کد خبر : 8131
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 10:18

چهارشنبه ۲۹ شهریور روز جشن شکوفه هاست

چهارشنبه ۲۹ شهریور روز جشن شکوفه هاست
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه چهارشنبه 29 شهریور، روز جشن شکوفه‌هاست، گفت: از معلمان ابتدایی می‌خواهم، بچه‌ها را درگیر رونویسی بدون فکر نکنند؛ چرا که هیچ پیشرفتی ایجاد نمی‌شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه «صبح بخیر ایران»، اظهار کرد: شروع سال تحصیلی یک اتفاق بزرگ است. ۱۶ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون فرهنگی و ۳۲ میلیون خانواده و در مجموع حدود ۵۰ میلیون ایرانی در این رویداد بزرگ سهیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه چهارشنبه ۲۹ شهریور، روز جشن شکوفه‌هاست. گفت: دانش‌آموز کلاس اولی برای اولین بار در نهاد بزرگی به نام مدرسه به صورت مستقل حضور پیدا می‌کند؛ این فضا در ابتدا یک فضای مبهمی برای کلاس اولی است و تا به شناخت برسد، نگرانی دارد. به همین دلیل از خانواده‌ها درخواست دارم قبل از سال تحصیلی، به همراه فرزندشان به مدرسه‌گردی بروند و تمام بخش‌های مدرسه را ببیند.

نجفی پازوکی با بیان اینکه در نظر داریم امسال به والدین کلاس اولی، یک ماهنامه‌ای را تقدیم کنیم که در هر شماره این ماهنامه، نکات تربیتی و آموزشی مطرح می‌شود، اضافه کرد: در اولین شماره این ماهنامه به زبان‌آموزی اشاره شده است چون درس فارسی، مهم‌ترین درس در ابتدایی است.

بیشترین سهم زبان‌آموزی، خواندن است

وی گفت: سال گذشته، اولین روز مهر، تعطیل بود. اما روز دوم مهر که اولین روز سال تحصیلی بود، به یکی از استان‌ها رفتم و ۱۰ کلاس اول ابتدایی را در چند مدرسه دیدم؛ انتظار داشتم وقتی وارد کلاس می‌شوم، کلاس شاد باشد، بچه‌ها شعر بخوانند و نمایش بازی کنند اما در هر ۱۰ کلاس دیدم، این بچه‌ها مجبور بودند یک صفحه «آ» بنویسند و اصلا حال بچه‌ها خوب نبود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه بیشترین سهم زبان‌آموزی، خواندن است، افزود: از معلمان ابتدایی می‌خواهم، بچه‌ها را درگیر رونویسی بدون فکر نکنیم؛ چرا که هیچ پیشرفتی ایجاد نمی‌شود. کمک کنید با آن چیزی که متناسب با فطرت و شرایط سنی کودک است، موقعیت یادگیری ایجاد کنید تا کودک لذت ببرد و خودش کشف کند و بیاموزد.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکلات دوره ابتدایی در شاخص‌ها مربوط به پایه اول است. اظهار کرد: اگر پایه اول به خوبی شکل گیرد، خروجی دوره ابتدایی مسلط به شایستگی‌های پایه است. در همین ماهنامه اول ابتدایی، از والدین خواستیم که با بچه‌ها کتاب داستان زیاد بخوانند.

مفاهیم فضای آموزشی با بازی‌وارسازی باشد

نجفی پازوکی ادامه داد: موضوع مشاهده میدانی مهر سال گذشته باعث شد به سرعت بسته‌های آموزشی خودآموز معلم را برای نشانه‌های الفبایی آماده کرده و ۸۲۰۰ کلاس روستایی را با این بسته‌ها مجهز کردیم و امسال تعداد دیگری را مجهز می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در نظر داریم دوره‌های آموزشی را برای والدین طراحی کنیم و والدین را پای کار تربیت بیاوریم، اضافه کرد: امسال قرار است در ۶۴۰ کلاس اولی ابتدایی، نظام دوری را اجرا کنیم یعنی معلم کلاس اولی همراه دانش‌آموزان به پایه دوم و سپس به پایه سوم می‌رود. به عبارت دیگر قرار است دوره اول ابتدایی خودش یک نظام باشد. اجزایش همراه با هم کنار هم باشند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: دوره ابتدایی، شکل‌گیری شخصیت و شایستگی‌های پایه را دنبال می‌کند و در نظام دوری، سه سال فرایند تربیت توسط یک معلم پیگیری می‌شود که در نتیجه هم‌افزایی معلم، دانش‌آموز و خانواده را افزایش می‌دهد. در این حالت دانش‌آموز احساس امنیت می‌کند چرا که وقتی دانش‌آموز کلاس اولی به کلاس دوم می‌رود، با تغییر معلم انگار به او شوک وارد می‌شود و همچنین در نظام دوری نقش خانواده پررنگ‌تر می‌شود.

نجفی پازوکی از معلمان ابتدایی خواست تا مفاهیم فضای آموزشی با بازی‌وارسازی باشد.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.