کد خبر : 14880
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1402 - 8:59

۴۳ میلیون دلار از منابع ارزی ایران آزاد شد

۴۳ میلیون دلار از منابع ارزی ایران آزاد شد
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به جزییات آزادسازی ۴۳ میلیون دلار از مطالبات ایران از آمریکا، گفت: آمریکا رای دیوان داوری دو کشور را سال‌ها نمی‌پذیرفت اما با پیگیری این پرونده از سوی ایران، مجبور به آزادسازی اموال کشورمان شد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در روز ۱۶ مهر مرکز امور حقوقی بین المللی معاونت حقوقی رئیس جمهور از اجرای رای شماره ۶۰۴ دیوان داوری دعاوی ایران – آمریکا (پرونده الف-۱۵) و واریز ۴۳ میلیون دلار به حساب جمهوری اسلامی ایران در بانک هلندی در لاهه خبر داد.

این مرکز در اطلاعیه خود آورد که «دیوان داوری دعاوی ایران- آمریکا رأی شماره ۶۰۴ را به نفع ایران صادر و دولت آمریکا را محکوم به پرداخت خسارت وارد شده به دولت جمهوری اسلامی ایران کرده است. متعاقب پیگیری های مکرر و مصرانه صورت گرفته توسط مرکز امور حقوقی بین‌المللی معاونت حقوقی رئیس جمهور در جهت احقاق حقوق ایران براساس رأی صادره، مبلغ ۴۳ میلیون دلار از سوی دولت آمریکا بابت اصل محکوم‌به و بهره آن تا زمان اجرای رای به حساب جمهوری اسلامی ایران نزد بانک هلندی در لاهه واریز شد.»
محمد دهقان درباره جزئیات اجرای رای دادگاه داوری ایران و آمریکا درآزادسازی ۴۳ میلیون دلار، گفت: بخش اصلی از این پرونده مربوط به مطالبات ما راجع به تجهیزات دفاعی کشور بوده که در گذشته رای آن صادر شده بوده ولی آمریکا سال‌هاست رای را اجرا نکرده بود و پول ما را برنگردانده بود.

وی ادامه داد: در این مدت جلسات مختلفی با دیوان داوری ایران و آمریکا برگزار و ۱۵ بار مکاتبه کردیم و جلسات مربوط به دعاوی دیگر ما با آمریکا، این موضوع را هم مطرح می‌کردیم و همیشه اجرای این رای از مطالبات ما بود.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان این‌که «با فشار دیوان داوری ایران و آمریکا به آمریکا منجر شد که آن‌ها بعد چندین سال این رای را اجرا کند»، تصریح کرد: این ۴۳ میلیون دلار در حساب ما در شعبه لاهه بوده و در دسترس ما است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.