کد خبر : 1875
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 - 15:24

تاثیر ریزشی دلار بر کاهش قیمت مسکن در پایتخت

حباب مسکن ترکید / بازار مسکن راکد شد قیمت ها کاهشی

حباب مسکن ترکید / بازار مسکن راکد شد قیمت ها کاهشی

قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش قیمت مسکن در کنار کاهش قیمت سایر کالا‌ها مانند طلا، سکه و خودرو گفت: علت کاهش قیمت در این بازار‌ها از بین‌رفتن حباب‌های به‌وجود آمده برای این کالا‌ها بوده است.

به گزارش اقتصاد پرس به نقل از میزان، پس از تب و تاب عجیب در بازار مسکن در سال گذشته اما حالا روند صعودی نرخ در بازار مسکن بعد از ریزش دلار از ۵۵ هزار تومان به زیر ۵۰ هزار تومان متوقف شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مسکن به‌ویژه در مناطق شمالی تهران در هفته‌های اخیر با افت ۲۰ درصدی همراه بوده است؛ برای مثال قیمت آپارتمان ۹۵ متری که در ابتدای خرداد سال‌جاری در محدوده میرداماد، ۱۱ میلیارد تومان در حال معامله بود، در اواخر خرداد به ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

به اعتقاد کارشناسان، طرح‌های دولت درخصوص سامان‌دهی اجاره‌بها از جمله تعیین سقف افزایش مبلغ اجاره و افزایش تولید مسکن در قالب پروژه‌هایی مانند نهضت ملی مسکن یکی از موثرترین دلایل کاهش قیمت مسکن در سال‌جاری بوده است. براساس آخرین آمار وزارت راه‌وشهرسازی از طرح نهضت ملی مسکن ۱۹۲ هزار واحد به‌شکل واگذاری ۹۹ ساله زمین، ۵۴۱ هزار واحد در قالب طرح‌های حمایتی موثر به‌صورت انبوه‌سازی و حدود ۶۰۰ هزار واحد به اشکال دیگر درحال ساخت است.

در همین خصوص جعفر قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: کاهش قیمت مسکن در کنار کاهش قیمت سایر کالا‌ها مانند طلا، سکه و خودرو صورت گرفته است.

وی در ادامه تاکید کرد: علت کاهش قیمت در این بازار‌ها از بین‌رفتن حباب‌های به‌وجود آمده برای این کالا‌ها بوده است.

قادری با اشاره به اینکه روند سفته‌بازی و افزایش تقاضا در بازار کاهش یافته است، گفت: اگر مالیات بر عایدی سرمایه در کشور اجرایی شود می‌تواند بر کاهش حباب قیمتی یا جلوگیری از افزایش قیمت‌ها موثر واقع شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل کاهش حباب قیمتی کالا‌ها را افزایش ارتباطات و مراودات کشور با سایر کشور‌ها دانست و گفت: سفر‌های دولت به سایر کشور‌ها مانند آمریکای لاتین و افزایش ارتباطات با کشور‌های همسایه موجب رونق اقتصادی خواهد شد و ثمرات خوبی برای اقتصاد کشور به‌همراه خواهد داشت.

رکود در بازار مسکن عامل کاهش قیمت‌

همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه علت کاهش قیمت مسکن رکود در بازار است، اظهار کرد: گرانی قیمت مسکن باعث شده است که خرید و فروش در این بازار با افت رو‌به رو شود.

وی یکی از راه‌حل‌های حل مشکل رکود بازار مسکن را افزایش تولید دانست و گفت: در سطح کشور با کمبود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد خانه روبه‌رو هستیم.

حاجی‌دلیگانی تاکید کرد: در صورتی که دولت بتواند سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار مسکن تولید و به بازار عرضه کند، وضعیت بازار مسکن به تعادل خواهد رسید و حتی اجاره‌بها نیز کنترل خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه با تاثیر طرح‌های پیشنهادی مجلس شورای اسلامی بر سامان‌دهی بازار مسکن گفت: در کنار افزایش تولید مسکن، اجرای این طرح‌ها نیز موجب بازگشت آرامش به بازار مسکن خواهد شد.
منبع : میزان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.