کد خبر : 9994
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مهر 1402 - 22:07

پیامدهای تغییر اقلیم در کشور

پیامدهای تغییر اقلیم در کشور
ئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: رخداد پدیده تغییر اقلیم در کره زمین سبب وقوع شرایط ناپایدار و ناهنجار جوی شده است؛ به طوری که سال گذشته آبی بارها شاهد تغییرات آب و هوایی شدید و رکوردهای دمایی جدید در کشور بودیم.

به گزارش اقتصاد پرس؛ از سازمان هواشناسی کشور، «سحر تاج‌بخش مسلمان» افزود: همانطور که سازمان‌های بین المللی اعلام کردند، تابستان ۲۰۲۳ گرمترین تابستان از زمان ثبت رکوردهای جوی بوده است. این بدان معناست که اتمسفر زمین گرم‌تر شده و تعادل بین جو و اقیانوس از بین رفته است.

وی افزود: این شرایط سبب وقوع مکرر پدیده‌های حدی و رکوردار در دنیا شده است. در کشور ما نیز این اتفاق رخ داده است. برای نمونه علی‌رغم اینکه سال گذشته پوشش برف قابل ملاحظه‌ای نداشتیم اما یکی ۲ بارش در کشور اتفاق افتاد که در سال‌های اخیر بی‌سابقه یا کم سابقه بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: در بخش دما نیز چند رکورد دمایی جدید در زمستان و سایر فصل‌ها به ثبت رسید.

ضرورت برنامه مصرف آب براساس منابع

تاج بخش اضافه کرد: افزایش دما منحصر با تابستان نبود بلکه بهار و زمستان نیز گرم‌تر از نرمال بود اما چون دما در تابستان روند افزایشی دارد، تغییرات افزایشی دما محسوس‌تر بود.

وی افزود: بارش شدیدی که تابستان ۱۴۰۱ در کشور رخ داد و بیش از ۲۰ استان را درگیر کرد نیز یکی از نشانه‌های تغییر اقلیم است. این بارش‌ها در نتیجه تقویت سیستم‌های موسمی در کشور اتفاق افتاد و ما شاهد رگبارهای بسیار شدید در تعداد زیادی از استان‌ها بودیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: این‌ها پیامدهایی است که از دیدگاه هواشناسی ناشی از تغییر اقلیم در دنیا دیده می‌شود.

تاج بخش گفت: این موضوع سبب شده تا مصارف هم در حوزه صنعت و خانگی بیشتر شود، بنابراین ضرورت اینکه ما یک برنامه ملی برای برنامه مصرف آب بر اساس منابع داشته باشیم ضروری است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.