کد خبر : 16761
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 - 10:13

مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرد؛

تشدید تحریم های نفتی علیه ایران

تشدید تحریم های نفتی علیه ایران
مجلس نمایندگان آمریکا به رهبری مایک جانسون، لایحه تشدید تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران را تصویب کرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ کنگره آمریکا در روز جمعه لایحه‌ای فراحزبی را با اکثریت آرا برای تشدید تحریم‌های نفتی ایران تصویب کرد.

به نوشته رویتز، لایحه منع پالایش نفت ایران (SHIP) که با ۳۴۲ رأی مثبت در برابر ۶۹ رای مخالف فراحزبی تصویب شد، تدابیری را علیه بنادر و پالایشگاه‌های خارجی اعمال می‌کند که نفت صادر شده از ایران را برخلاف تحریم‌های ایالات متحده پالایش می‌کند.

قانونگذاران آمریکایی در حال بحث در مورد چندین قانون برای تحت فشار قرار دادن ایران پس از حملات ۷ اکتبر حماس هستند. حماس مدت‌هاست که مورد حمایت ایران بوده، اما تهران هرگونه دست‌داشتن در این حملات را رد کرده است. مایک لاولر، نماینده جمهوری‌خواه و جرد موسکویتز، نماینده دموکرات در بیانه‌ای گفتند که این لایحه «پیامی روشن و قوی به بازیگرانی مانند چین، روسیه و دیگران است که به ایران کمک نکرده از تحریم‌ها دوری کنند، وگرنه با عواقب آن روبرو خواهند شد».

تصویب در سنا و امضای رئیس جمهور برای تبدیل شدن به قانون

این لایحه قبل از تبدیل‌شدن به قانون باید توسط سنا تصویب شده و به امضای رئیس‌جمهور برسد. لایحه‌ای تکمیلی نیز در سنا توسط مارکو روبیو و جان کندی، سناتورهای جمهوری‌خواه و مگی حسن و جکی روزن، سناتورهای دموکرات حمایت می‌شود. مشخص نیست که این قانون در صورت تأیید نهایی، چقدر مؤثر خواهد بود. در حالی که کنگره می‌تواند قوانین تحریمی را تصویب کند، چنین اقداماتی اغلب با معافیت‌های امنیت ملی همراه است که به رؤسای جمهور اجازه می‌دهد در اعمال قانون صلاحیت داشته باشند. چین نیز با وجود تحریم‌های جدید می‌تواند به واردات نفت ادامه دهد.

علیرغم تحریم‌های ایالات متحده بر نفت ایران به دلیل برنامه هسته‌ایش، صادرات نفت خام این کشور در حال افزایش است. ایران می‌گوید برنامه هسته‌ایش برای اهداف صلح‌آمیز است.

داده‌های شرکت‌های مشاوره‌ای FGE و Vortexa در ماه سپتامبر نشان داد که صادرات نفت خام ایران حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز بود که به بالاترین حد خود در بیش از چهار سال گذشته رسیده است و بیش از ۸۰ درصد آن به چین ارسال شده است.

اکوایران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.