کد خبر : 1516
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 - 3:23

توسعه سدسازی گامی بلند در مسیر مدیریت منابع آبی کشور

توسعه سدسازی گامی بلند در مسیر مدیریت منابع آبی کشور

جهت استفاده حداکثری از ظرفیت منابع آبی برای تولید برق باید اقدامات اساسی برای توسعه سدسازی در کشور صورت گیرد.

اقتصاد پرس: گئورک قره پتیان معاون پژوهشی  پژوهشگاه نیرو درخصوص  توسعه سدسازی اظهار داشت: با توجه به فصول حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد انرژی کل کشور از بخش آب تامین می شود چرا که تمرکز بر توسعه سدسازی در کنار تنوع سبد انرژی و استفاده حداکثری از توان و ظرفیت از منابع آبی، تولید برق را به همراه خواهد داشت.

وی همچنین به لزوم استفاده از انرژی های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: در سبد انرژی نه تنها باید از منابع و روش های تولید عادی نظیر نیروگاه های آبی، گازی و حرارتی استفاده کنیم بلکه باید انرژی های نو و تجدیدپذیر مثل بیوم ها و.. را مورد استفاده قرار دهیم.

***سد سازی ارزشمند اما قابل تامل

علی اکبر مهاجری معاون تحقیقات و منابع انسانی  وزارت نیرو نیز در رابطه با توسعه سدسازی در کشور گفت: توسعه سد و سدسازی در جایگاه خود ارزشمند است و بسی جای تامل دارد، آنچه که سیلاب های اخیر نشان داد اگر سد های بزرگی بر روی کارون و کرخه ساخته نشده بود سرنوشت مردم آن منطقه نامعلوم بود.

وی تصریح کرد: باتوجه به این که کشور در ناحیه گرم و خشک قرار دارد و بارش ها درهمه نقاط یکسان نیست ، بحث مدیریت منابع آب بسیار مهم است که این امر نیاز به سد سازی های مناسب دارد.

مهاجری ادامه داد: نگهداری آب پشت سد ها در مقطعی حتی برای تامین آب شرب مردم ضرورت پیدا می کند و در برخی از مکان های کشور اگر این سدها نبودند، تامین آب آن منطقه با مشکل رو به رو می شد؛ از این رو سدسازی می تواند یک راه نجات برای شرایط اقلیمی کشور باشد.

***تولید برق نیروگاه های برق آبی کاهش می یابد

سید محسن مرجان مهر قائم مقام و معاون فناوری پژوهشگاه نیرو، توسعه بخش نیروگاه های برق آبی را منوط  به ماهیت منابع آبی آن کشور دانست و افزود: اگر کشوری زمینه منابع آبی لازم را دارا باشد می تواند در صنعت سد سازی و حوزه نیروگاه های برق آبی  پیشرفت داشته باشد و حتی به مرحله تولید برق از این راه  برسد.

وی ادامه داد: در برنامه بلند مدت وزارت نیرو عدد میزان تولید برق از نیرو گاه های برق آبی ثابت خواهد بود چراکه با توجه به شرایط آب و هوایی کشور امکان گسترش حوزه های آبی فراهم نخواهد بود.

مرجان مهر افزود: در حال حاضر نیروگاه های برق آبی ۱۱ الی ۱۲ درصد انرژی کل کشور را فراهم می کنند  که طبق بررسی ها در افق بلند مدت این رقم به زیر ۱۰ درصد خواهد رسید.

وی در پایان یادآور شد: وزارت نیرو مطالعات اجرایی برای توسعه سدها را انجام داده و صنعت برق تنها توان بهره برداری از برق تولید شده را دارا است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.