کد خبر : 21234
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 - 9:11

ترکمنستان صادرات گاز به ایران را متوقف کرد

ترکمنستان صادرات گاز به ایران را متوقف کرد

خبرهای دریافتی حاکی است، سوآپ و واردات گاز ایران از ترکمنستان متوقف شده، اما مشخص نیست این توقف مقطعی و به دلایل فنی رخ داده یا دلیل دیگری برای توقف ارسال گاز به ایران وجود دارد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ خبرهای دریافتی حاکی است، سوآپ و واردات گاز ایران از ترکمنستان متوقف شده، اما مشخص نیست این توقف مقطعی و به دلایل فنی رخ داده یا دلیل دیگری برای توقف ارسال گاز به ایران وجود دارد.

دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که قرارداد سوآپ گاز بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان به امضا رسید. این قرارداد، با امضای تفاهم نامه ای در خرداد سال ۱۴۰۱ دو برابر شد تا روزانه بالغ بر ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از طریق خاک ایران بین ترکمنستان و آذربایجان سوآپ شود.

خرداد ۱۴۰۲ وزیر نفت اعلام کرد که به زودی قراردادی با ترکمنستان امضا می شود که روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب (علاوه بر سوآپ) واردات گاز از ترکمنستان صورت بگیرد.

اگرچه از خرداد ماه تا امروز، ترکمن ها زیر بار امضای این قرارداد نرفته اند، اما در توافقی با ایران، هر آنچه بیش از میزان سوآپ، گاز بتوانند تحویل ایران دهند، به عنوان واردات گاز، گاز خود را به ایران می فروشند.

خبرهای اولیه حاکی است، در روز گذشته، سوآپ گاز و همچنین مقداری که به عنوان واردات گاز از ترکمنستان به ایران ارسال می شد، متوقف شده است. پیگیری ها نشان می دهد که مذاکرات دو طرف برای برقراری دوباره این تجارت گازی آغاز شده، اما تا این لحظه دلیلی برای این توقف اعلام نشده و مشخص نیست که این توقف، موقتی بوده یا ممکن است ادامه یابد.

/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.