کد خبر : 15977
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 14:13

ثبت‌نام این دهک‌ها در مدارس سمپاد رایگان شد+جزئیات

ثبت‌نام این دهک‌ها در مدارس سمپاد رایگان شد+جزئیات
طبق اعلام دولت، امسال ورودی دهک‌های یک تا ۴ به مدارس سمپاد ۴۵ درصد رشد داشت، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز از نیاز به کمک ۱۵۰ میلیارد تومانی به این سازمان برای اجرای این موضوع خبر می‌دهد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ هفته گذشته بود که سپهر خلجی؛ رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در صفحه شخصی خود نوشت: بعد از دستور ویژه رئیس‌جمهور برای اعطای هدیه به دانش‌آموزان تیزهوش دهک‌های پایین، ۴۵ درصد به ورودی مدارس سمپاد از میان دانش‌آموزان تیزهوش مناطق محروم روستایی دهک‌های ۱ تا ۴ اضافه شده است.
مدارس استعدادهای درخشان | سمپاد , دانش‌آموزان ,

تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام شده در مدارس سمپاد از میان دهک‌های یک تا ۴ از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام نشده است اما الهام یاوری؛ رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ثبت‌نام این دانش‌آموزان نیاز داریم البته کار ثبت‌نام در مدارس انجام شده است و رایزنی با دولت برای پرداخت این مبلغ انجام شده است.

او درباره اینکه مدارس سمپاد بر چه اساسی شهریه دریافت می‌کنند؟ عنوان کرد: دریافت شهریه طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است و شهریه مدارس سمپاد تحت عنوان حق الثبت به صورت نیمی از شهریه مدارس غیردولتی است.

شهریه مدارس سمپاد بر چه اساسی است؟

با این حال شورای عالی آموزش و پرورش نیز اعلام کرد که چنین مصوبه‌ای ندارد و دریافت شهریه مدارس سمپاد بر اساس مصوبه هیئت امنای این سازمان است با این حال موسی الرضا کفاش عضو شورای عالی آموزش و پرورش معتقد است:« در مدراس هیئت امنایی و دولتی عادی اگر خدماتی علاوه بر ساعت آموزش رسمی مدرسه در قالب فعالیت‌های فوق برنامه ارائه شود باید هزینه آن از سوی خانواده‌ها پرداخت شود و این شهریه مدرسه نیست بلکه هزینه فعالیت‌های فوق برنامه است.»

طبق آنچه که مسئولان وزارت آموزش و پرورش پیش از این اعلام کرده بودند، فعالیت‌های فوق برنامه مدارس نباید اجباری باشد اما این موضوع کمتر از سوی مدارس رعایت می‌شود.

دهک‌های یک تا چهار به مدیران مدارس مراجعه کنند

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان خطاب به خانواده دهک‌های یک تا ۴ که فرزندشان در آزمون ورودی مدارس سمپاد پذیرفته شده‌اند، اعلام کرد: هر خانواده‌ای جزو این دهک‌ها است به مدیر مدارس مراجعه کند و مدارکی که نشان می‌دهد جزو این دهک‌ها است را نمایش دهد پس از آن مدیر مدرسه هیچ شهریه‌ای را دریافت نمی‌کند.

الهام یاوری؛ رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان این را هم گفت که علاوه بر بحث شهریه اقدامات دیگری نیز برای دانش‌آموزان دهک‌های یک تا ۴ انجام شده است از جمله تغییر نوع آزمون وروردی مدارس سمپاد تا شباهت کمتری را با روش‌های تست زنی موجود در آموزشگاه‌های خصوصی داشته باشد و دانش‌آموزان دهک‌های پایین بدون  استفاده از کلاس‌های تست و معلمان بخش خصوصی، بتوانند در این آزمون پذیرفته شوند.

به گفته او، هم‌اکنون مشکل دانش‌آموزان دهک‌های یک تا ۴ فقط شهریه نیست بلکه برای هزینه سرویس رفت و برگشت به مدرسه نیز دچار مشکل هستند و خوشحال می‌شویم اگر در این زمینه هم دولت کمک کند البته مذاکراتی با شهردای انجام شده است تا در تهران و شهرهای بزرگ مشکل سرویس دانش‌آموزان مدارس سمپاد را حل کنند.

یاوری در پاسخ به این پرسش که چرا در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان مدرسه سمپاد نداریم و آیا توزیع این مدارس بر اساس عدالت است؟ گفت: موظف هستیم در هر شهری که ۳ هزار دانش‌آموز پایه ششم و ۳ هزار دانش‌آموز پایه نهم دارد، مدارس سمپاد ایجاد کنیم و در سایر مناطق، دانش‌آموزان مستعد به مدارس نمونه دولتی می‌روند همچنین تلاش می‌کنیم تا از طریق برنامه‌های فراگیر سمپاد از جمله فیلم‌های آموزشی ضبط شده توسط مدارس، دانش‌آموزان مستعد خارج از مدارس سمپاد را تحت پوشش قرار دهیم.

تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.