سیمین که قبلا سمت ردمی ۱۲C رفته مثل یک کارشناس حرفه‌ای از تجربه خریدش نوشته و در کامنتش آن را با A14 سامسونگ مقایسه کرده.

سیمین گفته: «تراکم ۲۶۸ppi برای نمایشگر یک گوشی پنج، شش میلیون تومانی فاجعه‌س و دوربین VGA تشخیص عمق هم حرفی برای گفتن نمی‌ذاره. حتی تو بخش پردازنده ردمی ۱۲C نسبت به A14 سامسونگ قابل مقایسه نیست.» بین نظر‌هایی که درباره ردمی ۱۲C وجود دارد، یک‌سری دیگر از خریداران هم به کیفیت پایین نمایشگر اشاره کردند. یک نفر بحث شارژر ضعیف و ۱۰ واتی را مطرح کرده و نبود گلس مخصوص ردمی و پشتیبانی نکردن از شارژر سریع بخش دیگری از حرف‌هایی است که خریداران ردمی ۱۲C پشت‌سر آن می‌زنند.
شماره چهار | پوکو X4 پرو

پوکو X4 پرو بین گوشی‌های محبوب بازار قدیمی‌تر است. اولین نسخه‌های پوکو X4 پرو اسفند ۱۴۰۰ وارد ایران شدند و اوایل امسال شاهد عرضه پوکو X5 پرو بودیم. از نظر ما قدیمی بودن پوکو X4 پرو به‌تن‌هایی نمی‌تواند ایراد بزرگی باشد، اما تجربه کسانی که قبلا با آن کار کردند نشان می‌شود موقع خرید باید نگران چیز‌های دیگری مثل دوربین آن باشیم.

پوکو X4 پرو با حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی راهی بازار شده، اما نظر پوریا که گفته: «دوربینش ۱۰۸ واقعی نیست.» می‌تواند بهترین تعبیر از عملکرد پوکو X4 در این بخش باشد. بررسی‌ها مشخص می‌کند پوکو X5 پرو که به همان حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی مجهز شده، عکس‌های بهتری از پوکو X4 می‌گیرد و حتی گوشی مثل A34 سامسونگ با حسگر ۴۸ مگاپیکسلی درمقایسه با پوکو X4 دست بالاتر را دارد.

نکته مهم بعدی این است که گوشی‌های سری پوکو شیائومی را جزو مدل‌های گیمینگ بازار دسته‌بندی می‌کنند. اما همان مشکل معروف پوکو X4 پرو، یعنی داغ کردن بیش از حد گوشی موقع بازی، صدای چند‌تا از خریداران آن را درآورده است. جواد یکی از همان‌هاست و گفته: «به‌عنوان کسی که یک ساله داره از پوکو X4 پرو برای بازی کردن استفاده می‌کنه، توصیه می‌کنم براش فن گیمینگ بخرین.»
شماره پنج | گلکسی M13

گلکسی M13 رسما همان A۱۳ است. هر دوتا مدل به حسگر‌های ۵۰ مگاپیکسل، تراشه اگزینوس ۸۵۰، باتری پنج هزار میلی‌آمپر ساعت و نمایشگر ۶.۶ اینچ از نوع PLS LCD مجهز شده‌اند و الان با گذشت یک سال و نیم از تاریخ عرضه M13 به‌شکل مرموزی خودش را به فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار رسانده است. از نظر ما به‌خاطر حضور مدلی مثل A14 در بازار، به‌همان اندازه‌ای که الان خرید A13 منطقی نیست، خرید M13 هم اشتباه است.

M13 توسط فروشنده‌های موبایل درحالی حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود که با همین پول می‌توانیم روی A14 دست بگذاریم. درعوض صاحب گوشی می‌شویم که حداقل در بخش پردازنده می‌تواند تا‌حدودی بهتر باشد. یک‌سری از خریداران M13 هم از کندی شارژر آن نوشتند. علی یکی از کسانی که تجربه کار با M13 را داشته و اعتقاد دارد گوشی‌های سامسونگ اساسا در این بخش قابل مقایسه با گوشی‌های شیائومی نیستند. او می‌گوید: «برای اینکه گوشی کامل شارژ بشه، باید نزدیک دو ساعت منتظر ماند. الان گوشی‌های ارزان شیائومی هم به فست‌شارژ مجهز شدن.»
شماره شش | گلکسی A24

گلکسی A24 نسبت به A14 می‌تواند انتخاب بهتری باشد. به‌جای نمایشگر PLS با صفحه‌نمایش سوپر AMOLED ساخته شده، به‌خاطر تراشه G۹۹ پردازنده قدرتمندتری دارد و در بخش دوربین هم کفه ترازو به‌سمت آن سنگینی می‌کند. با همه این حرف‌ها قیمتی که فروشنده‌های موبایل برای گلکسی A24 درنظر گرفتند، انصافا غیرمنطقی است.

قیمت گلکسی A24 نسخه ۱۲۸ گیگ با رنگ نقره‌ای به هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده و اگر بخواهیم گلکسی A24 مشکی را بخریم، فروشنده‌های موبایل ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بیشتر دریافت می‌کنند. یعنی بابت همان دوتا آیتمی که درباره آن‌ها صحبت کردیم، خرید گلکسی A24 درمقایسه با A14 نزدیک سه میلیون تومان بیشتر خرج برمی‌دارد. از قضا حسین به‌عنوان کسی که هفته قبل از فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید A24 اقدام کرده، از گران بودن آن گفته است.
شماره هفت | گلکسی A14

گلکسی A14 سامسونگ محبوب‌ترین گوشی فعلی بازار است. در اغلب فروشگاه‌های اینترنتی مثل دیجی‌کالا گلکسی A14 صدرنشین فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌هاست و فعلا ارزان‌ترین نسخه آن را که ۶۴ گیگ فضای ذخیره‌سازی دارد، نزدیک پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشند. اغلب آن‌هایی که سراغ گلکسی A14 سامسونگ رفتند، از خریدشان راضی بودند و آن را بهترین انتخاب در رنج گوشی‌های اقتصادی معرفی می‌کنند. این وسط خسیس‌بازی‌های سامسونگ صدای یک‌سری از خریداران درآورده است. حذف آداپتور از جعبه گوشی‌های سامسونگ باعث می‌شود خود‌به‌خود خرج جدیدی تراشیده شود.

A14 گوشی است که رضا در اولین روز تابستان خریده و می‌گوید آن موقع نزدیک ۵۰۰ هزار تومان بابت شارژر از کفش رفته است. نگین که زودتر از رضا A14 خریده، از شارژدهی آن گلایه داشته و گفته: «بهتره سامسونگ روی باتری گوشیاش بیشتر کار کنه.»

گلکسی A14 با تراشه ۱۲ نانومتری مدیاتک راهی بازار شده است. تراشه‌ای که در یک سری آیتم‌ها باعث برتری آن نسبت به نسخه قبلی خودش یعنی A13 می‌شود، اما همین تراشه ۱۲ نانومتری بخشی از خریداران A14 را راضی نمی‌کند. مثل برزو که می‌گوید: «بابت سخت‌افزار انتطار بیشتری داشتم، ولی واقعا نسبت به A۱۳ پیشرفت بزرگی نمی‌بینم.»

محسن یکی دیگر از خریداران A14 است و بعد دو ماه کارکردن، سرعت تاچ گوشی نتوانسته آن را راضی کند. «دوربینش افتضاحه.» این کامنتی است که معین با تگ خریدار درباره حسگر ۵۰ مگاپیکسل A14 نوشته و اضافه کرده: «واقعا A14 از نظر دوربین دوربین تعریفی نداره.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.