کد خبر : 7596
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 شهریور 1402 - 12:49

اوجی از جمع‌آوری ۲۱ مشعل کارون تا پایان سال جاری خبر داد

اوجی از جمع‌آوری ۲۱ مشعل کارون تا پایان سال جاری خبر داد
وزیر نفت با اشاره به جمع‌آوری گازهای مشعل مربوط به میادین غرب و شرق کارون تا پایان سال جاری از بهره برداری از فاز اول پالایشگاه گاز بیدبلند با ۲ میلیارد فوت مکعب ظرفیت خبر داد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ جواد اوجی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران تازه‌ترین اقدامات دولت در حوزه نفت و گاز را تشریح کرد.

وزیر نفت درباره گازهای مشعل مربوط به میادین غرب و شرق کارون، گفت: با حضور رئیس‌جمهور و بهره‌برداری پالایشگاه گاز هویزه، گازهای مشعل میادین نفتی غرب کارون جمع شد.

اوجی ادامه داد: مشعل‌های گازی میادین شرق کارون یعنی میادین مارون، گچساران، آقاجاری و رگ‌سفید، به طور جد در حال پیگیری است و از ۵۲ مشعل موجود تا پایان امسال ۲۱ مشعل جمع‌آوری شده و به پالایشگاه گاز بیدبلند خواهد آمد.

وی با بیان اینکه با جمع آوری کامل این گازها به حجم گاز کشور افزوده خواهد شد، تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت با جمع‌آوری این گازها، معادل یک فاز کامل پارس جنوبی یعنی ۲۰ میلیون مترمکعب به حجم گاز کشور اضافه می‌شود.

وزیر نفت خاطرنشان کرد. در پالایشگاه گاز بیدبلند این گازهای سمی و آلاینده اما غنی، فرآوری شده و اتان (سیتوپلاس) به پتروشیمی‌ها ارسال شده و در راستای تکمیل زنجیره ارزش قرار می‌گیرند.

اوجی با اشاره به اینکه تذکر رهبر معظم انقلاب و تأکید رئیس‌جمهور جمع آوری این گازها بوده است، تصریح کرد: در دولت قبل اقدام اساسی در این زمینه صورت نگرفته اما دولت سیزدهم مصمم است تا پایان مسئولیت خود تمامی گازهای مشعل مربوط به شرق کارون را جمع کند.

وی افزود: پالایشگاه گاز بیدبلند که ۲ میلیارد فوت مکعب ظرفیت دارد اما همزمان نزدیک به ۵۰۰ ،۶۰۰ میلیون فوت مکعب هم ظرفیت خالی دارد که با آنها قرارداد بسته شده، کار به طور جدی پیش می‌رود و ۵۳ درصد هم پیشرفت داشته است.

اوجی تأکید کرد: فاز اول تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که هم به شبکه گاز کشور و هم تأمین خوراک پتروشیمی‌ها کمک خواهد شد.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از گازهای مشعل‌ها کار بزرگ دولت است، گفت: این گازها سرمایه ملی است که تبدیل به ارزش افزوده شده و از آلایندگی محیط زیست و هوا هم پیشگیری می‌شود.

ایرنا

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.